در گفت‌وگو با پانا؛

امام‌جمعه دهدشت: پیاده‌سازی عدالت اجتماعی از برکات انقلاب است

تهران (پانا) - امام جمعه شهر دهدشت با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی از شاخصه‌های مهم جامعه و نشانه موفقیت‌آمیز بودن اقدامات یک حکومت است، تاکید کرد یکی از نعمت‌ها و برکات حاصل از انقلاب، پیاده‌سازی عدالت اجتماعی در جامعه است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
امام‌جمعه دهدشت: پیاده‌سازی عدالت اجتماعی از برکات انقلاب است

حجت الاسلام علی وحدانی در گفت‌وگو با پانا ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب و همچنین میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌علیها با اشاره به خاطره‌ای از اسدالله علم در مورد رفتار محمدرضا پهلوی به این نکته اشاره کرد که طبق اسناد موجود، شاه در غالب اوقات برای مسائل مملکتی وقت‌گذاری لازم را انجام نمی‌داده است. او در ادامه گفت: «مثلا علم تعریف می‌کند که زمانی محمدرضا پهلوی به ژنو سفر می‌کند و 45 روز برای تفریح خود در این شهر وقت صرف می‌کند. روزی اسدالله علم به استخری می‌رود که وی در آن استخر در حال تفریح و ماساژ بوده است. از او سوال می‌کند چه زمانی قصد داری به کشور برگردی؟ علم می‌گوید محمدرضا آن قدر از این سوال من عصبی شد که من پیش خودم فکر کردم دیگر نباید در مورد این موضوع با او صحبت کنم. این یعنی به معنای واقعی به جامعه و کشور فکری نمی‌شده است. در مورد شاخص‌های فقر قبل از انقلاب نیز در برخی گزارش‌ها، آمریکایی‌ها به این موضوع اذعان کرده‌اند که حدود 46 درصد مردم ایران زیر خط مطلق فقر هستند. این یعنی این افراد حتی توانایی خرید یک وعده غذای روزانه را نداشته‌اند. بانک جهانی این آمار را اعلام کرده که مربوط به سال‌های 48 تا 56 است. این در حالی است که پهلوی در همان سال‌ها به کشورهای مختلف نظیر سوییس کمک‌های مالی کرده ولی از مردم خودش غافل بوده است.»

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوع توسعه عدالت اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «می‌توانیم بگوییم قبل از انقلاب چیزی به نام عدالت اجتماعی در استان ما وجود نداشته است. در مورد موضوعات پزشکی و درمانی نیز استان کهگیلویه و بویر احمد شرایط خوبی را نداشته است. البته گفته می‌‌شود که برخی از پزشکان هندی و پاکستانی در مرکز استان حضور داشته، به طبابت مشغول بوده و همه امور پزشکی مردم را انجام می‌داده‌اند. ولی پزشک متخصص ایرانی در کل کشور بسیار کم بوده‌اند. اما پس از انقلاب به لطف الهی طبق آمارهای جهانی افزایش حدود 6 برابری تعداد پزشکان متخصص را شاهد هستیم. این یعنی جمهوری اسلامی در این شاخص و شاخص‌های دیگر جمهوری اسلامی موفق عمل کرده است. در مورد همین موضوع شاخص عدالت اجتماعی هفته گذشته بایدن گفت در امریکا بسیاری از مردم ما حتی یک وعده غذا برای خوردن در روز ندارند. جمهوری اسلامی این فضاها را برای مردم ایجاد کرده است. در استان خودمان امروز پزشکان حاذقی داریم که در مراکز علمی دنیا و کشور کارهای پژوهشی و علمی انجام می‌دهد و عمل‌‌های جراحی پزشکی پیچیده‌ای را انجام می‌دهند.»

وحدانی گفت: «در مورد شاخص‌های علمی باید بگوییم روزی ما در بین کشورهای دنیا در شاخص علم حدودا در رتبه 70 بودیم. البته همین رتبه نیز با اجیر کردن دانشمندان خارجی و کارهایی از این قبیل حاصل شده بود. امروز ما در بسیاری از علوم جزو کشورهای برتر دنیا یا بین 10 تا 15 کشور برتر دنیا هستیم. علت این موضوع این است که جمهوری اسلامی در حوزه علم و فرهنگ اهتمامی جدی به خرج داده و توجه خاصی به فرزندان این مرز و بوم دارد. ما به برکت جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده‌ایم که جوانان این کشور و این مرز و بوم این توان را دارند که علم تولید کنند و به دنیا صادر کنند.»

حجت الاسلام وحدانی با ذکر خاطره‌ای در مورد اوضاع کشور قبل از انقلاب گفت: «یکی از بزرگترهای روستای محل زندگی ما تعریف می‌کرد گاهی انگلیسی‌ها یا به قول مردم آن منطقه مسترها حتی به ما ایرانی‌ها اجازه نمی‌ دادند یک پیچ را از تاسیسات نفتی سفت کنیم! می‌گفتن شما فقط دوکار انجام دهید یکی سگ‌های ما را حمام کنید و کار دیگر اینکه محل ورود و خروج ما را اداره کنید و طناب دم در را بندازید و بردارید. روزگاری جان سگ‌های انگلیسی مقدم بر جان مردم ایران بود اما امروز ایران دارای عزت فراوان در بین کشورهای دنیا است.»

امام جمعه دهدشت آموزش را یکی دیگر از شاخصه‌های مهم عدالت اجتماعی دانست. وی با اشاره به رتبه نامناسب ایران در بین کشورهای جهان در حوزه‌های مربوط به دانشگاه‌‌ها و مدارس گفت: «طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران توانسته است تعداد دانشجویان خود را پس از انقلاب اسلامی به ده برابر میزان گذشته برساند که این موضوع در هیچ کشور یافت نمی‌شود. »

وی در پایان با اشاره به گوشه‌ای از پیشرفت‌های فرهنگی و افزایش امکانات رفاهی گفت: «یکی از شاخص‌های بسیار مهم رشد علمی و فرهنگی است. در استان کهگیلویه و بویر احمد بالای 80درصد مردم بیسواد بودند. امروز ما در استان‌مان 94 درصد باسواد داریم. دسترسی به آب، گاز و... نیز پس از انقلاب به طور چشمگیری پیشرفت کرده است. هم اکنون در استان بالای 96 درصد از مردم از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار