عملیات نجات‌بخش در قله‌های برفی

تهران (پانا) - 2زن و 2مرد کوهنورد پس از 60 ساعت گرفتاری در ارتفاعات 4هزار متری البرز توسط امدادگران هلال‌احمر نجات یافتند.

کد مطلب: ۱۱۶۱۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
عملیات نجات‌بخش در قله‌های برفی

به‌گزارش شهروند، امدادگران هلال‌احمر البرز در دو عملیات جداگانه منجیان کوهنوردان گرفتار در قله‌های 4هزار متری ناز و کاهار بودند. دو کوهنورد در مأموریت شبانه امدادگران از ارتفاعات البرز نجات یافتند. دو کوهنورد دیگر در عملیات مهندسی‌ شده سرخپوشان به منطقه امن رسیدند.

مأموریت‌ در ارتفاعات یخی

دو عملیات نجات‌بخش در قله‌های برفی، نجاتگران سرخپوش ابتدا در عملیات شبانه توانستند دو کوهنوردی را که در یک چادر مسافرتی در قله کاهار پناه گرفته بودند، به روستای کلوان واقع در جاده کرج - چالوس انتقال دهند. این در حالی بود که تلاش گروه‌های امدادی برای نجات دو کوهنورد دیگر در قله ناز ارتفاعات البرز ادامه داشت.

گروه‌های امداد‌و‌نجات در عملیات دوم تلاش کردند تا دو کوهنورد دیگر را که در جان‌پناه سیادر پناه گرفته بودند، به پایین کوه هدایت کنند. اما وسعت پوشش برف در مسیر نجات زیاد بود. باید مسیر نجات تغییر می‌کرد، به همین خاطر امدادگران این کوهنوردان را به سمت قله ناز هدایت کردند.

مسیر سخت و صعب‌العبور نجات باعث شد تا امدادگران درخواست بالگرد کنند. شرایط جوی هم مساعد بود. بالگرد اورژانس هم برای نجات کوهنوردان قله ناز به پرواز درآمد. کوهنوردان که لحظات سختی را در میان برف و بهمن گذرانده بودند، در همان نقطه صعودشان سوار بالگرد اورژانس شدند.

2 عملیات سخت در ارتفاعات البرز

این کوهنوردان که در دو گروه دو نفره بودند، از شامگاه جمعه در دو قله ناز و کاهار گرفتار برف و کولاک شدند. با تماس جداگانه این دو گروه از کوهنوردان در شامگاه شنبه، عملیات نجات در ارتفاعات رشته‌کوه‌های البرز کلید خورد. از بامداد یکشنبه یک تیم هفت نفره امداد‌و‌نجات کوهستان راهی منطقه برف و کولاک شدند، اما آب‌وهوا نامساعد بود. ادامه جست‌و‌جوها به تعویق افتاد. نجاتگران به ناچار به پایگاه بازگشتند و به صورت آماده‌باش درآمدند.

بامداد دوشنبه وقتی برف و کولاک قطع شد، دو تیم مجهز به منطقه اعزام شدند و در یک عملیات سخت دو کوهنوردی را که داخل چادر مسافرتی در قله کاهار پناه گرفته بودند، به روستای کلوان واقع در جاده کرج - چالوس انتقال دادند.

این در حالی است که مأموریت گروه نجات در ارتفاعات البرز هنوز به پایان نرسیده بود. امدادگران در ادامه به دنبال ردی از دو کوهنورد قله ناز بودند که این گروه هم با هدایت امدادگران توانستند از مرگ رهایی یابند. زن و مرد کوهنورد هم با بالگرد اورژانس به منطقه امن انتقال یافتند.

جزئیات مأموریت 30 ساعته نجاتگران کوهستان

شامگاه شنبه بود که جمعیت هلال‌احمر البرز در جریان گرفتاری زن و مرد کوهنوردی در قله ناز قرار گرفتند. برقراری ارتباط با تلفن کوهنوردان ممکن نبود. زن و مرد کوهنورد در دسترس نبودند تا اینکه دختر کوهنورد 49 ساله در تماسی دیگر امدادگران را در جریان حال مساعد پدر و همنوردش قرار داد. مرد کوهنورد و زن 47 ساله کوهپیما در پناهگاه سیادر پناه گرفته بودند تا امدادگران هلال آنان را از قله برفی نجات دهند. اینها را مسئول عملیات امداد و کوهستان و سیلاب جمعیت هلال‌احمر به «شهروندآنلاین» گفت.

او در ادامه می‌گوید: «با مخابره‌شدن این گزارش اما حجم بارش برف و بوران عملیات را برای امدادرسانی محال می‌کرد. در حالی که امدادگران بامداد یکشنبه مأموریت نجات این دو کوهنورد را از قله ناز کلید زده بودند، در تماس دیگری باخبر شدیم دو کوهنورد دیگر در قله کاهار گرفتار شده‌اند. »

فراخوان به تیم‌های نجاتگر

به هیأت کوهنوردان البرز فراخوان زده شد. همزمان تیم‌های امداد‌و‌نجات کوهستان هم به سمت قله کاهار رفتند. اما حجم بارش‌ها زیاد بود و نبود دید کافی هم مشکل‌ساز. 5 ساعت عملیات در این منطقه بی‌نتیجه بود. هشت امدادگر دیگر هم رهسپار قله ناز شدند. اما 6 ساعت جست‌وجو در منطقه بی‌فایده بود. بارندگی زیاد بود و مه و بوران هم مأموریت نجات را با مشکل رو‌به‌رو کرده بود.

لحظات دلهره‌آور

آرش رضازاده که مسئول کمیته جست‌و‌جو و نجات هیأت کوهنوردی استان البرز هم هست، در ادامه گفت: «همزمان با بازگشت تیم‌های نجات از ارتفاعات البرز چهار تیم فراخوان شدند. در آماده‌باش بودند. وقتی شرایط آب‌وهوایی مساعد شد، تیم‌های امدادگر شبانه به دل قله برفی رفتند. دو تیم سمت کاهار و هشت امدادگر سمت قله ناز. عملیات نجات بار دیگر ساعت 9:30 شامگاه یکشنبه کلید خورد. تیم امداد‌و‌نجات کوهستان پس از 6 ساعت تلاش، به چادر زن و مرد کوهنورد در قله کاهار رسیدند. دو کوهنورد که دو روز سخت را پشت سر گذاشته بودند، با کمک امدادگران به پایین قله هدایت شدند.»

این چهار کوهنورد در دو گروه جداگانه روز پنجشنبه به سمت قله‌های ناز و کاهار حرکت کرده بودند که روز جمعه در محاصره برف و بوران قرار می‌گیرند. این مردان و زنان وقتی راه نجاتی نمی‌بینند از طریق خانواده و دوستان‌شان موضوع را به جمعیت هلال‌احمر انتقال می‌دهند.

هشت امدادگر دیگر اما 13 ساعت وحشتناکی را پشت سر گذاشتند. مسیر حرکت جان‌پناه سیادر پوشیده از حجم بالای برف بود. هر گام رو به جلوی امدادگران، با تلاش زیادی میسر می‌شد.

مهندسی نجات

تیم امدادرسان کوهستان ساعت 10:30 صبح دوشنبه به پناهگاه دو کوهنورد دیگر گرفتار در ارتفاعات برفی رسیدند. «اگر مهندسی عملیات نبود، مسیر نجات با مشکلات زیادی مواجه می‌شد. کوهنوردان امکان حرکت به سمت پایین کوه را نداشتند. زن و مرد 47 و 49 ساله به سمت قله هدایت شدند تا با بالگرد به منطقه امن منتقل شوند. دو امدادگر در منطقه ماندند و دیگر سر‌خپوشان هلال‌احمری به دلیل احتمال سقوط بهمن باید از منطقه دور می‌شدند. احتمال سقوط بهمن به دلیل به پرواز در آمدن بالگرد وجود داشت، به همین خاطر 6 امدادگر بار دیگر با پای پیاده مسیر برگشت را پیمودند.»

در حالی که ساعت 10:30 صبح درخواست بالگرد از امداد هوایی هلال‌احمر شده بود، اما برج مراقبت به دلیل شرایط برفی منطقه اجازه پرواز صادر نمی‌کرد.

سه ساعت گذشت تا بالگرد اورژانس به دلیل کوچک‌تر بودن از بالگرد سازمان امدادو نجات اجازه پرواز گرفت و دو کوهنورد به همراه دو امدادگر با بالگرد به منطقه امن منتقل شدند.

به هشدارها توجه کنید

با وجود نامساعدبودن شرایط جوی و هشدارهای هواشناسی مبنی بر احتمال سقوط بهمن، مه غلیظ و بارش شدید برف برخی کوهنوردان بدون توجه به این هشدارها اقدام به کوهنوردی در ارتفاعات البرز جنوبی می‌کنند. این موضوع سبب گرفتاری کوهنوردان در میان یخ، برف و سرما می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از مردم خواست با توجه به شرایط متغیر هوا در فصل زمستان از سفرهای غیرضروری در محورهای کوهستانی خودداری کنند.

محمدرضا فلاح‌نژاد تأکید کرد: «افرادی که قصد کوهنوردی در مناطق کوهستانی را دارند، ضمن همراه داشتن تجهیزات ایمنی کوهنوردی از افرادی که آشنا به منطقه هستند، کمک بگیرند.»

سقوط بهمن عصر روز یکشنبه نیز سبب مفقود شدن چهار کارمند فنی شرکت توزیع برق استان البرز در ارتفاعات ناریان شهرستان طالقان شد. با تلاش امدادگران سه نفر آنان نجات یافتند و یک نفر جان باخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار