عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

بررسی لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» به کجا رسید؟

تهران (پانا) - لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت به گفته عضو فراکسیون زنان مجلس مراحل قانونی خود را برای بررسی در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی طی می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
بررسی لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» به کجا رسید؟

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت پس از حدود 10 سال کش و قوس بین دولت و قوه قضاییه، بالاخره در نیمه دی ماه امسال در دولت به تصویب رسید و در آخرین روزهای دی ماه امسال برای بررسی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد. لایحه مذکور که نام آن به «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» تغییر یافته است هر چند دیر به تصویب رسیده است اما در صورت تصویب می‌تواند برای عاملان خشونت‌ خانگی، بازدارنده باشد.

فاطمه قاسم‌پور، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با پانا درباره بررسی لایحه تامین امنیت زنان در مجلس اظهار کرد: «کارگروهی برای بررسی لایحه تامین امنیت زنان تشکیل شده است و جلساتی نیز به منظور بررسی کارشناسی لایحه با حضور کارشناسان حقوقی و اجتماعی برگزار شد که این فرایند برای بررسی ابعاد مختلف لایحه ادامه دارد.»

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت اکنون فرآیندهای قانونی خود را طی می‌کند و در معاونت قوانین مجلس قرار دارد که پس از آن در نوبت اعلام وصول قرار می‌گیرد. پس از اینکه لایحه اعلام وصول شد برای رسیدگی و طی کردن مراحل بعدی، به کمیسیون تخصصی مربوطه ارسال می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «لایحه تامین امنیت زنان بعد از ارسال به کمیسیون‌های مربوطه، از نظر قضایی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته لایحه با رویکرد تامین امنیت زنان است بنابراین مباحث مربوط به سلب امنیت زنان، مجازات و حقوق زنان و خانواده در مجلس بررسی می‌شود تا در نهایت نسخه خروجی مجلس با هدف تامین امنیت زنان و خانواده تبدیل به قانون شود.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسایل مربوط به زنان و خانواده در اولویت رسیدگی قرار دارد، تصریح کرد: «البته مسایل مرتبط با حوزه زنان و خانواده فقط دغدغه فراکسیون زنان نیست بلکه رسیدگی به مسایل زنان دغدغه نمایندگان مجلس است و در اولویت قرار دارد.»

وی درباره تاثیرگذاری لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: «لایحه مذکور که تحت عنوان صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت نام دارد، می‌تواند در کاهش خشونت علیه زنان کمک کننده باشد که بررسی دقیق آن در دستور کار قرار دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار