در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما؛

حاجی میرزایی: حقوق هیچ معلمی با تاخیر پرداخت نمی‌شود

معلمان سربازان خاموش این سرزمین هستند/مخاطرات دور بودن بچه‌ها از مدرسه خاموش و نگران کننده است /اجازه نمی دهیم اعتبار سال تحصیلی مخدوش شود/آب و برق تمام مدارس رایگان است/نیروی انسانی قصه پرغصه ای است/امیدوارم از ابتدای سال ۱۴۰۰ رتبه بندی را اجرا کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان مسائل مختلف آموزشی و پرورشی ازجمله سند تحول بنیادین، کرونا و آموزش مجازی همچنین دستاوردهای آموزش و پرورش پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۱۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: حقوق هیچ معلمی با تاخیر پرداخت نمی‌شود

محسن حاجی میرزایی شامگاه امشب 18 بهمن ماه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح دستاوردهای آموزش و پرورش در دوران کرونا پرداخت.

وی در این برنامه درباره زمان جشن پایان بی سوادی اظهار کرد: در جمعیت 10 تا 49 سال که هدفگذاری اصلی سوادآموزی است، میزان باسوادی 96 درصد است، در جمعیت بالای 6 سال، 90 درصد باسواد داریم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 47.5 درصد باسواد داشتیم.

برای محو بی سوادی باید ورودی به بی سوادی کمتر شود

حاجی میرزایی با بیان اینکه سوادآموزی در ایران نشیب و فرازهایی داشت افزود: در دوره ای فعالیت‌های گسترده ای انجام شد و وقتی به سمت اعداد نهایی می‌رویم کار دشوارتر می‌شود. برای محو بی سوادی باید ورودی به بی سوادی کمتر شود و ترک تحصیل نداشته باشیم.

در طی دولت تدبیر و امید حدود 140 هزار نفر که آموزش ندیده بودند، آموزش دیدند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای تحت پوشش بردن افراد، امکانات خود و نهادهای دیگر را بسیج کردیم و از روی کد ملی افراد را شناسایی می‌کنیم در طی دولت تدبیر و امید حدود 140 هزار نفر که آموزش ندیده بودند آموزش دیدند. 1.2 درصد این افراد در جایی زندگی می‌کنند که به آموزش دسترسی ندارند، ما اکنون بیش از 5 هزار مدرسه دارای 5 دانش‌آموز داریم برخی ممکن است کودک کار باشند یا معلولیتی داشته باشند که ما با همکاری سازمان بهزیستی، وزارت کار، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه حل است

وی درباره راه‌اندازی شاد 3 اشاره کرد: در شرایطی نظام آموزشی در برابر بزرگترین چالش قرن قرار گرفت و یک باره روش‌های قبلی با محدودیت یا مسدود شدن روبرو شد؛ در این زمان شاد به کمک ما آمد اما جایگزین آموزش حضوری نیست شاد در غیاب آموزش حضوری بهترین راه حل است.

قابلیت‌های شاد در حال توسعه است

حاجی میرزایی با بیان اینکه قابلیت‌های شاد در حال توسعه و نسخه وب در شاد 3 رونمایی شده است گفت: برای ما پوشش آموزشی تمام دانش‌آموزان مهم است شاد، تلویزیون و ابزارهای دیگری برای تحقق این هدف داریم و اخیرا تیم‌های متنوعی را بسیج کردیم تا به سمت استان‌ها بروند این تیم‌ها به حدود 5 درصد دانش‌آموزان مراجعه کردند و 600 هزار نفر مورد پرسش قرار گرفتند. بیش از 70 درصد از دانش‌آموزان از طریق شاد با ما ارتباط دارند، بقیه از طریق تلویزیون و 20 درصد از طریق بسته‌های آموزشی آموزش را دنبال می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مجموعه‌های استودیویی مجموعه ای از معلمان تولید محتوا می‌کنند افزود: در بین 600 هزار نفری که مورد رجوع قرار گرفتند 0.3 درصد افرادی بودند که آموزش را پیگیری نکردند که این موضوع باید از سوی استان‌ها بررسی شود با 17 هزار نفر از والدین درباره بچه‌ها و نحوه آموزش صحبت شده است تا از دسترسی آنان به آموزش مطلع شویم.

معلمان سربازان خاموش این سرزمین هستند

وی با تعبیر اینکه معلمان سربازان خاموش این سرزمین هستند ادامه داد: در طول 2 ماه گذشته عملکرد شاد از نظر اینترنت بهتر شده است این موضوع را از گزارش ترافیکی شاد به دست آوردیم ما دانش‌آموزان ابتدایی را بعدازظهر و متوسطه را صبح‌ها آموزش می‌دهیم.

حاجی میرزایی اعلام کرد 12 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در شاد فعال هستند 98 درصد معلمان، 100 درصد مدیران مدارس و بسیاری از خانواده‌ها عضو شاد هستند و حدود 17 تا 18 میلیون کاربر یکتا در شاد داریم.

برقراری روزانه 500 تا 700 هزار ارتباط زنده در شاد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بین 500 تا 700 هزار ارتباط زنده در روزدر شاد داریم خبر داد: یک میلیون معلم در 750 منظقه آموزشی با حذف شدن مدرسه و آموزش حضوری نیازمند شبکه ای برای ارتباط گیری بود من هرهفته با مدیران مدارس یک استان حرف می‌زنم.

روی شاد هیچ نوع فعالیت موسسات کنکوری جریان ندارد

وی با تاکید براینکه بر روی شاد هیچ نوع فعالیت موسسات کنکوری جریان ندارد و هیچ تفاهم نامه ای با هیچ مجموعه ای امضا نکردیم بیان کرد: در آغاز کرونا آمار یونسکو نشان داد حدود 70 درصد معلمان با آموزش مجازی آشنا نبوده اند اما اکنون مهارت‌های معلمان توسعه و این قابلیت در آنان افزایش پیدا کرده است.

مخاطرات دور بودن بچه‌ها از مدرسه خاموش و نگران کننده است

حاجی میرزایی درباره برگزاری امتحانات اشاره کرد: وقتی از آموزش حضوری دور می‌شویم و کرونا سلامت افراد را به خطر می‌اندازد ما نیز این خطر را حس می‌کنیم اما مخاطرات دور بودن بچه‌ها از مدرسه خاموش و نگران کننده است که سلامت روانی، اجتماعی و جسمی آنان را به خطر می‌اندازد اعتقاد دارم و تلاش می‌کنم اگر ستاد کرونا اجاره دهد یک روز و یک ساعت ارتباط انان با مدرسه قطع نشود اکنون این موضوع اختیاری است و در برخی از مناطق سفید و آبی مراجعه به مدارس را از 5 درصد تا 60 درصد داریم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: به سازمان مدارس غیردولتی گفتیم باید از دستورالعمل ستاد ملی کرونا تبعیت کند زیرا سلامت جامعه باید مدیریت شود تلاش داریم با ستاد ملی مقابله با کرونا به تفاهم برسیم. سال گذشته امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری بود و بیش از 600 هزار نفر در 21 روز امتحان دادند و مشکلی پیش نیامد زیرا این امتحانات تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: ما سهم معلمان در تعیین نمره دانش‌آموزان را افزایش و سهم امتحان را کاهش دادیم روش‌ها را نیز بهبود می‌بخشیم در شاد مخزن هم سوالات مناسبی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

اجازه نمی‌دهیم اعتبار سال تحصیلی مخدوش شود

حاجی میرزایی گفت: امتحانات پایه دوازدهم به صورت سراسری و نهایی برگزار شد نمرات هم خوب بود به دلیل اینکه دانش‌آموزان نقش محوری را پیدا کردند شاید با آموزش با کیفیتی روبرو شویم بهرحال اجازه نمی‌دهیم اعتبار سال تحصیلی مخدوش شود.

نحوه آموزش در مهدکودک‌ها

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش در مهدکودک‌ها گفت: نظام تعلیم و تربیت یکپارچه است و تربیت از اوایل کودکی آغاز می‌شود مطالعات متخصصین تعلیم و تربیت می‌گوید هرچه تربیت به سنین کودکی نزدیک تر باشد مهم تر خواهد شد از سال 92 آموزش پیش دبستانی محور پیدا کرد و سازمانی تحت مدیریت آموزش و پرورش تشکیل شد تا تربیت این سنین را مدیریت کند.

وی ادامه داد: تربیت این سنین این نیست که همه به مهدکودک بیایند؛ 84 درصد این بچه‌ها در خانواده تربیت می‌شوند هدف ما این است که پیش دبستانی 3 سال و رسمی باشد اما اجباری نه. سازمان تعلیم و تربیت در صفر سالگی تا 3 سالگی نقش سازمان تولید محتوای مشورتی و آموزش و توانمندسازی والدین را برعهده دارد این سازمان تصویب شده و اساسنامه آن در مرحله ابلاغ است پس از آن آموزش و پرورش 6 ماه فرصت برای مستقر شدن آن دارد.

پرداخت مطالبات حق التدریس‌ها

حاجی میرزایی درباره پرداخت مطالبات حق التدریس‌ها براساس 35 یا 40 دقیقه تدریس افزود: در این باره سیاست ما تغییری نکرده است و پرداختی‌ها دقیقا همانند سال‌های گذشته انجام می‌شود من 35 دقیقه را رد می‌کنم؛ در ازای کار انجام شده حق التدریس انجام پرداخت می‌شود که اکنون هم همین است اگر همکاری احساس می‌کند در محاسبه مشکلی دارد به اداره خود مراجعه کند.

همه تلاشم این است که حقوق فرهنگیان ارتقا پیدا کند امروز هم با افتخار اعلام می‌کنم حقوق هیچ معلمی با تاخیر پرداخت نمی‌شود آن چیزی که هست حق التدریس شاغلان است

وزیر آموزش و پرورش از تلاش برای برابر کردن حقوق فرهنگیان با سایر کارکنان خبر داد و ادامه داد: همه تلاشم این است که حقوق فرهنگیان ارتقا پیدا کند امروز هم با افتخار اعلام می‌کنم حقوق هیچ معلمی با تاخیر پرداخت نمی‌شود آن چیزی که هست حق التدریس شاغلان است هفته گذشته 380 هزار میلیارد دریافت کردیم و برای پرداخت باقی مانده سال گذشته در اختیار استان‌ها قرار دادیم قول گرفتیم 6 ماه سال جاری را نیز تا قبل از عید پرداخت کنیم.

آب و برق تمام مدارس رایگان است

وی عنوان کرد: سرانه ای که امسال به مدارس پرداخت شده 3 برابر سال گذشته بوده هر مدرسه اگر نگرفته باید اعلام کند این سرانه بیش از 100 میلیارد تومان و آب و برق تمام مدارس رایگان است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: مدارس غیردولتی بابت خدماتی که ارائه نمی‌کنند نباید پول بگیرند اکنون شورای نظارت در استان‌ها داریم که برای مدارس تخطی، لغو امتیاز درنظر گرفته اند در سایت مدارس غیردولتی نیز میزان هر شهریه مشخص است اگر شکایتی هست به شماره تلفن آن سایت اعلام کنند.

جبران کمبود معلم؛ عالم با معلم فرق دارد

حاجی میرزایی درباره موضوع کمبود معلم در آموزش و پرورش اشاره کرد: نیروی انسانی قصه پرغصه ای است در طی سال‌های گذشته به دلیل قوانین وضع شده تعهداتی برای آموزش و پرورش ایجاد شده و باید افرادی استخدام شوند اما مشکل این است که این افراد از طریق یک انتخاب برتر، گزیده نشدند و 60 درصد افراد رشته تحصیلی مرتبط با تدریس ندارند قانون گفته این افراد باید یکسال دوره دانشگاه فرهنگیان را ببینند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این افراد باید توانمندی خود را برای تدریس بالا ببرند چراکه عالم با معلم فرق دارد و باید برای یادگیری خلق موقعیت کنند. اکنون 197 هزار نفر کمبود را از روش‌های متنوعی جذب کرده ایم برای استخدام 25 هزار و 700 نفر مجوز گرفتیم که از بالاترین امتیاز انتخاب و به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند 30 هزار ردیف استخدامی دیگر گرفتیم و در حال انتخاب آنان هستیم حدود 30 هزار نفر دیگر باقی می‌ماند. از بعد این موضوع براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منحصرا از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیرو جذب می‌کنیم.

افرادی که مشمول قانون هستند تعیین تکلیف می‌شوند

وی ادامه داد: مربیان پیش دبستانی، آموزش یاران، آموزش دهندگان و حق التدریس‌ها 88 هزار نفر هستند با جذب 25 هزار نفر و 30 هزار نفر افراد جذب می‌شوند افرادی که مشمول قانون هستند تعیین تکلیف و تا پایان سال 1400 استخدام خواهند شد.

امیدوارم از ابتدای سال 1400 رتبه بندی را اجرا کنیم

حاجی میرزایی درباره رتبه بندی نیز افزود: لایحه رتبه بندی از سوی آموزش و پرورش تدوین و به دولت رفت در دولت با قید فوریت به کمیسیون داده شد که در حال بررسی و در دستور کار هیات دولت است که در هفته‌های آتی نیز در دولت مطرح می‌شود بعد از رفتن به مجلس و نهایی شدن بودجه، رتبه بندی نیز تعیین تکلیف می‌شود امیدوارم از ابتدای سال 1400 رتبه بندی را اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به حدود 25 هزار نیروی خدمات نیاز داریم اظهار کرد: امسال این موضوع در بودجه پیش بینی شده تا در سال آینده مشکلات این افراد را حل کنیم.

وی حوزه فرهنگی در شاد را فعال قلمداد کرد و ادامه داد: محتوای حوزه تربیتی در شبکه شاد بیش از یک میلیون بار بازدید می‌شود.

ستاد کرونا اجازه داد دروس عملی هنرستان‌ها حضوری باشد

حاجی میرزایی با بیان اینکه مطالبات بازنشستگان سال گذشته تسویه شده و برای امسال نیز تا قبل از شروع سال تحصیلی پرداخت می‌شود درباره برگزاری کارگاه‌های هنرستان‌ها گفت: ستاد کرونا اجازه داد دروس عملی هنرستان‌ها حضوری باشد و افراد می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌ها این دروس را یاد بگیرند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان اشاره کرد: در سازمان استعدادهای درخشان تغییر ساختار دادیم امسال عملکرد ما در المپیادها خوب بود و حدود 30 مدال کسب کردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار