روحانی در دیدار وزیر خارجه عراق:

نتایج و ثمرات پیوند برادرانه و استراتژیک ایران و عراق امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند

تهران (پانا)-رئیس جمهور با استقبال از تعمیق روابط تهران – بغداد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، از مشترکات مستحکمی برخوردارند و این مشترکات دو کشور را آنچنان به یکدیگر پیوند می‌دهند که نتایج و ثمرات این پیوند برادرانه و استراتژیک از دو کشور فراتر رفته و امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
نتایج و ثمرات پیوند برادرانه و استراتژیک ایران و عراق امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار "فواد حسین" وزیر خارجه عراق گفت: ایران و عراق با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی که دارند می‌توانند به عنوان دو اقتصاد، مکمل همدیگر را پوشش دهند و باید با برداشتن گام‌هایی حجم مبادلات تجاری به چشم انداز 20 میلیارد دلار در سال برسد.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت: با پیگیری و اجرای توافقات این کمیسیون، می‌توان گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور برداشت.

روحانی با اشاره به حل مشکلات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره، گفت: ما معتقدیم این پروژه کاملاً اقتصادی، تجاری و در راستای متنوع‌سازی راه‌های مواصلاتی میان ایران و عراق است.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه برای ایران حمایت از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی، تقویت عزت و اقتدار عراق و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی آن از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: همکاری و مساعدت دو کشور در دوران تهاجم نیروهای داعش برای نجات منطقه از دام تروریست‌های تکفیری نمونه بسیار خوبی برای تقویت روابط دو جانبه است.

روحانی با بیان اینکه تهران با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و آن را به ضرر مردم عراق و کل منطقه می‌داند، افزود: ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نمونه و مصداق بی‌شرمانه‌ترین دخالت خارجی در امور داخلی عراق بود که در قالب عملیات تروریستی دولتی انجام شد و قهرمانان پیروزی بر داعش را هدف قرار داد.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که ایران از حضور عراق در تعاملات منطقه‌ای حمایت می‌کند و معتقد است که عراق وزنه مهمی در تعاملات سیاسی و امنیتی منطقه است.

روحانی ابراز امیدواری کرد دولت جدید آمریکا به این نتیجه برسد که حضور آن در این منطقه به ضرر امنیت است و در این سیاست تجدیدنظر کند.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور ایران به عراق را تاریخی و فراموش نشدنی توصیف و تصریح کرد: این سفر ضمن آنکه به تعمیق روابط دو جانبه انجامید، موجب به وجود آمدن زمینه‌های بیشتر برای همکاری‌ها و سرعت گرفتن اجرای توافقات شد و کمیته همکاری‌های مشترک با ایران در حال پیگیری اجرای مصوبات و توافقات روسای دو کشور است.

وزیر خارجه عراق گفت: بر اساس توافقات مختلفی که مقامات دو کشور داشته‌اند، تعاملات و روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری در حال پیگیری است و عراق به دنبال گسترش و توسعه همه جانبه روابط با ایران است.

وزیر خارجه عراق افزود: ملت و دولت عراق همواره قدردان همراهی‌ها و همکاری‌های ایران در مبارزه با تروریسم در عراق و به ویژه داعش است و این موضوع را هیچگاه فراموش نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: بغداد مصرانه خروج نیروهای خارجی از عراق را دنبال می‌کند و با مذاکرات و اقداماتی که انجام گرفته این موضوع در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار