رونمایی از کتابی در پاسداشت عاطفه پرستاران

اصفهان ( پانا) - کتاب «من توام، یا تو منی» با اشعاری از مرتضی بهنامه در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش‌آباد رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از کتابی در پاسداشت عاطفه پرستاران

شاعر این کتاب مرتضی بهنامه در گفت و گو با پانا گفت: محتوای شعرهای کتاب به نوعی تجربه زیسته من و همکاران من در رویارویی با بیماران و خانواده‌های نگرانشان در شرایط خاص آنهاست.
جامعه انسان‌ها بر پایه مهر و محبت استوار است که تحقیقات علمی نیز شاهد آن است و ادبیات و تمدن ایرانی نیز بر این نکته به طور گسترده تاکید دارد و آثار حافظ ، سعدی، مولانا و پروین اعتصامی برای مردم شناخته شده هستند.
وی افزود: عمده مشکلات ما از تنهایی ما و استرس‌های ما ریشه گرفته است و در دوران معاصر نیز با وجود افزایش فناوریهای مدرن ارتباطات اما این تنهایی ها رو به رشد داشته و حتی به خانواده ها نیز کشیده شده است در حالی که درمان آن همدلی و مهربانی و گفت و گو است.
وی تصریح کرد: در شرایطی که خانواده ها با نگرانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند، قدم اول این است که به آنها اطمینان بدهیم که ما در کنار شما هستیم تا نگرانی روحی شما و رنج جسمانی شما را آرام کنیم.
وی تاکید کرد: در این دوران کرونا بسیاری از خانواده‌ها نگران فرزندان خود هستند و گاهی نیز متاسفانه چشم انتظاری ها را پایانی نیست بنابراین کادر درمان در رویارویی با خانواده ها هم نگران سلامت بیماران هستند هم باید نگران امید و عاطفه خانواده‌های خودشان باشند.
بهنامه گفت: زندگی یک پرستار سراسر رنج و درد است، اما این زندگی با مفهوم مهر و همدلی معنا پیدا می‌کند که نمی‌توان با ارزش مادی سنجید زیرا این مدل زندگی در خانه و محل کار بر پایه احساسات و عاطفه انسانی رقم می‌خورد و شبیه یک شعر است که فقط در قالب کلمات می‌توان بیان کرد.
وی افزود: خانواده‌های ایرانی اطلاعات درستی از نحوه برخورد با بیماران ندارند بنابراین هر بیماری علاوه بر رنج جسمی، آرامش روحی آنها را به هم می‌ریزد و برخورد یک پرستار مفهوم همه التماس آنها و نگرانی آنهاست.
وی تصریح کرد: خنده یک بیمار در نهایت درد و رنج به پرستار به اندازه ای ارزش پیدا می‌کند که می توان گفت یک پرستار، همه پاداش بهشتی خود را در این خنده و نگاه آرامبخش او تجربه می کند.
بهنامه تاکید کرد: پرستاران در شرایط سخت در کنار مردم هستند و با وجود همه استرسهایی که تحمل می کنند اما حس خوب را به مردم منتقل می‌کنند و این رفتار آنها از نظر روحی و روانی حس اعتماد به بیماران و خانواده هایشان می دهد.
وی افزود: نوشتن و نقاشی از جمله روش های کسب آرامش است و من با نوشتن این شعر در لحظه های تنهایی و شب های پر استرس پرستاری با توصیف لحظه های شیرین آرامش بیماران، خواستم به نوعی قدرشناسی خودم به همه خانواده‌های جامعه پرستاری را ثبت کنم و امیدوارم بقیه همکاران نیز اندیشه‌های خود را بنویسند.
بهنامه گفت: آثار کادر درمان می‌تواند باعث آگاهی مردم نسبت به علم پزشکی شود که حاصل آن کاهش بیماری و افزایش سلامتی جامعه است امیدوارم کادر درمان و همه گروه‌های جامعه نوشته‌های خود را برای آگاهی جامعه منتشر کنند و وجود نهادهای حامی نشر، نیاز اساسی برای این کار است.
مرتضی بهنامه متولد سال ۱۳۶۵ و دانش آموخته کارشناسی پرستاری و شاغل در بیمارستان شهید بهشتی کاشان است. کتاب «من توام یا تو منی» در 66 صفحه تدوین شده و توسط نشر دارخوئن اصفهان به قیمت 350 هزار ریال و با شمارگان یک هزار جلد منتشر شده و با شماره 7370875 در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است.

خبرنگار: سید جلال جلیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار