تعادل و تنوع برنامه غذایی از بایدهای دوران کرونا

تهران (پانا) - ویروس مرگبار کووید ۱۹، طی یک سال گذشته آرامش را از جهان گرفته است. با وجود همه هشدارها، طولانی شدن مراقبت‌ها باعث عادی انگاری شرایط و بعضا بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت ضوابط پیشگیرانه در برابر این ویروس شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۱۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تعادل و تنوع برنامه غذایی از بایدهای دوران کرونا

به‌گزارش ایسنا،‌ رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک در بیرون از منزل، شستن دست‌ها به طور مرتب، خودداری از حضور در تجمع‌ها، از جمله مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان برای پیشگیری از انتقال این ویروس بوده است، اما مهم‌تر از همه این موارد، تقویت سیستم ایمنی بدن است.

تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ در سطح جامعه و افزایش آمار ابتلا و مرگ ناشی از آن، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مراقبت و پیشگیری از این بیماری دارای اهمیت خاصی است.

مهدی دلاوری افزود: مشاهدات بالینی ثابت کرد که ویروس کووید ۱۹ همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند، بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، باید در برنامه غذایی روزانه خانواده‌ها، دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود.

وی افزود: تعادل در مصرف مقدار کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع در مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها قرار دارند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

مواد غذایی ویتامین دار به وفور مصرف شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: روزانه باید از منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مثل انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مثل لیمو، پرتقال، نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود و در تهیه سوپ یا آش، شلغم به این نوع غذا اضافه شود.

وی تأکید کرد: پیاز خام دارای ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود، همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن از منبع ویتامین E و A در منابع گیاهی مانند انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی، موز و انواع مرکبات و در منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: می‌توان با مصرف روزانه منابع ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد. همچنین مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

مصرف مواد غذایی قنددار متوقف شود

دلاوری افزود: رعایت سه اصل مهم شستن مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمع‌ها و رعایت فاصله فیزیکی همچنان بهترین و مطمئن‌ترین راهکار برای حفظ جان شهروندان در برابر انتقال ویروس کووید ۱۹ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: افراد مصرف مواد غذایی شیرین مانند شکلات و کیک را متوقف کنند چون باعث نوسانات قند خون و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و به جای آن از تخمه و آجیل و یا میوه‌جات و سبزیجات با رعایت اصول بهداشتی استفاده کنند.

وی گفت: در این دوران مواد غذایی سرخ کرده و چرب نباید زیاد مصرف شود و انجام فعالیت ورزشی و تحرک بدنی روزانه حتی در منزل به مدت ۲۰ دقیقه را مردم باید بخشی از زندگی روزانه خود قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار