وزیر نیرو: تغییرات در شرایط حرکت باید بدون اختلال در خدمات‌رسانی انجام شود

تهران (پانا) - وزیر نیرو با اشاره به اهمیت موضوع آب و اصلاح ساختار آن در کشور، گفت: هر نوع تغییر و تحولی در شرایط حرکت باید بدون هیچ‌گونه اختلال در امر خدمات‌رسانی انجام شود.

کد مطلب: ۱۱۶۰۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو: تغییرات در شرایط حرکت باید بدون اختلال در خدمات‌رسانی انجام شود

به‌گزارش روابط عمومی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» در جلسه ویدئوکنفرانسی پیاده‌سازی و استقرار ساختار سازمانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ۹۷، افزود: سامان‌ مدیریت آب کشور یکی از مطالبات، انتظارات و توقعات رهبری است و همه ما در این موضوع مخاطب ایشان هستیم.

وی یادآور شد: موضوع بازطراحی ساختار آب کشور همیشه هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان به‌ویژه مناطقی که با محدودیت منابع آب مواجه هستند یا با ناهمگونی زمانی و مکانی بارش‌ها مواجه هستند، موضوع مهمی است.

اردکانیان ادامه‌داد: اما این قضیه وقتی که مدیریت آب کشور فارغ از موضوع بازطراحی ساختار، دست اندرکار یک دوره پردامنه از فعالیت‌ها باشد، یک ویژگی پیدا می‌کند، یعنی باید هر نوع تغییر و تحولی در شرایط حرکت بدون هیچ‌گونه اختلال در امر خدمات‌رسانی انجام شود.

وی با اشاره به جلسات سه ساله مدیران ارشد حوزه آب، ادامه‌داد: کاری که از حدود سه سال پیش در جلسات مختلف مقدمات آن فراهم شده و با هم شروع کردیم، یکی از اصلی‌ترین گام‌های مقدماتی یکسان شدن نگاه نسبت به ساختار مناسب بوده به شکلی که این بازطراحی از بالا به پایین انجام نشود، زیرا ضرورت استقرار مناسب، مستلزم یک همه‌فهمی در مساله است.

وزیر نیرو با بیان اینکه به‌طور معمول سال آخر فعالیت یک دولت هشت ساله مناسب‌ترین زمان برای پرداختن به اصلاحات ساختاری است، گفت: به دلایل مختلف، در هر بازه زمانی دیگری پرداختن به این مسئله می‌توانست هزینه‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع مدیریت حوضه آبریز، خاطرنشان‌کرد: بحث‌های زیادی را در این زمینه انجام دادیم، واقعیت این است که در سابقه شکل‌دهی تقسیمات کشوری شاید حدود ۱۰۰ سال پیش در کشورها، نخستین تقسیمات کشوری در ایران به سبک نوین و ایجاد استان‌ها و تعیین مرزهای سیاسی هر استان تا حدود زیادی منطبق بر حوضه‌های آبریز بوده است.

اردکانیان ادامه‌داد: دنبال نکردن موضوع، فراهم نکردن لوازم و نیازهای استقرار عملی مدیریت در مقیاس حوضه آبریز و البته افزایش جمعیت و پا گرفتن بروکراسی و توسعه آن، باعث شده که موضوع تقسیمات کشوری از سرعت و شدت بیشتری در حوزه آب برخوردار نباشد.

وی با بیان اینکه ما ابتدا موضوع بازطراحی ساختار آب کشور را با ۱۰ استان شروع کردیم، گفت: امروز این تعداد به ۳۱ استان رسیده و همین مسیر را اگر از نظر حکمرانی ادامه دهیم در ۱۰۰ سال آینده به‌طور قطع این ۳۱ استان به رقم‌های بزرگتری تبدیل خواهد شد، زیرا راه دیگری جز توزیع اختیارات و امکانات بر اساس استان‌ها پیشه نکردیم.

این مقام مسوول افزود: ما وظیفه داریم به سهم خودمان که متولی آب کشور هستیم، این مرکب را در حد توان به ریل اصلی خود بازگردانیم و در بخش آب کشور اگر بقیه سازمان‌ها از حوضه‌های آبریز و مرزهای طبیعی حوضه آبریز تبعیت نمی‌کنند، خود مدیریت آب کشور به این موضوع پایبند بوده و دنباله‌رو آن مسیر غلط نباشد.

وی با بیان اینکه اساس در سیاست‌های کلی نظام، آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور بوده و بر تقسیم‌بندی حوضه آبریز تاکید شده است، خاطرنشان‌کرد: ماده ۲۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، وزارت نیرو را در چهار سال پیش مکلف کرده تا تشکیلات ستاد آب کشور را بر مبنای حوضه‌های آبریز اصلی، تجدید سازمان کند، همچنین در قانون تبدیل ادارات کل امور آب استان‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان هم به ضرورت به این موضوع پرداخته و اشاره کرده که اصل موضوع ما مدیریت در مقیاس حوضه‌های آبریز است.

وزیر نیرو ادامه‌داد: وقتی مسوولان گلایه می‌کنند که ما یارانه‌های پنهان وسیعی در حوزه‌های مختلف پرداخت می‌کنیم، هیچ وقت به دریافت مالیات‌های پنهان وسیع از مردم اشاره نمی‌کنند؛ ما وقت‌هایی را که هدر می‌دهیم، هزینه‌هایی که برای اصلاح ساختارها بدون پرداختن به اصول حاکم بر آن‌ها متحمل می‌شویم و این‌ها مالیات پنهان است که از مردم دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی به طرحی درخصوص اصلاح ساختار برخورد می‌کنیم باید به سه پرسش اساسی پاسخ دهیم، اضافه‌کرد: سوال نخست درخصوص اشکال وضع موجود، سوال دوم در مورد چگونه برطرف کردن رفع مشکلات موجود در ساختار پیشنهادی ما و سوال سوم این است که آیا پیشنهاد ارائه شده به‌غیر از رفع مشکل موجود، مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند یا خیر؟

اهمیت آینده‌پژوهشی در اصلاحات ساختاری

اردکانیان با تاکید بر اهمیت آینده‌پژوهشی در اصلاحات ساختاری، افزود: باید ابتدا به این سوال‌ها پاسخ داد و بر اساس پاسخ‌ها اقدام کردن یا نکردن را بسنجیم؛ چه بسا در بسیاری موارد اقدام نکردن درست‌ترین کار است.

وی گفت: اگر بدون توجه به پاسخ‌ این سوال‌ها به اصلاحات ساختاری دست بزنیم، هزینه‌های بسیار زیادی را بر کشور، مردم و وقت‌ها و انرژی‌ها متحمل خواهیم کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر پنج اصول اصلی پایبندی به اخلاقیات، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی، تمرکززدایی و انجام کار بین‌بخشی را رعایت و مراقبت کنیم تا حدود زیادی می‌توانیم در عرصه آب اطمینان داشته باشیم که ساختار ما به هدف‌ها می‌رسد و مشکلات جدی را ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به ساختار جدید حوضه‌های آبریز، گفت: اکنون در ساختار شرکت مدیریت منابع آب ۹ مدیریت حوضه آبریز داریم، اختیارات لازم در بدو امر به مدیریت‌های حوضه‎های آبریز داده خواهد شد تا همه کار شرکت مدیریت منابع آب با این مدیریت‌های حوضه آبریز باشد و بقیه دفاتر نقش تغذیه‌کننده برای مدیریت حوضه آبریز داشته و ارتباطات مدیران آب منطقه‌ای استان‌ها با مدیریت حوضه‌های آبریز برقرار شود.
اردکانیان ادامه‌داد: به مرور هر مدیریت حوضه آبریزی که به حد لازم از رشد و توانایی برخوردار شده و فضای بیرونی هم مساعد و مناسب باشد، از درون فیزیکی شرکت مدیریت منابع آب خارج شده و در یک سازمان حوضه آبریز در جغرافیایی از کشور مستقر خواهد شد.
وزیر نیرو یادآور شد: این کار از ابتدا انجام نمی‌شد زیرا اگر یک حوضه آبریز متشکل از چند استان را در بخشی از جغرافیای آن استان‌ها مستقر کنیم به دلیل فاصله قابل ملاحظه‌ای که تقسیمات کشوری نسبت به حوضه آبریز پیدا کرده، مسائل و مشکلات زیادی که مخل شکل‌گیری حوضه آبریز است سر راه این مدیریت قرار خواهد گرفت.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: اصل‌های اخلاق‌مداری، پایبندی به قانون و شایسته گزینی پیش‌ نیاز کار بوده، اما وقتی وارد عمل می‌شویم تمرکز زدایی و کار بین بخشی اصول مهمی هستند که باید توجه ویژه شود.
وی ابراز امیدواری کرد که طبق برنامه با تلاش‌هایی که انجام شده، این مدیران در دهه سوم اسفند بتوانند در جایگاه خود مستقر شوند.

تدوین برنامه ۱۸۰ روز کاری باقی‌مانده وزارت نیرو از دولت دوازدهم

اردکانیان در پایان، از برنامه ۱۸۰ روز کاری وزارت نیرو تا پایان دولت خبر داد و گفت: برنامه ۱۸۰ روز کاری وزارت نیرو از اوایل دی ماه آغاز و تا پایان دولت در سه سرفصل کارهای ساخت و سازی، ساز و کاری و ریل گذاری برای دولت سیزدهم تدوین و ابلاغ شده است.

وی افزود: معاونت برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت نیرو، مسوول پایش این برنامه بوده و این برنامه خدمت مسوولان و مقامات ارشد کشوری هم تقدیم و رهبر معظم انقلاب هم این برنامه را ملاحظه کرده و دست‌نوشته‌ای را مبنی بر توجه ایشان به این موضوع ابلاغ فرموده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار