تداعی عادی‌سازی کرونا بسیار خطرناک است

تهران (پانا) - رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، تداعی عادی‌سازی را بسیار خطرناک دانست و گفت: بازگشایی زودهنگام مجموعه‌هایی مانند مدارس و برپایی مراسم شادی و عزاداری می‌تواند تداعی عادی‌سازی را برای مردم به همراه داشته باشد که این شرایط بسیار خطرناک است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تداعی عادی‌سازی کرونا بسیار خطرناک است

حمید سوری اپیدمیولوژیست روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: برخی فکر می کنند با شرکت در مراسم تشییع چهره های معروف شرایط انتقال بیماری تفاوت می کند و صرفا به خود آنان مربوط است، غافل از اینکه هر کدام می توانند حدود هفت نفر را مبتلا و در ادامه دهها نفر را آلوده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بازگشایی ها باید مرحله ای، سنجیده و به صورتی انجام شود که تداعی عادی سازی را در مردم ایجاد نکند؛ به عبارتی این کار باید با حساسیت بسیار بالایی انجام گیرد.

وی، تداعی عادی سازی در روند فعلی مقابله اپیدمی کرونا را خیلی خطرناک دانست، گفت: در صورت تحقق این موضوع شاهد افزایش جدی در روند بیماری خواهیم بود.

هنوز کرونا کنترل نشده است
این اپیدمیولوژیست ادامه داد: هنوز به کنترل اپیدمی نرسیده ایم و نوسانات تعداد روزانه مرگ در ۵ هفته گذشته نشان دهنده این موضوع است.

وی بیان داشت: هرچند مدتی است مرگ براثر کرونا ۲ رقمی شده، اما شاهد نوساناتی در این زمینه هستیم که برای تداوم کاهش مرگ ها و رسیدن به مرحله حذف بیماری باید آنچه در دو سه ماه گذشته انجام گرفته، ارزیابی و بازنگری و برای مرحله حذف برنامه ریزی شود.

سوری ادامه داد: در صورتی می توان گفت که اپیدمی کرونا کنترل شده که دیگر روند افزایشی معنی داری در مرگ ها نداشته باشیم، اما این آمار برخی روزها تا مرز ۱۰۰ نفر در روز هم می رود.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تاکید کرد: وضعیت همچنان شکننده و ناپایدار است و نگران افزایش بیماران و در نهایت مرگ و میر براثر این اپیدمی هستیم.

وی به مردم توصیه کرد که همچنان توصیه های بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا سلامت آنان به خطر نیفتد.

ضرورت بیماریابی بیشتر
سوری بر ضرورت بیماریابی بیشتر تاکید کرد و گفت: هرچه تعداد بیشتری بیماران کرونایی شناسایی شود، بهتر است و نشان می دهد مبتلایان بیشتری را در چتر خودمان قرار می دهیم.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، ادامه داد: این کار علاوه بر شناسایی زودتر بیماران در روند درمان بیماری نقش موثری دارد و به عبارتی بیماران در مراحل اول بیماری شناسایی و در روند مطلوب درمان قرار می گیرند.

سوری بیان داشت: در حال حاضر روزانه حدود ۶ هزار مورد جدید کرونا داریم که به معنای شناسایی تعداد بیماران بیشتری است. علاوه بر بیماران افراد در تماس آنها را تحت کنترل قرار دهیم که این کار می تواند اپیدمی را به سمت خاموشی ببرد.

وی ادامه داد: در برخی موارد که فراوانی ابتلا افزایش پیدا کند، می تواند نشان دهند این موضوع باشد که الگوی مبتلایان تغییر و بیشتر به سمت جوانان سوق پیدا کرده که این روند خطرناک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار