در گفت‌وگو با پانا؛

اکرمی: مجلس و دولت همدلی کنند، همه در یک کشتی نشسته‌ایم

۴۲ سال از انقلاب می‌گذرد، ۴۲ لایحه بودجه داشته‌ایم، باید با دلیل، استدلال، نقد و با کمتر آسیب دیدن راه‌حل پیدا کنیم، با دعوا هیچ مشکلی حل نمی‌شود، باید با تفاهم و تعامل قضایا حل ‌شود

تهران (پانا)‌ - عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به برخی بدگویی‌ها و بدزبانی‌ها بین مسئولان تاکید کرد آن‌جا فقط اسمش مجلس است، اسمش قوه مقننه و قوه مجریه است، اسمش قوه قضاییه است؛ همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، باید دست به دست هم بدهیم تا به ساحل مقصود برسیم.

کد مطلب: ۱۱۶۰۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
اکرمی: مجلس و دولت همدلی کنند، همه در یک کشتی نشسته‌ایم

سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برخی از بداخلاقی‌ها، بدزبانی‌ها و بدگویی‌ها در جامعه امروز ایران، گفت: «به یاد دارم که استاد شهیدمطهری با اینکه سه ماه از پیروزی انقلاب بیشتر نگذشته بود، بحث مهمی را به نام "آفات انقلاب" مطرح کردند. ایشان 7 مطلب را در این زمینه تشریح کردند که یکی از آن‌ها در جامعه کنونی وجود دارد و آن هم اینکه ما به سمت بداخلاقی و بی‌اخلاقی حرکت می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «به جای اینکه صاحبان نظر، نخبگان و فرهیختگان بنشینند و روبه‌روی هم نقد کنند، پشت سر به همدیگر تهمت می‌زنند، توهین می‌کنند، برچسب می‌زنند؛ متاسفانه این موضوع در مصاحبه‌ها کاملا دیده می‌شود، در روزنامه‌های مختلفی که هر روز منتشر می‌شود، می‌بینیم که به همدیگر برچسب می‌زنند، همدیگر را دست می‌اندازند و اشکالاتی که در جامعه وجود دارد را از بیکاری، نداری، اشتغال، رانت و اختلاس و ... همه را فرافکنی می‌کنند، یکی می‌گوید تقصیر او است، دیگری می‌گوید تقصیر آن یکی است. حتی در مسائل خارجی هم شاهد این موضوع هستیم.»

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه باید سه مطلب را از هم جدا کنیم، گفت: «اول اینکه انقلاب اسلامی دارای آفات است که باید این آفات را بشناسیم و برطرف کنیم. همه کشورهای دنیا مشکلات و گرفتاری دارند، کرونا، همه را به زانو درآورده است. باید نشست و علم و تجربه را به کار گرفت، دنبال مقصر نباید گشت. مشکلات در همه دنیا از جمله در انقلاب اسلامی نیز وجود دارد.»

مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت تاکید کرد: «کشور ما در تحریم است، اجازه نمی‌دهند نفت بفروشیم، اجازه نمی‌دهند از ذخایرمان استفاده کنیم؛ باید راهکار یا جایگزین پیدا کنیم اما متاسفانه شروع می‌کنیم به همدیگر توهین کردن که کار بسیار نامناسبی است. همین موجب شده است که ما بداخلاق یا بی‌اخلاق شویم. با اینکه قرآن به ما درس اخلاق یاد می‌دهد، پیغمبر اکرم با اخلاق پیشرفت کرد و مبعوث به اخلاق شده است، ما هم به جای اینکه محمدی شویم و اخلاق محمدی و اخلاق فاطمی پیدا کنیم؛ اما به هم برچسب می‌زنیم، تهمت می‌زنیم.»

باید نقد کنیم اما با اخلاق

این نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم و چهارم، پنجم و هشتم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با مداحان اهل بیت و تاکید ایشان مبنی بر دوری از بدگویی و بدزبانی، گفت: «رهبر معظم انقلاب در مقاطع گوناگون و در شرایط مختلف حتی در دیدار با نمایندگان مجلس، در بحث درباره مجلسیان این تذکر را دادند که ما باید نقد کنیم اما وقتی می‌خواهیم نقد و سپس حل کنیم، با دلیل، منطق، تعاون، تفاهم و با اخلاق باید حل کنیم.»

وی با بیان اینکه در موضوع بودجه این بدگویی‌ها را شاهد بودیم، ادامه داد: «این بودجه که بودجه اول یا دهم نبود، 42 سال از انقلاب می‌گذرد، 42 لایحه بودجه داشتیم، باید با دلیل، استدلال، نقد و با کمتر آسیب دیدن راه‌حل پیدا کنیم. رسول اکرم می‌فرمایند فقط مرگ چاره ندارد ولی هر دردی درمان دارد. باید با تفاهم و تعامل قضیه حل می‌شد. کم‌لطفی بین دولت و مجلس وجود دارد. باید بیشتر با همدیگر همدلی و همراهی کنند تا برخی از تعبیرات و توهین‌ها انجام نشود. با دعوا هیچ مشکلی حل نمی‌شود، با اخلاق و توجه متقابل و کاهش اشکالات، مشکلات هم برطرف می‌شود.»

این نماینده سابق مجلس گفت: «آنجا فقط اسمش مجلس است، اسمش قوه مقننه و قوه مجریه است، اسمش قوه قضاییه است؛ همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، باید دست به دست هم بدهیم تا به ساحل مقصود برسیم.»

گاهی بودجه سالانه را با 50 درصد استقراض می‌بستیم و شورای نگهبان هم قبول می‌کرد

سیدرضا اکرمی ادامه داد: «من پنج دوره در مجلس بودم، به یاد دارم که در زمان جنگ که خدا می‌داند الان از زمان جنگ اگر بدتر نباشد بهتر نیست، گاهی بودجه سالانه را با 50 درصد استقراض می‌بستیم و شورای نگهبان هم قبول می‌کرد، چون چاره‌ای غیر از این نداشتیم. وقتی گاهی چاره‌ای نباشد باید با تعامل بین خوب و خوب‌تر، خوب‌تر را انتخاب کرد و بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد تا بالاخره مشکلات کاهش پیدا کند.»

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اکنون وارد چهل و سومین فجر انقلاب شده‌ایم، افزود: «باید به سه مطلب توجه کنیم، اول اینکه باید وضعیت کنونی را مقایسه کنیم با 42 سال قبل از انقلاب و ببینیم ما تکامل و پیشرفت داشته‌ایم یا وضع‌مان از سال 57 تا 42 سال قبل بدتر شده است. واضح است هر آدم باوجدانی می‌داند که الان که سال 99 است با 57 نه در سوادآموری، آموزش عالی، فرودگاه، راه، سلامت، و نه در صنعت و اقتصاد اصلا قابل مقایسه نیستیم، جلو رفته‌ایم و وضع‌مان از 57 به مراتب بهتر است، با اینکه آن زمان جمعیت‌مان 30 میلیون نفر بود و اکنون 80 میلیون.»

احتکار، رانت، اختلاس و سوءاستفاده نمی‌گذارد اقتصاد جان بگیرد

وی ادامه داد: «دوم اینکه در نظر بگیریم که آیا واقعا بهتر می‌توانیم عمل کنیم؟، قطعا. یعنی اگر ما تعامل داشته باشیم، تفاهم داشته باشیم، دنبال رانت نباشیم، دنبال اختلاس نباشیم، یقینا وضع موجود ما بهتر خواهد شد. اما اگر برخی بی‌وجدانی کنند، حتی بی‌شرافتی کنند، این همه اختلاس، این همه احتکار، این همه رانت، این همه سوءاستفاده، این‌ها نمی‌گذارد بیمار ما خوب شود، نمی‌گذارد اقتصاد جان بگیرد. باید بعضی‌ها خودشان را جمع کنند. هم دولت باید با بی‌انصافان برخورد کند و هم ملت. وقتی این همه واردات قاچاق داریم، این همه سوءاستفاده هست و حاضر نیستند قناعت کنند واقعا اداره 80 میلیون نفر کار مشکلی خواهد بود. مشکل فقط قوه مجریه و ... نیست، برخی از مردم ما هم حاضر نیستند با نظام کنار بیایند، کوتاه بیایند، محبت کنند.»

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پایان تاکید کرد: «نکته سوم خارج است، بالاخره وقتی شما نمی‌توانید نفت خود را بفروشید، وقتی نمی‌توانی پولت را جابه جا کنی، اجازه نمی‌دهند حتی دارو وارد کشور کنید، مسلم است که در تنگنا هستید. دنیا هم باید به اخلاق و انصاف توجه کند، به تعامل توجه کند، نه تقابل و تخاصم. باید کمک کنیم داخل کشور بهتر شود، نمی‌گویم بی‌اشکال بلکه کم‌اشکال شود تا وضع‌مان بهتر گردد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار