یزد با شهر ازبکستانی خواهرخوانده شد

تهران (پانا) - پس از پیگیری های صورت گرفته در طول یکسال اخیر و با تأیید موضوع در وزارتخانه های کشور و امور خارجه، دو شهر میراث جهانی «یزد» و «خیوه» در خلال برگزاری وبینار مشترک، رسماً خواهرخوانده شدند و سند یادداشت تفاهم به امضای شهرداران دو شهر رسید.

کد مطلب: ۱۱۶۰۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
یزد با شهر ازبکستانی خواهرخوانده شد

«جمال الدین عزیزی» شهردار یزد در وبیناری که امروز با حضور تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر و همین طور رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه و مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری برگزار شد، با همتای ازبکی خود «تیمور دولت اُف»، از اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو ملت و دو شهر سخن به میان آورد و زمینه‌های مورد نظر برای همکاری را برشمرد که سرفصل پیشنهادهای دو طرف در متن یادداشت تفاهم گنجانده و مقرر شد درخصوص جزئیات همکاری های آینده رایزنی های بعدی با هماهنگی سفارت ایران در تاشکند صورت پذیرد.

شهردار یزد در این وبینار اظهار کرد: وقتی از ارتباط بین ایران و ازبکستان صحبت می کنیم، اشتراکات و مشابهت های فرهنگی آنچنان فراوان است که مانند پل های نامرئی دو ملت را به هم پیوند می دهد، هیچ ایرانی در ازبکستان احساس غریبگی نخواهد داشت و این نتیجه ی هزاران سال بده بستان تاریخی است. منطقه خوارزم در میان تمام ایرانیان آشناست و کسی نیست که نام خوارزم را چه در ادبیات و چه در تاریخ نشنیده باشد.

وی افزود: جای بسیار خرسندی است که ارتباط بین دو شهر همزمان با روند اصلاحات همه جانبه در ازبکستان به اهتمام رئیس جمهور آن کشور، آقای میرضیایف شکل می گیرد.

عزیزی ادامه داد: در میان تمام شهرهای بیرون از ایران و بخصوص در آسیا، شبیه ترین شهر به یزد خیوه است. خیوه و یزد هر دو شهرهایی با سبک معماری بسیار مشابه از جنس خشت و آجر هستند که مجموعه کاملی از مساجد، مدرسه های تاریخی، کاروانسراها، مناره ها و خانه های سنتی آنها به صورت یک مجموعه توسط یونسکو بعنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است، فارغ از شهرسازی مشابه، خیوه و یزد در دو اقلیم بسیار شبیه به هم نیز واقع شده اند.

شهردار شهر میراث جهانی یزد با بیان این که خیوه اولین میراث جهانی ثبت شده از ازبکستان و یزد نخستین شهر میراث جهانی ایران است، گفت: به خیوه لقب موزه ای زیر آسمان داده اند و این صفتی است که در مورد شهر تاریخی یزد نیز صدق می کند، در واقع یزد و خیوه، هر دو شهر- موزه هایی در یک سپهر فرهنگی مشترک هستند، هر دو شهر از شاهکارهای معماری اسلامی و شرقی هستند.

عزیزی افزود: یزد در کنار اصفهان و شیراز مثلث طلایی گردشگری ایران راتشکیل می دهند و در مقابل خیوه همراه با بخارا و سمرقند مثلث زیبایی های گردشگری ازبکستان را تکمیل می کنند.

وی گفت: پهلوان بزرگ، پوریای ولی که در خیوه آرمیده، مورد احترام و ستایش تمام ایرانیان و زبانزد خاص و عام است، خیوه و یزد هر دو از شهرهای جاده ابریشم بوده اند چه زیباست که این ارتباط باستانی، بار دیگر و به شکل جدید احیاء شود.

عزیزی با بیان اینکه از نظر جغرافیایی فاصله بین یزد و خیوه تقریبا ۱۶۰۰ کیلومتر است ولی فاصله فرهنگی بین دوشهر ناچیز و شباهت ها بسیار زیاد است اظهار امیدواری کرد ارتباط بین شهرهای خیوه و یزد، منجر به گسترش ارتباطات بین دو استان های یزد و خوارزم شود.

شهردار تصریح کرد: همکاری های استانی، اولویت سیسات خارجی هر دو کشور در حال حاضر است، با توجه به موقعیت جغرافیایی دو استان و زیرساخت های حمل و نقل موجود، شکل گیری ارتباط سریع بین بخش خصوصی دو طرف دور از انتظار نیست، انواع صنایع دستی، قالیبافی و آجرسازی ویژگی مشترک دو استان است و صنایع مشابه در هر دو منطقه فعال هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار