امداد برای نجات 2 پسربچه

تهران (پانا) - امدادگران از زمین‌وهوا بسیج شدند. در کرمانشاه و چهارمحال‌وبختیاری دو کودک از مرگ نجات پیدا کردند. کودکانی که هر دو از بلندی سقوط کرده بودند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
امداد برای نجات 2 پسربچه

به‌گزارش شهروند، مناطق صعب‌العبوری که راهی برای نجات مصدوم نبود به جز امداد هوایی؛ امدادگران اورژانس هوایی در کرمانشاه و چهارمحال‌وبختیاری، به یاری محمد طاهای 14 ماهه و یک پسربچه 12 ساله شتافتند. حالا بچه‌ها در بیمارستان بستری هستند و تلاش پزشکان برای بهبودی آنها ادامه دارد.

محمد طاهای 14 ماهه یکی از این قربانیان است. پسربچه‌ای که میهمان پدربزرگ و مادربزرگش بود، اما از طبقه دوم سقوط کرد و روی زمین در حیاط افتاد. حیاط خانه‌ای دو طبقه در روستای چم‌زرشک علیا، از توابع بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه؛ حالا هم روی تخت بیمارستان است. نفس می‌کشد. ولی تلاش پزشکان برای نجات جانش هنوز ادامه دارد. مادر محمد طاها چشم انتظار است.

چشم انتظاری تلخ مادر

لحظه‌ها برایش به سختی می‌گذرد. مادری که هنوز هم به همراه شوهر و دو پسرش در کانکس زندگی می‌کند. خانواده عزیزی بعد از زلزله کرمانشاه هنوز نتوانسته‌اند بحران را پشت سر بگذارند. همچنان نه خانه‌ای دارند و نه کاشانه‌ای؛ زندگی‌شان آرام نگرفته بود که حالا حادثه برای محمد طاها آنها را غمزده‌تر از گذشته کرده است.

دایی محمد طاها از روزگار سخت این خانواده می‌گوید: «بعد از زلزله کرمانشاه زندگی برای خواهرم و شوهرش بسیار سخت‌تر شد. آنها در کانکس ماندند. تازه ازدواج کرده بودند که زلزله آمد و زندگی‌شان را نابود کرد. البته آن زمان مستاجر بودند. ولی حالا دیگر نه خانه‌ای و نه پولی دارند. شوهر خواهرم کشاورز است. کارشان فصلی است. یعنی گاهی اوقات بیکار است و گاهی اوقات هم کار می‌کند. از این طریق درآمد بسیار کمی دارد. آنها به جز محمد طاها یک پسر 5 دیگر هم دارند. همگی با هم در کانکس زندگی می‌کنند. آن روز هم در خانه پدر و مادرم میهمان بودند. درواقع مادرم به خاطر یک حادثه کمرش شکسته بود. خواهرم به آنجا رفت تا از مادرم پرستاری کند.»

بازی خونین در خانه مادربزرگ

او لحظه حادثه را این‌طور روایت می‌کند: «محمد طاها در حال بازی بود. خانه پدرم یک خانه قدیمی دوطبقه است. بعد از زلزله کمی تخریب شد که بازسازی کرد. ناگهان صدایی شنیدیم. وقتی بیرون آمدیم دیدیم محمد طاها روی زمین حیاط افتاده است. شوکه شدیم. در یک لحظه او از طبقه دوم سقوط کرده بود. بلافاصله با اورژانس تماس گرفتیم. نیروهای امدادی آمدند. محمد طاها را به درمانگاهی در ثلاث باباجانی بردیم. ولی گفتند باید به بیمارستان منتقل شود. وقت نبود. برای همین نیروهای اورژانس از بالگرد کمک گرفتند. محمد طاها را به بیمارستانی در کرمانشاه آوردیم. ولی حالش زیاد خوب نیست. اگر او را زود منتقل نمی‌کردیم شاید فوت می‌شد. ولی حداقل حالا زنده است و نفس می‌کشد. خواهرم حال‌وروز خوبی ندارد. پشت در بیمارستان دست به دعا برداشته است.»

زندگی که بعد از زلزله نابود شد

او ادامه می‌دهد: «آنها اصلا وضع مالی خوبی ندارند. هنوز نمی‌دانیم هزینه بیمارستان و درمان محمد طاها چقدر می‌شود. ولی فعلا به زنده ماندن او فکر می‌کنیم. خواهرم حالش خیلی بد است. روحیه‌اش را باخته است. از زمان زلزله تا الان حال‌وروز خوبی ندارد. وضع زندگی‌اش مناسب نیست. حالا هم که این اتفاق برای محمد طاها افتاده است. ما فقط برای سلامتی او دعا می‌کنیم. هزینه درمان و بیمارستان هم ان‌شاءالله جور می‌شود. باید از پدرم و بقیه قرض بگیریم. فقط امیدواریم پسرمان زنده بماند تا خواهرم حال روحی‌اش بدتر نشود.»

اقدام به موقع اورژانس

اکبر آزادی، مسئول روابط عمومی اورژانس کرمانشاه نیز در ادامه، روند رسیدگی به محمد طاها را روایت می‌کند و می‌گوید: «ظهر روز پنجشنبه بود که به نیروهای اورژانس اطلاع دادند پسربچه‌ای از بلندی سقوط کرده است. بلافاصله آمبولانس به محل اعزام شد. پسربچه را به درمانگاهی در ثلاث باباجانی منتقل کردند. چون در آن منطقه فقط درمانگاه وجود دارد، اما حال پسربچه وخیم بود. باید اقدامات تخصصی‌تر روی او انجام می‌شد. برای همین باید به یک بیمارستان منتقل می‌شد، اما از آنجایی‌که زمان بسیار مهم بود، برای همین درخواست بالگرد کردیم. بالگرد اورژانس بلافاصله آمد و محمد طاها به بیمارستان امام رضا(ع) در کرمانشاه منتقل شد. در یک ماه گذشته این هشتمین مصدومی بود که از طریق بالگرد به بیمارستان منتقل شد.»

دومین مصدوم

دومین قربانی یک پسربچه 12 ساله است. او در روستای لیمه شهرستان اردل در چهارمحال‌وبختیاری زندگی می‌کند. منطقه‌ای کوهستانی و بسیار صعب‌العبور؛ خانواده‌های عشایری که حتی یک تلفن برای تماس‌های ضروری هم ندارند. این پسربچه از میان کوه‌ها سقوط کرد و زخمی شد. همسایه‌ها او را به خانه بردند. از طریق تلفن یکی از خانواده‌ها موضوع را به اورژانس اطلاع داد. ولی هیچ نیروی زمینی نمی‌توانست به داد این پسربچه زخمی برسد. به همین دلیل اورژانس هوایی دست به کار شد.

عملیات سخت

محسن ابراهیمی، مسئول روابط عمومی اورژانس چهارمحال‌وبختیاری درباره این حادثه می‌گوید: «آن منطقه کوهستانی است. یعنی خانواده‌ها که معمولا عشایر هستند، در میان کوه‌ها زندگی می‌کنند. یکی از خانواده‌ها یک تلفن دارد. بقیه آنها تلفن ندارند. وقتی این پسربچه از کوه سقوط می‌کند، از طریق همان تلفن موضوع به ما اطلاع داده شد. درواقع این اتفاق چهارشنبه شب رخ داد. همسایه‌ها این بچه را به خانه برده بودند. ساعت 7 صبح بود که بالگرد اورژانس بالای سر بیمار حاضر شد. امکان اعزام به صورت زمینی وجود نداشت. چون منطقه بسیار صعب‌العبور است. اگر می‌خواستیم زمینی برویم حداقل 8 ساعت طول می‌کشید. آن هم با ماشین و تجهیزات خاص؛ وقتی نیروهای امدادی رسیدند، پسربچه از ناحیه سر آسیب دیده و ساعد دستش هم شکسته بود. بلافاصله او را به بیمارستان کاشانی در شهرکرد منتقل کردند. اقدامات درمانی روی او انجام شد. درنهایت نیز نجات یافت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار