مینایی پور خبر داد

رایزنی برای حل مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر

تهران (پانا) - مشاور وزیر در امور زنان از رایزنی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه برای حل مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
رایزنی برای حل مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر

فرحناز مینایی پور مشاور وزیر در امور زنان در نشست خبری خود با موضوع تشریح اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌ها اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد دارای بیشترین تعداد زنان شاغل است. 2 میلیون و 400 کارمند دولتی در کشور وجود دارد که از این میان یک میلیون و 500 نفر آنها در آموزش و پرورش هستند و از این تعداد هم 532 هزار نفر بانوان هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان با بیان اینکه پوشش تحصیلی دختران پیش از انقلاب بسیار کم بوده است، گفت: اکنون در مقطع ابتدایی ۹۷ درصد دختران به تحصیل مشغول هستند و تلاش شده تا در دیگر مقاطع میزان تحصیل دختران رو به رشد باشد.

مینایی پور همچنین درباره مهم ترین اهداف امور زنان در وزارت آموزش و پرورش گفت: دستیابی به نظام آموزش و پرورش مبتنی بر تفاوت‌های جنسیتی، محرومیت زدایی آموزشی و پرورشی دختران دانش‌آموز دوره‌های مختلف تحصیلی، بسترسازی مناسب برای توسعه شایستگی‌ها و افزایش نقش آفرینی دانش‌آموزان دختر در عرصه‌های مختلف، برقراری عدالت جنسیتی در دسترسی زنان و دختران به فرصت‌ها، امکانات و منابع آموزش و پرورش، توان افزایی و ارتقا شغلی و مدیریتی زنان فرهنگی و توجه برنامه‌ریزان به برنامه ریزی حساس جنسیت در آموزش است از مهم ترین اهداف است.

سیاستگذاری‌ها

وی همچنین درباره سیاستگذاری‌ها در این حوزه ادامه داد: الگوسازی و تعمیق باورهای دینی دانش‌آموزان دختر و زنان فرهنگی، گسترش عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به امر تعلیم و تربیت دختران در مناطق محروم و غیر برخوردار، افزایش نرخ با سوادی دختران در جامعه، ایجاد سازوکارهای مناسب برای ارتقای سلامت و نشاط دانش‌آموزان دختر و زنان فرهنگی، افزایش حس مسئولیت در دختران دانش‌آموز نسبت به خانواده و اجتماع و تحکیم و تعالی بنیان خانواده از مهم‌ترین سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه امور زنان و خانواده است.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده همچنین درباره سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در این خصوص در قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران آموزش سواد زندگی با رویکرد طراحی مسیر خوب زیستن در زندگی مشترک بر مبنای سبک زندگی اسلامی - ایرانی، آموزش مهارت‌های" کودک یاری" به دانش‌آموزان دختر و پسر و برگزاری جشنواره فرهنگی عکس وفیلم دختران امروز با عنوان "دختران-خانواده -گذر از کرونا" ویژه دختران دانش‌آموز سراسر کشور و مدارس خارج از کشور در دستور کار قرار گرفته است.

برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی ضمن خدمت ویژه زنان فرهنگی

مینایی پور با یادآوری به اجرایی کردن مصوبه شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه تاریخ 27/4/96 با موضوع انتصاب 30 درصدی زنان در پست‌های مدیریتی ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعات زنان شاغل در آموزش و پرورش در پست‌های عالی -پایه -میانی، برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی ضمن خدمت ویژه زنان فرهنگی، برگزاری نشست‌های علمی -تخصصی ویژه زنان فرهنگی، برگزاری دوره آموزش "توان افزایی مدیران زن در آموزش و پرورش و آموزش افزایش مهارت گفت‌وگو ویژه زنان فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌های سنجش عدالت جنسیتی، شاخص دستیابی به امکانات آموزشی، تدوین بسته‌های عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل در 5 استان کشور، تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش و تصویب در ستادملی زن و خانواده، ارتقای سواد رسانه ای دختران دانش‌آموز در فضای مجازی، اجرای طرح حامی (طرح حمایت از مدارس یاری طلب)، استفاده از ظرفیت‌های زنان فرهنگی در امر مدرسه سازی به ویژه در مناطق محروم، برگزاری کارگاه "آموزش حقوق اطفال ونوجوانان با تاکید برپیشگیری از بزهکاری T" برگزاری کارگاه‌های آموزشی دختران امروز، نیازها و فرصت‌های پیش رو و حمایت از دانش‌آموزان دختر در مناطق محروم به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا از دیگر مواردی است که حوزه زنان و خانواده مورد توجه قرار داده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص شاخص بهداشت و بقا برای دانش‌آموزان دختر بیان کرد: بهبود وضعیت آموزشی-بهداشتی دانش‌آموزان دختر مناطق محروم کشور، ساخت سرود دختران همراه با حرکات اصلاحی، الحاق تبصره اختصاص 3 ساعت در هفته در وقت اداری (3روز در هفته، هر روز یک ساعت) برای انجام فعالیت‌های ورزشی زنان فرهنگی شاغل اداری به طرح ورزش کارکنان، پایش سلامت زنان شاغل فرهنگی و دانش افزایی وتوانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار از دیگر اقدامات این نهاد است.

مینایی پور همچنین درباره شاخص فرصت و مشارکت اقتصادی حوزه زنان و امور خانواده گفت: برگزاری رویداد کارآفرینی دانش‌آموزان دختر خلاق و تکنولوژی‌های نوین و کارآفرینی دختران دانش‌آموز دوره متوسطه مورد توجه بوده است.

وی افزود: همچنین در خصوص افزایش مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه، ارتقای مهارت‌های گفت‌وگو و ارتباط موثر با همسالان، خانواده، مدرسه و جامعه، آموزش حقوق شهروندی به دانش‌آموزان و برگزاری دوره آموزشی گفت‌وگوی موثر از مهم ترین شاخص‌های توانمندسازی سیاسی دانش‌آموزان دختر است که مورد توجه قرار گرفت.

وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی دختران دانش‌آموز

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی دختران دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری به ویژه با شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش‌های حضوری گفت: بر اساس آمار سال تحصیلی گذشته، نرخ پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی ۹۷ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۲ درصد و در دوره متوسطه دوم ۸۰ درصد بوده است.

مینایی پور ادامه داد: آمار ترک تحصیل و به مدرسه نرفتن دختران در متوسطه دوم بیشتر است. آماری که اعلام کردم مربوط به سال گذشته بود، اما پیش بینی می‌شود این میزان امسال بیشتر شده باشد. تعدادی به لپ تاپ، تبلت و گوشی دسترسی نداشتند که استان‌ها و معاونت‌ها برای تامین ابزار هوشمند تلاش کردند. هم اکنون آماری در دست نداریم که امسال چه تعداد دوره تحصیلی شان را پشت سرگذاشتند. پیش بینی می‌کنیم آمار بازماندگی از تحصیل امسال بیشتر است ولی امیدواریم در دختران بیشتر نباشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان از رایزنی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه برای حل مشکلات انتقالی زنان فرهنگی به تبعیت از همسر خبر داد و گفت: هر فردی که استخدام می‌شود تا 2 سال نمی‌تواند از محل خدمت انتقالی بگیرد. ممکن است 2 همکار فرهنگی ما از دو استان مختلف با یکدیگر ازدواج کنند. پیگیری کردیم و قول مساعدت از سوی معاونت برنامه ریزی داده شده است. این موضوع در دست بررسی است تا زوجین فرهنگی که در دوجای مختلف خدمت می‌کنند در یک جا امکان ادامه خدمت داشته باشد.

مینایی پور در پاسخ به سوال دیگری درباره موانع ادامه تحصیل دختران ازدواج کرده گفت: اتفاقا شاید کرونا را باید در این مورد به فال نیک گرفت. قبلا دخترانی که ازدواج می کردند بدون اینکه اظهار کنند، می‌توانستند در مدرسه ادامه تحصیل بدهند اما اگر اظهار می‌کردند یا مشخص می‌شد که ازدواج کردند باید به مدارس شبانه یا آموزش از راه دور می‌رفتند. اکنون هم همین موضوع صادق است. اما اکنون که کرونا آمده و آموزش ها مجازی شده است فرصت برای آن دخترانی که ازدواج کرده اند بهتر فراهم است و می‌توانند از طریق شبکه شاد مانند بچه‌های دیگر به تحصیل ادامه دهند و هیچ منعی برای ادامه تحصیل این دختران وجود ندارد.

وی درباره وضعیت مدیریت زنان نیز گفت: ابتدای دولت یازدهم تصدی زنان در پست‌های مدیریتی 5 درصد بود که اکنون به بالای ۲۰ درصد رسیده است. مدیران مدارس از حق مدیریت برخوردار هستند که ما آنها را مدیران پایه عملیاتی می‌دانیم. سپس مدیران میانی و ارشد و عالی را داریم که آمارها رشد خوبی داشته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار