تشکر واعظی از نمایندگان به خاطر رد لایحه بودجه

بنای دولت این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از اقدام مجلس در رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکر کرد چراکه به گفته وی کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه را به هم زده بود.

کد مطلب: ۱۱۶۰۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تشکر واعظی از نمایندگان به خاطر رد لایحه بودجه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مسأله لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته خیلی تفاوت داشت، زیرا از همان روز اول در ۱۳ و ۱۴ بهمن که بودجه را تقدیم کردیم، یک کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد بودجه یک کار کارشناسی است که باید متخصصین بنشینند و بررسی کنند و هیچ احتیاجی نیست قبل از تصمیم‌گیری آنقدر تهمت بزنند. اینکه باعث فروپاشی شده حرف بسیار نامناسبی است. از طرف دیگر بارها اعلام کردیم موضوع بودجه علاوه بر اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تأکید کرد: به هر حال آنچه دیروز اتفاق افتاد، باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم. به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را بر هم زده بود. ما اصلاحات مجلس درباره بودجه را تا جایی که منطقی باشد اعمال می‌کنیم. اما وقتی درباره اصلاحات خود هیچ راهکار پیشنهادی ندارند، نمی‌توان این کار را انجام داد.

واعظی ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم موضوع بودجه با توجه به اینکه بر زندگی مردم و تجار ارتباط دارد خواهش کردیم تا قبل از تصمیم‌گیری این قدر کار تبلیغاتی و روانی روی آن انجام نشود به آن توجه نمی‌شود آنچه انجام شد در ارتباط با کالاهای اساسی نظر دولت این است ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسبت و فضای بین المللی مقداری بهتر شد آرام‌ آرام بردارد تا شوک قیمتی وارد نشود.

وی تأکید کرد: تصمیمی که در تلفیق گرفتند و خیلی روی آن مانور داند این است که همه را برمی‌دارند وقتی این حجم عظیم که خریداری شده و در انبارها و فروشگاه‌ها هست. طبیعی است وقتی اعلام می‌کنید قرار است با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بالاتر وارد شود نتیجه ‌آن منجر به هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار می‌شود و ما اینها را مناسب نمی‌دانستیم به تذکرات توجه نشد تا اینکه کلا رد شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مجلس برخلاف ادعاهایی که می‌کرد که نباید بودجه رانتی شود خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند این خودش رانت است مالیات‌ها و عوارضی ببندیم که ‌قابل وصول نباشد و برای فراورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد درست نیست.

واعظی گفت: بودجه‌ای که بسته شد را حدود ۱۳۰-۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش دادند در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه خیلی نسبت به سال گذشته بالا بسته شده است و بودجه بالای هزار هزار بستند. در صورتی که در ابتدا می‌گفتند این بودجه‌ای که داده شده زیاد است.

وی افزود: از طرفی دیگر هزینه‌هایی را اعلام کردند که حتماً باید دولت بدهد و خیلی برای دولت مشکل بود و اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود و در مجلس اصلاح نمی‌شد اجرای آن مشکل بود دولت هم با آن مخالف بود.

واعظی با بیان اینکه فکر می‌کنم مجلس به پیشنهاداتی که کمیسیون تلفیق آورده بود رای داد، گفت : فکر می‌کنم بودجه باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند. این در اواخر سال ۹۷ برای بودجه سال ۹۸ هم انجام شد و بر اساس همین آیین نامه داخلی مجلس، رییس مجلس به کمیسیون تلفیق برگرداند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مسئله بودجه مسئله مردم، مسئله تولیدکنندگان و تاجران ما و زندگی آنهاست بنابر این بنای ما بر این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار