دیدار با دانش‌آموزان و معلمان دبیرستان دخترانه سعدی (منطقه ۴ تهران)؛

از «زنگ خنده» تا «آلاچیق دوستان» ابتکارات یک مدرسه برای شادی‌آفرینی در ایام کرونا

تهران (پانا)- مدیران و دانش‌آموزان دبیرستانی در منطقه 4 تهران برنامه‌های خلاقانه‌ای برای تقویت روحیه و شادی دانش‌آموزان در فضای مجازی طراحی و اجرا کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۰۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
از «زنگ خنده» تا «آلاچیق دوستان» ابتکارات یک مدرسه برای شادی‌آفرینی در ایام کرونا

اول بهمن ماه بعد از چند هفته تعطیلی کامل باردیگر درهای مدارس به روی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان باز شد. دبیرستان دخترانه هیئت امنایی سعدی در منطقه 4 آموزش و پرورش تهران امروز میزبان تعدادی از مسئولان آموزش و پرورش است که در کنار کادر مدیریت و معلمان این مدرسه سالروز پیروزی انقلاب را جشن می‌گیرند. دانش‌آموزان اعضای شورای مدرسه هم برای خوشامدگویی به میهمانان به مدرسه آمده‌اند.

لیلا دانش‌آموز پایه هشتم که مدت‌هاست از فضای مدرسه دور بوده، از دلتنگی خود در روزهای تعطیلی می‌گوید: «روزی که برای حضور در مراسم با من تماس گرفتند حسابی ذوق‌زده شدم. این دوری از کلاس و مدرسه و بچه‌ها در روحیه همه ما تاثیر گذاشته و برگزاری برنامه جشن انقلاب برای ما فرصتی بود که با دیدن خانم مدیر و معلم‌ها و بعضی بچه‌ها روحیه بگیریم.»

نجمه ناطقیان مدیر مدرسه درباره فعالیت‌های حضوری در مدرسه می‌گوید: «هنوز کلاس حضوری نداریم و معلم‌ها یک روز در ماه به مدرسه می‌آیند تا با دانش‌آموزان و اولیای آنها در ارتباط باشند. پشتیبان‌ها هرروز در مدرسه هستند و بچه‌ها با وقتی که از قبل گرفته‌اند برای دیدنشان می‌آیند.»

دور شدن از فضای مدرسه آسیب‌زاست

سکینه پورحسین نماینده دبیران که ارتباط دوستانه‌ای هم با دانش‌آموزان دارد از تلاش‌های همکارانش طی یک سال اخیر از زمان شیوع کرونا می‌گوید: «نزدیک 10 سال است که با دبیران این مدرسه همکارم و باید بگویم در یک سال اخیر از تلاش و فداکاری آنها درس‌ها گرفته‌ام. معلمان ما طی این مدت چراغ خاموش حرکت کردند. آنها حتی تا ساعت 2 بعدازنیمه شب جوابگوی تماس‌ها و پرسش‌های دانش‌آموزانشان هستند.»

وی آسیب‌ها آموزشی و روانی تعطیلی مدارس بر دانش‌آْموزان را اینطور توصیف می‌کند: «آموزش مجازی هرچند به بهترین نحو ارائه شود بازهم این مشکل را دارد که دانش‌آموز در فضای کلاس و درس قرار نمی‌گیرد. مثل این است که شما مراسم مسجد یا جشن عروسی را به صورت مجازی برگزار کنید. دورشدن از فضای مدرسه آسیب‌زاست.»

نماینده دبیران به بعضی مشکلات آموزش مجازی برای معلمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مشکلات معلم‌ها هزینه‌های اینترنت است که امیدوارم چاره ای برای آن اندیشیده شود. در واقع معلمان ما علاوه بر اینکه زمانی چند برابر معمول را برای تدریس و رفع اشکال با دانش‌آموزان صرف می‌کنند، نگران وضعیت روانی و خانوادگی بعضی از آنها نیز هستند و گاه درباره شرایط یک دانش‌آموز بخصوص به بقیه همکاران هشدار می‌دهند.»

بدون حضور بچه‌ها مدرسه بی‌روح است

محمدحسین لونی مدیر آموزش و پرورش منطقه 4 تهران که از میهمانان ویژه مراسم زنگ انقلاب است درباره حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس از اول بهمن ماه می‌گوید: «روز اول در مدارس ابتدایی با استقبال خوبی مواجه شدیم و نزدیک 60 درصد دانش‌آموزان به مدارس آمدند. متاسفانه همان روز رسانه‌ها با برنامه‌ها و مطالبشان در جامعه اضطراب ایجاد کردند و همین باعث کاهش حضور بچه‌ها در مدارس شد. متاسفانه بعضی خبرها باعث ترس و نگرانی خانواده‌ها می‌شوند.»

وی درباره نقش حضور دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: «در مدارس ابتدایی معلم‌ها به مدرسه می‌آیند ولی حضور بچه‌ها بالا نیست. بدون حضور بچه‌ها مدرسه بی‌روح است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.

خلاقیت مدارس در ایجاد فضاد شاد برای دانش‌آموزان

مدیر دبیرستان سعدی ضمن اشاره به این مطلب که بچه‌ها در ایام تعطیلی مدارس نیازمند تقویت روحیه هستند گفت که ما در مدرسه ابتکاراتی در این زمینه داشتیم. مثلا در هفته ساعتی خاص را به «زنگ خنده» اختصاص دادیم که طی آن دانش‌آموزان می‌توانند، با رعایت شئون، جوک‌ها، مطالب و فایل‌های طنز و استیکرها را برای بقیه بارگذاری کنند.

یکی دیگر از این اقدامات «انجمن‌های دانش‌آموزی» است که برای دروس اصلی مثل علوم، ریاضی، زیست... برای همه پایه‌ها تشکیل شده است. طی ساعات 5 تا 6 عصر گروه را باز می‌کنیم و سرگروه‌ها، که معلم‌یار هستند، تحت نظر معلم به سوالات همکلاسی‌های خود پاسخ می‌دهند. تعامل دانش‌آموز با دانش‌آموز در این شیوه به یادگیری بهتر آنها کمک می‌کند.

همچنین «آلاچیق دوستان» را داریم که در روزهای پنج‌شنبه در گروهی ویژه در شبکه شاد مطالب و فایل‌هایی درباره یوم‌الله ها و اتفاقات تاریخی به اشتراک می‌گذارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار