ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی؛ آلودگی هوا افزایش می‌یابد؟

تهران (پانا) - طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی که از سوی پلیس راهور در حال اجراست و تا پایان بهمن ماه تمدید شده است به دغدغه‌ای جدید برای کارشناسان محیط زیست تبدیل شده است چون کارشناسان معتقدند موتورهای رسوبی و بازگشت آنها به چرخه تردد، منجر به افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی؛ آلودگی هوا افزایش می‌یابد؟

طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از آبان ماه از سوی پلیس راهور در پارکینگ‌ها و توقفگاه‌های پلیس راهور آغاز و تا پایان بهمن ماه نیز تمدید شده است. بر اساس این طرح، موتورسیکلت‌های رسوبی که از سال 90 تا اسفندماه سال 98 به قبل که در پارکینگ‌ها باقی مانده‌اند با رفع موانع و ایجاد شرایطی خاص ترخیص می‌شوند.

طی سال‌های اخیر موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا به شمار می‌روند و حدود 60 درصد آلاینده‌های هوا در حوزه ذرات معلق، متعلق به خودروهای متحرک است و سواری‌ها 13 درصد و موتورسیکلت بیش از 10 درصد در این آلودگی نقش دارند. همچنین براساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌های گازی حدود 21 درصد و در تولید ذرات معلق 10 درصد است همچنین هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد آلایندگی هر موتورسیکلت در کلان‌شهرها بیش از خودروها است، حال سوال اینجاست که آیا ترخیص این موتورها منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود؟

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره آلایندگی موتورسیکلت‌ها گفت: «موتورسیکلت‌ها آلاینده هستند و بیش از 80 درصد آن کاربراتوری است که از این میزان بیش از 90 درصد مستهلک هستند در حالی که یک موتورسیکلت به اندازه 5 تا 6 خودرو آلایندگی دارد. بنابراین موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در آلودگی هوا دارند.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: «حدود 830 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های کشور وجود دارد که با اجرای این طرح بیش از 100 هزار موتورسیکلت‌ کاربراتوری ترخیص و به چرخه تردد بازگشتند.»

به گفته تجریشی، انجام معاینه‌ فنی پیش از ترخیص و نصب قطعاتی برای کاهش آلودگی می‌تواند از تبعات اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی بکاهد.

وی با بیان اینکه طبق قانون هوای پاک از هر 10 موتورسیکلت تولیدی باید یکی برقی باشد، گفت: «در ازای هر سه موتورسیکلت تولیدی باید یک موتور اسقاط شود همچنین تاکید شده که اگر این اتفاق نیفتد، نباید شماره‌گذاری انجام شود اما اکنون این قانون اجرا نمی‌شود.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: «سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی را داده بود اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار