برگزاری همایش علمی پژوهشی آموزش و پرورش در مسیر گام دوم انقلاب در آذربایجان شرقی

تبریز(پانا)- همایش علمی، پژوهشی آموزش و پرورش در مسیر گام دوم انقلاب توسط حوزه بانوان اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در اسفند ماه برگزار می شود.

کد مطلب: ۱۱۶۱۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش علمی پژوهشی آموزش و پرورش در مسیر گام دوم انقلاب در آذربایجان شرقی

محمد بیرامی، دبیر علمی این همایش به پانا گفت: آموزش و پرورش از جمله فعالیت‌های اجتماعی است که به تغییر و تکامل پیگیر و مادام العمر نیاز دارد، زیرا تربیت باید پاسخگوی ضرورت‌های زندگی باشد.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه معلم، کارگزار اصلی تعلیم و تربیت است، بیان کرد: برای ایجاد تحول در این عنصر مهم تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی آموزش و پرورش را هیچ وقفه و رکودی جایز نیست. تربیت معلم براساس اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، فرآیند تعاملی زمینه‌ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و نگرش تربیتی، مهارت تربیتی) معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی (ضمن تأکید بر ارتقای هویت انسانی، اسلامی و ایرانی ایشان)است.
وی ادامه داد: تربیت معلم همچنین فرآیند تعاملی زمینه‌ساز کسب و ارتقای پیوسته شایستگی‌های عام (انسانی، اسلامی و ایرانی) و حرفه‌ای(مشترک و تخصصی) مورد نیاز معلمان جهت درک و اصلاح مداوم موقعیت خود و دیگران بر اساس نظام معیار اسلامی است. فرآیند تعاملی زمینه‌ساز دیگر به منظور ایجاد آمادگی در دانشجو معلمان (و توسعه آمادگی در معلمان) برای کمک به تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد توسط متربیان است و مسئولیت این فرآیند به دانشگاه فرهنگیان سپرده شده است.

تربیت دانش آموختگان برخوردار از شایستگی های عام، تخصصی و حرفه ای تراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از اهداف کلان دانشگاه فرهنگیان است

بیرامی در مورد اهداف کلان دانشگاه فرهنگیان گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم‌انداز 1404، از جمله هدف‌های کلان دانشگاه فرهنگیان، تربیت دانش‌آموختگان (معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی) برخوردار از شایستگی‌های عام (اسلامی، انقلابی، ایرانی و انسانی)، تخصصی و حرفه‌ای تراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران؛ و ساماندهی و مدیریت علمی فرآیند توانمندسازی و ارتقای سطح شایستگی‌های معلمان، مدیران و سایر منابع انسانی آموزش و پرورش شامل دانشگاه فرهنگیان با محوریت اهداف تعلیم و تربیت اسلامی است.
وی افزود: از اهداف عملیاتی دانشگاه فرهنگیان، می‌توان به تدوین و استقرار الگوی تربیت ‌معلم شایستگی محور قابل عرضه در سطوح منطقه‌ای و جهان اسلام؛ کسب جایگاه ویژه در توانمندسازی و ارتقای سطح تربیتی، دانشی و مهارتی منابع انسانی آموزشی و پرورش برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم‌انداز 1404 اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب»، توصیه‌هایی اساسی به‌ منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» خطاب به ملت ایران و بویژه جوانان برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» ارائه فرموده‌اند.
محمد بیرامی در ادامه گفت: با توجه به مبانی و فلسفه آموزش و پرورش در فرآیند تحول و تبیین مفهوم تحول و تغییر و پرهیز از مانور کلامی و شعاری در این حوزه، بایستی جهت نقد هدفمند نظام آموزش و پرورش با محوریت منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب توسط فرهنگیان و دانش‌آموزان و دیگر مخاطبان در مدارس برنامه‌ریزی به عمل آمده و با معیار قرار دادن نظام آموزشی اندیشه‌مدار و نظام پرورشی مصون‌ساز، برای نقش‌آفرینی فرهنگیان در نظام آموزش و پرورش نو و مبتنی بر نتایج تحول، باید ظرفیت‌سازی کرد.
بیرامی درمورد اقدامات اداره کل آموزش و پرورش با توجه به محورهای شش گانه اینگونه تشریح کرد: با عنایت به بیانیه معظمٌ‌له و ایجاد حرکت‌های سازنده و متعالی با تکیه بر احادیث و روایات و رهنمودهای ائمه معصومین (ع)، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با همکاری سایر نهادها نسبت به فراخوان مقالات علمی و پژوهشی همکاران محترم فرهنگی، اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجو معلمان براساس شاخص‌ها و محورهای شش گانه اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب از منظر تعالیم و آموزه های دینی جزو محور‌های شش گانه است، اظهار کرد: بیانیه «گام دوم انقلاب»، اصول، مبانی و منظومه فکری نظام جمهوری اسلامی ایران، بیانیه «گام دوم انقلاب» و اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و بیانیه «گام دوم انقلاب» و تربیت نسل جوان در تراز تمدن نوین اسلامی نیز از شاخصها و محور‌های شش گانه به شمار می روند. در نهایت بیانیه «گام دوم انقلاب»، خانواده و تربیت فرزندان در تراز تمدن نوین اسلامی و موانع و چالشهای نظام تعلیم و تربیت در مسیر «گام دوم انقلاب» از دیگر شاخصها هستند.

بیرامی در پایان گفت: این فراخوان که زمستان سال 1398 انتشار یافته بود، به دلیل انتشار ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده، منجر به تأخیر در برگزاری آن شد که با تصمیم شورای راهبری همایش، این اتفاق در اسفند ماه 1399 برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار