با حضور حسینی صورت گرفت؛

افتتاح پیشرفته ترین «سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی» برای اتیسم‌های قزوین

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، استاندار استان قزوین و مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین پیشرفته ترین «سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی» برای دانش‌آموزان طیف اتیسم در استان قزوین افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح پیشرفته ترین «سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی» برای اتیسم‌های قزوین

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در مراسم افتتاح این سالن با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ است و از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است اظهار کرد: ۱۵۲ هزار دانش آموز استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه اتیسم اختلالی عصبی رشدی است که معمولا در سه سالگی خود را بروز می‌دهد اظهار کرد: کودکان دارای طیف اتیسم در حوزه ارتباطات و تعاملات با دیگران دچار مشکل می‌شوند و الگوی ارتباطی آنان محدود و تکراری است.

وی افزود: این افراد معمولا رفتارهای محدود و تکراری در حوزه رفتار، فعالیت ها و بیان احساسات خود دارند.

حسینی با بیان اینکه کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در سه سطح نیازمند حمایت، حمایت زیاد و حمایت بسیار زیاد تقسیم بندی می شوند گفت: آموزش وپرورش استثنایی در سطوح ۱ و ۲ دانش آموزان اتیسم را تحت حمایت و پوشش قرار می دهد و کودکان سطح ۳ نیز زیر پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

وی افزود: ۴۷ مدرسه اتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در آموزش و پرورش استثنایی وظیفه تعلیم و تربیت نزدیک به ۳ هزار دانش آموز طیف اتیسم را برعهده دارند.

وی افزود: ۱۴ استان کشور فاقد مدرسه خاص اتیسم هستند که ساخت این مدارس آغاز شده است و مدرسه در حال ساخت اتیسم استان قزوین نیز ۳۰ درصد رشد فیزیکی دارد.

حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان داشت: ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش و پرورش استثنایی کار تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده دارند.

حسینی با تاکید بر اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی بدون تردید تخصصی ترین سازمان آموزش و پرورش است گفت: آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه به معلمان متخصص و ابزار ها و امکانات تخصصی نیاز دارد و این سازمان علاوه بر تعلیم و تربیت، توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز برعهده دارد.

معاون وزیر با بیان ویژگی های سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی گفت: این سالن که امروز در قزوین افتتاح میشود به همت جوانان ایرانی ساخته شده است و می تواند الگویی برای تمام کشور باشد.

وی افزود: دانش آموزان طیف اتیسم از طریق برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شناسایی شده و تحت پوشش آموزش های خاص قرار می گیرند‌.

حسینی در ادامه گفت: دانش آموزان اتیسم گاهی دچار بیش حسی و گاهی بیش شنوایی و یا کم حسی و کم شنوایی میشوند و به صدا، بو، نور و تحرکات لمسی حساس هستند.

وی گفت: اگر بتوانیم ارتباطات این دانش آموزان با محیط و جامعه را برقرار کنیم این دانش آموزان می‌توانند به جامعه برگردند.

معاون وزیر با بیان اینکه این سالن پس ازشناسایی دانش آموز اتیسمی، بیش حسی او را در ارتباط با محیط از طریق هوش مصنوعی تنظیم می‌کند و موجب تعادل او با محیط می‌شود اظهار کرد:پس از این مرحله درمانگران تلاش میکنند توجه و تمرکز ذهنی کودکان را افزایش و اضطراب و استرس آنها را کاهش دهند تا فعالیت مغزی کودک به حالت نرمال برسد.

شایان ذکر است سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان و توسط جوانان متخصص دانشگاهی ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار