گنج آسمان گون گلستان

گلستان(پانا)- انعکاس آسمان آبی در ده‌ها هزار هکتار آب شیرین، پرواز پرندگان مهاجر در طلوع و غروب خورشید، هم‌نوایی هزاران پلیکان و جلوه‌گری فلامینگوهای سرخ و سفید گوشه‌ای از چشم‌انداز تالاب‌های استان گلستان در فصول سرد سال است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
گنج آسمان گون گلستان

به گزارش ایرنا، تالاب،‌ برکه طبیعی، دریاچه مصنوعی و یا هر نام دیگری که بتوان بر روی این پهنه آبی گذاشت، محیط‌های آبی هستند که حفظ تعادل زیستی ، پیشگیری از گرد و غبار، تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب مناطق کشاورزی، ذخیره آب و ایجاد چشم انداز طبیعی وجه مشترک همه آن‌ها است.

در دهه‌های اخیر اطلاعات مربوط به اهمیت اکولوژی تالاب ها در حال افزایش است و هر چه تحقیقات بر روی تالاب ها بیشتر انجام می شود، گوشه های تاریک و ناشناخته ارزش تالاب ها روشن و شناخته تر می‌شود.

شاید در گذشته اهمیت تالاب فقط به محلی برای ذخیره آب محدود می شد اما امروزه گستره این کارکردها بیشتر شده و اهمیت ویژه تالاب ها در ارتباط با زیستگاه های پرندگان و حیات وحش نیز به آن افزوده شده است.

تالاب ها به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های طبیعی جهان نقش زیادی در دوام و بقای حیات وحش، تامین آب شیرین و حفظ تعادل زیستی دارند و با توجه به نیاز فزاینده و کاهش زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و محل‌های مناسب برای تخم‌ریزی ماهی‌ها، ارزش تالاب های موجود به مرور زمان بیشتر شده است.

حفظ این سیستم پیچیده اکولوژیک و سود جستن از منابع بی شمار اقتصادی، تفرجگاهی و ژنتیکی در گرو مطالعه و شناخت دقیق هر تالاب است و بدون اندیشیدن به محیط زیست، بهبود و ارتقای کیفیت زندگی انسان ها در چارچوب هر گونه هدف، بهره وری از طبیعت امکان پذیر نخواهد بود.

در ۱۴ بهمن سال ۱۳۴۹ مصادف با دوم فوریه در شهر رامسر، معاهده ای جهانی برای حفاظت و صیانت از تالاب ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر معروف است.

مجموعه تالاب های سه گانه آلماگل، آجی‌گل و آلاگل و تالاب گمیشان در استان گلستان در زمره تالاب های واقع در لیست این کنوانسیون قرار دارند.

بوم سازگان های تالابی از مهمترین محیط های طبیعی برای پیشگیری از گرد و غبار، تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و به ویژه سیلاب هستند و در راستای تثبیت خطوط ساحلی، تصفیه آب، ایجاد چشم اندازهای زیبای طبیعی و بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی جایگاه ارزشمندی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار