رییس سازمان جنگل‌ها: در برابر قطع یک درخت مسئول هستیم

تهران (پانا)- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت امروز قطع یک درخت نه تنها در اطراف آن بلکه تا دورترین نقطه حیات اثرات زیانباری دارد و این سازمان نسبت به قطع حتی یک درخت مسئول است.

کد مطلب: ۱۱۶۱۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
رییس سازمان جنگل‌ها: در برابر قطع یک درخت مسئول هستیم

مسعود منصور که امروز به‌صورت مجازی در نشست تخصصی نمونه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری سخن می‌گفت، اظهارکرد: نمونه‌ها و الگوهایی موفق در منابع طبیعی هستند که باید با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی مدل‌ها و روش‌های به کار گرفته شده به بهره برداران منتقل شود.

وی افزود: نشست با نمونه‌های منابع طبیعی کاری سمبلیک نیست بلکه شروع یک همکاری درازمدت است و دفتر ترویج و آموزش به عنوان پل ارتباطی بین نمونه‌ها و سازمان است. دامنه نمونه‌ها باید گسترش پیدا کند و یکی از شاخص‌های انتخاب نمونه‌ها در بخش مرتع، باید خروج دام مازاد از مراتع و تقویت پوشش گیاهی باشد.

رییس سازمان جنگل‌ها افزود: استفاده مرتع برای تعلیف دام به‌تنهایی مورد توجه سازمان جنگل‌ها نیست بلکه مرتعداری تلفیقی با توسعه گیاهان دارویی، زنبورداری، زراعت چوب، پرورش آبزیان و غیره که به معیشت مردم کمک کند، مورد نظر است.

منصور از دفتر ترویج و مشارکت مردمی خواست زمینه‌ای فراهم شود تا بهره‌برداران مناطق بیابانی، جنگلی و مرتعی و آبخیزداری بتوانند با حضور در عرصه از اقدامات موفقیت آمیز نمونه های منابع طبیعی بازدید کنند.

وی در ادامه یادآور شد: درست است که سازمان جنگل‌ها در سطحی معادل ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور فعالیت می‌کند اما اثرات حفظ پوشش گیاهی و منابع آب و خاک به تمامی زیر ساخت‌ها و امنیت زیستی و حیاتی کشور بر می گردد. انجام این تکلیف بزرگ امروز بدون مشارکت مردم و حمایت مسئولان امکان پذیر نخواهد بود.

منصور تاکید کرد: ترویج و فرهنگسازی امروز یک ضرورت عام است و همه ارکان جامعه باید رفتاری منطقی با منابع طبیعی و محیط زیست داشته باشند.

رییس سازمان جنگل‌ها در ادامه حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را چهار وظیفه اصلی سازمان جنگل ها برشمرد و گفت: جوامع محلی می‌توانند با تشکیل تعاونی و با استفاده از ظرفیت قانونی بند ب ماده ۲۹ در این چهار وظیفه سازمانی نقش آفرینی کنند.

منصور در پایان اظهارکرد: برخی افراد زمین‌های شخصی خود را با دست‌اندازی به منابع طبیعی گسترش می‌دهند. این افراد را باید قانع کرد، تذکرداد و توجیه کرد که این بخش از زمینی که متصرف شده است، منافع ملی و عمومی است البته تکلیف کسانی که به منابع طبیعی دست درازی کرده و ساخت و ساز انجام می دهند جداست زیرا سازمان جنگل ها با متصرفان اراضی ملی به شدت برخورد می کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، در نشست تخصصی و هم‌اندیشی نمونه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری تنی چند از نمونه‌ها از استان های ایلام، گیلان، خراسان رضوی، زنجان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و یزد گزارشی از روش‌های انجام فعالیت، به‌کارگیری تجربیات و دستیابی به موفقیت در اجرای طرح های منابع طبیعی را به رییس سازمان جنگل ها ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار