۱۵ درصد از درآمد‌های ارزی صنایع دستی گیلان، سهم سفال است

رشت (پانا) - سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار ارز از طریق صادرات گمرکی و چمدانی ِصنایع دستی گیلان، عاید کشور می‌شود که دست کم ۱۰ تا۱۵ درصد آن سهم سفال گیلان است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
۱۵ درصد از درآمد‌های ارزی صنایع دستی گیلان، سهم سفال است

به گزارش صداوسیمای گیلان؛ معاون صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار ارز از طریق صادرات گمرکی و چمدانی ِ صنایع دستی گیلان، عاید کشور می شود که دست کم ۱۰ تا ۱۵ درصد آن سهم سفال گیلان است.

فرزاد رشیدی با بیان اینکه بیش از نیمی از سفال تولیدی گیلان در همین استان به فروش می رسد افزود: حدود ۴۰ درصد از سفال گیلان به بازارهای استان های دیگر و ۱۰ درصد باقیمانده هم در قالب صادرات به کشورهای حاشیه خزر و خلیج فارس، اروپا و استرالیا صادر می شود.

وی با بیان اینکه گیلان ۵۰۰ سفالگر دارد گفت: همین تعداد هم به طور غیررسمی و بدون اینکه کارت شناسایی سفالگری بگیرند به صورت فعالیت، صنایع سفالی تولید می کنند.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای‌ سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گمج، گلدان، ظروف آشپزخانه، تابه سفالی، نَرخِه(کوزه دوغ)، نمک یار (سینی سفالی)، کوزه، تنور، خـُم، چراغ کوری، ماست گوله، آواژور، تابلوهای سفالی و مجسمه های سفالی تاریخیِ شبیه سازی شده را از انواع ظروف سفالی گیلان برشمرد.

فرزاد رشیدی با بیان اینکه قدمت سفال گیلان به هزاره اول قبل از میلاد بر می گردد گفت: حدود یک ماه پیش، با رای چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روستای جیرده شفت در گیلان، به عنوان «روستای ملی سفالگری سنتی » ایران، ثبت و معرفی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار