تازه‌ترین نقشه‌های فرش ایران در آرشیو ملی ایران مرمت شد

تهران (پانا) - مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مرمت و احیای تازه‌ترین نقشه‌های منحصربه‌فرد فرش ایران در آرشیو ملی ایران خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تازه‌ترین نقشه‌های فرش ایران در آرشیو ملی ایران مرمت شد

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حدادی مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر در نشستی که با حضور حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران برگزار شد، بر حفاظت از نقش‌های فرش به عنوان میراث معنوی ایرانیان تاکید کرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای حفاظت، مرمت و اطلاع‌رسانی نقشه‌های فرش موجود در آرشیو ملی تلاش بسیاری می‌کند و بی‌تریدی نقشه‌های منحصربه فرد در شرکت سهامی فرش ایران از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل استفاده نامناسب و شرایط نامساعد نگهداری این آثار در گذشته، بسیاری از آن‌ها آسیب دیده و باید مرمت شوند. از همین رو نیاز است این نقشه‌ها براساس اولویت از نظر قدمت و نوع نقش و نگار موجود مرمت شده و همچنین طرح و نقش آنها توسط کارشناسان امر مورد بازنگری قرار گیرد و احیا شوند.

حدادی تصریح کرد: تاکنون تعدادی از این نقشه‌ها در اداره‌کل مرمت و حفاظت بررسی و مرمت شده‌اند و مابقی آنها نیز با توجه به مذاکره صورت گرفته با مسئولین شرکت سهامی فرش ایران، پس از انجام بررسی‌های اولیه مرمت خواهند شد.

حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه بر ضرورت توجه به فرش ایران به عنوان یک هنر شناخته شده در سطح جهان تاکید کرد و گفت: فرش ایرانی یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی در جهان است و از شهرت و محبوبیت برخوردار است. زیرا هنر فرش ایران نماد مشخصی برای نمایان کردن فرهنگ، هنر و هویت این مرز و بوم است.

وی ادامه داد: فرش ایران به کیفیت طرح و نقش معروف بوده و توجه بسیاری از هنر دوستان و متخصصان جهان را به خود جلب کرده است. نقش و نگارهای فرش ایران جذاب است و گیرایی خاصی دارد که برای هر بیننده و دوستدار هنر چشم نواز است.

ایرانشاهی تصریح کرد: نقشه فرش‌های ایرانی دارای تنوع بسیاری بوده و در مناطق مختلف این کشور نقش‌های گوناگون و متنوعی موجود است. در گذشته زحمات بسیاری برای طراحی نقشه‌های فرش کشیده شده و هنرمندان با ذوق و سلیقه بسیار در این زمینه کوشیده‌اند تا اثری ماندگار بر جای بگذارند و بررسی نقوش موجود در نقشه‌های قدیمی و ارائه اطلاعات موجود در آن‌ها به محققین، پژوهشگران و طراحان می‌تواند در تعالی و رشد این هنر ارزشمند موثر واقع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار