مستندساز پیشکسوت مطالعه آثاری برای رشد فرهنگ انسان را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد داد

تهران (پانا) - محمدرضا اصلانی، مستندساز پیشکسوت سینمای ایران با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» بر مطالعه کتاب‌هایی که به رشد ذهنی و فرهنگی انسان کمک می‌کند، تاکید کرد و گفت انسان امروز به رشد فرهنگ و شناخت شناسی نیازمند است.

کد مطلب: ۱۱۶۱۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مستندساز پیشکسوت مطالعه آثاری برای رشد فرهنگ انسان را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد داد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمدرضا اصلانی مستندساز با بیان این مطلب درباره پویش «کتابخوانی ملی» گفت: کتابخانه ملی ایران با راه‌اندازی و ادامه پویش «کتابخوانی ملی» نقش مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی دارد و با تداوم این جریان می‌توان مردم و به خصوص نسل جوان را تشویق به مطالعه کتاب کرد.

وی ادامه داد: در ایران انسان‌های بسیاری زندگی کرده‌اند که در رشد اندیشه نقش مهمی داشته‌اند. یکی از آن‌ها جلال ستاری است. این مترجم فرهیخته در طول چهل سال گذشته با آثاری که از خود به جا گذاشت، خدمات ارزنده‌ای برای ارتقای تفکر و فرهنگ کرده است. از همین رو مجموعه «جهان اسطوره‌شناسی» با ترجمه جلال ستاری یکی از کتاب‌هایی است که در این پویش معرفی می‌کنم.

ستاری ادامه داد: جلال ستاری با آثاری که تالیف و ترجمه کرده در شناخت‌شناسی تاثیرگذار بوده است.

کارگردان مستند تحسین شده «جام حسنلو» ادامه داد: ناصر فکوهی به عنوان یک انسان‌شناس یکی دیگر از افرادی است که با نگارش آثار متعدد نقش مهمی در زمینه‌های فرهنگی و انسان‌شناسی دارد و پیشنهاد می‌کنم مجموع آثار ارزشمند او به ویژه کتاب «انسان شناسی» تالیف ناصر فکوهی نیز مطالعه شود.

اصلانی تاکید کرد: کتاب «فرهنگ پسامدرن» نوشته عبدالکریم رشیدیان کتاب دیگری است که مطالعه آن را توصیه می‌کنم. این کتاب اصول بنیادین در زمینه‌های فرهنگی را تعریف می‌کند و مطالعه این کتاب را برای همه کسانی که در حوزه‌های تاریخ، فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنم. کتاب «از مدرنیسم تا پست مدرنیسم» نوشته لارنس کوهن با ترجمه رشیدیان کامل کننده کتاب «فرهنگ پسامدرن» است.

وی افزود: کتاب «حیات ذهن» یکی دیگر از آثار مورد نظر برای معرفی در این پویش است. این کتاب نوشته هانا آرنت با ترجمه مسعود علیا است. به اعتقاد من مطالعه این کتاب ذهن را در مسیر جستجوی فلسفه سوق می دهد. این کتاب برای مبحث پدیدارشناسی قابل ارجاع است. مقوله پدیدارشناسی باید در ایران مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

محمدرضا اصلانی مستندساز خاطر نشان کرد: کتاب «فرهنگ نمادها» اثر ژان شوالیه و آلن گریران با ترجمه سودابه فضایلی از دیگر کتاب‌هایی است که خواندن آن را پیشنهاد می‌کنم. زیرا این کتاب مرجع مهمی در شناخت‌شناسی و تداوم پدیدارشناسی قرار دارد. در واقع کتاب «فرهنگ نمادها» ترجمه کاملی در حوزه نمادها است. به گفته مترجم اثر، ما انسان‌ها در نمادها زندگی می‌کنیم و اگر این نمادها از ناخودآگاه به خودآگاه ما تبدیل نشود، مسیر زندگی ما به خرافه‌گرایی می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار