وحید موسائیان: پژوهش می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد

تهران (پانا) - وحید موسائیان کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است پژوهش در سینما حتی می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد و آنچه بر پرده سینما نشان داده می شود را ارزشمندتر کند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
وحید موسائیان: پژوهش می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد

به گزارش روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، وحید موسائیان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است: پژوهش به ذات ، بیان و شکل گیری یک اثر که صرفا هنری است و اثری که به فرامتن های فرهنگی و ساختار هنری نگاه می کند کمک می‌کند و عنصری در کنار خلاقیت است که خوشبختانه این عمل پژوهش گرانه در سینمای ما و مخصوصا سینمای مستند که ذات آن بر پایه پژوهش است، دیده شده و در سینمای داستانی نیز که رگه هایی از پژوهش دیده می شود.
وی درباره اهمیت پژوهش در سینما گفت: پژوهش نه تنها در سینما بلکه در زندگی عصر امروز، فرهنگ، هنر، اقتصاد و... نیز جایگاه مهمی دارد. باید در نظر داشت که پژوهش تنها شامل موضوعات علمی، تاریخی نمی شود بلکه می تواند در هنر هم مورد استفاده قرار گیرد و در ذات هنر تاثیرگذار باشد.
موسائیان ادامه داد: شاید در ابتدا ساده انگارانه فکر کنیم که پژوهش خلاقیت نمی آورد اما اگر بیشتر توجه کنیم متوجه می شویم که بسیاری از موضوعات از پژوهش بیرون می آید و عمل خلاقانه نیز از بطن همین موارد پیدا شود.
تهیه کننده «فرزند چهارم» با بیان اینکه پژوهش در سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و...نقش دارد ، گفت: هنرمند عصر امروز و در هزاره جدید این شانس را داشت که با وسایل ارتباط جمعی هرچه راحت تر و ساده تر دسترسی پیدا کند ، به هرآنچه می خواهد فکر کند به هر آنچه در گذشته و آینده اش خواهد بود و به آنچه در حال اتفاق است فکر کند و اگر منابع فراوانی در دسترس باشد این شانس را دارد تا از آن استفاده کند.
موسائیان خاطرنشان کرد: پژوهش در سینما حتی می تواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد و آنچه بر پرده سینما نشان داده می شود را ارزشمندتر کند و حتی ارزش های دیگری نیز به فیلم بدهد. قطعا وقتی پژوهش بتواند در سینمای عامه پسند چنین ارزشی داشته باشد ، در فیلم های جدی اتفاقات بهتری به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه فیلم های تاریخی و علمی و تخیلی ذاتشان با پژوهش همراه است، افزود: با پژوهش ، پژوهشگران سینمایی موفق تر هستند، اساتیدی همچون احمد ضابطی جهرمی و زنده یاد اکبر عالمی در زمینه پژوهش از ما خیلی جلوتر بودند؛ کسانی بودند که از دهه های پیش به پژوهش در کارهایشان توجه داشتند و به دانشجوهایشان تاکید می کردند که پژوهش عنصر مهمی است و پژوهش را به صورت مجزا درس می دادند. این اساتید درحقیقت پژوهش هایی که در کتاب های کتابخانه ای ، قفسه های دست نیافتنی و آرشیو های فیلمی که در دسترس نبود و در آن زمان فرهنگ پژوهش را ترویج می دادند را به دانشجویان می آموختند و امروز که زنده یاد اکبر عالمی نیست این میراث می تواند به فیلمساز کمک کند تا نگاه دیگری به هنر به کمک پژوهش داشته باشد.
موسائیان در پایان گفت: امیدواریم توجه به مقوله پژوهش ادامه داشته باشد و ما تاثیر آنرا در سینما ببینیم.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه 1400 برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار