گذرگاه مرزی جدید ایران و عراق بازگشایی می‌شود

تهران (پانا) -  استاندار «واسط» عراق از تشکیل کمیته ویژه ای در روزهای آینده برای تکمیل اقدامات عملی جهت گشایش گذرگاه مرزی جدید «الشهابی» با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
گذرگاه مرزی جدید ایران و عراق بازگشایی می‌شود

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «العهد» عراق امروز در گزارشی درباره داد و ستد مرزی استان واسط با جمهوری اسلامی ایران گفت: علاوه بر گذرگاه مرزی زرباطیه (مهران)، استان واسط اعلام کرد که همه موافقت های رسمی را برای افتتاح گذرگاه جدید «الشهابی» با جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است و دولت محلی استان واسط تاکید کرد که کمیته مشترکی را با سازمان گذرگاه های مرزی عراق برای آغاز تکمیل اقدامات مربوط به این گذرگاه تشکیل خواهد داد.

«محمد المیاحی» استاندار واسط در این باره به شبکه تلویزیونی العهد گفت: موافقت اولیه را برای تکمیل مستلزمات افتتاح گذرگاه الشهابی در مجاورت جمهوری اسلامی ایران کسب کرده ایم و استان واسط نیاز مبرمی به این امر دارد و این گذرگاه برای استان واسط راهبردی به شمار می رود.

وی افزود: در روزهای آینده کمیته مشترکی بین استان واسط و سازمان گذرگاه های عراق تشکیل خواهد تا اقدامات عملی برای تکمیل مستلزمات گشایش این گذرگاه فراهم شود.

به گفته شبکه العهد، کارشناسان مسائل اقتصادی عراق نیز از اهمیت این گذرگاه در حمایت از اقتصاد عراق و به طور خاص استان واسط سخن می گویند، زیرا باعث توسعه تبادل تجاری می شود.

«نسرین الغرباوی» از کارشناسان اقتصادی عراقی به این شبکه گفت که گشایش این گذرگاه به افزایش داد و ستد و کاهش فشار و ازدحام در گذرگاه مرزی زرباطیه با جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد و برای استان واسط اشتغال زایی به همراه خواهد داشت.

به گفته شبکه العهد، شهروندان عراقی نیز به نوبه خود بر لزوم تسریع در تکمیل اقدامات مربوط به گشایش گذرگاه و تامین فرصت های شغلی برای اهالی این استان تاکید می کنند.

در همین ارتباط، یک شهروند عراقی به شبکه تلویزیونی العهد گفت: افتتاح گذرگاه دیگری در استان واسط با کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران گامی مهم و مثبت به شمار می رود و از دولت محلی و دولت مرکزی می خواهیم که در گشایش این گذرگاه تسریع شود.

اداره محلی استان واسط ۵ روز پیش اعلام کرد که این استان موافقت دولت مرکزی برای گشودن گذرگاه «الشهابی» در مرز با جمهوری اسلامی ایران را کسب کرده است که باعث کاهش شلوغی گذرگاه زرباطیه (مهران) در مرز با ایران و کسب درآمد جدیدی برای استان واسط خواهد شد.

گذرگاه الشهابی ناحیه «شیخ سعد» در جنوب شهر کوت مرکز استان واسط عراق را به استان ایلام ایران وصل می کند.

«ماجد العتابی» مدیر اطلاع رسانی استان واسط نیز ۵ روز پیش گفت که گشودن این گذرگاه جدید بستگی به تکمیل موافقت های ادارات ذیربط و آمادگی آن و میزان ایمنی در برابر وقوع سیل دارد که اداره منابع آبی گزارش مربوط به آن را در دست تهیه دارد.

وی افزود: عملیات آسفالت جاده ارتباطی بین گذرگاه الشهابی و ناحیه شیخ سعد به طول ۴۰ کیلومتر انجام و برای تردد خودروها آماده شده است.

برپایه این گزارش، این گذرگاه جدید از داخل مرز عراق ۷۰ کیلومتر با گذرگاه زرباطیه فاصله دارد اما فاصله آن از داخل مرز ایران تا گذرگاه زرباطیه (مهران) به خاطر پستی و بلندی و ناهمواری های موجود، ۲۰۰ کیلومتر است.

العتابی افزود: گذرگاه جدید نزدیک تر به شهرهای مقدس کربلای معلی و نجف اشرف است و همچنین باعث تامین منابع مالی جدیدی برای استان واسط خواهد شد.

برپایه این گزارش، گذرگاه مرزی زباطیه در بخش بدره در ۹۰ کیلومتری شهر کوت در مراسم اربعین سال گذشته شاهد پذیرش بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی بود و به گفته العتابی، گذرگاه جدید آماده پذیرش ۲ هزار نفر در روز و حدود ۲ میلیون نفر در مناسبات دینی خواهد بود و این گذرگاه به سالن های پذیرش و کیوسک های صدور روادید و همه وسایل و لوازم معمول مورد استفاده در گذرگاه های دیگر مجهز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار