ملکی:10 درصد از راهنماهای برنامه درسی به بسته‌های تربیت و یادگیری تبدیل می‌شود

امتداد تحول تمام شدنی نیست

تهران (پانا) - مراسم معارفه حسین سوزنچی به عنوان سرپرست مدیرکلی دفتر تالیف کتاب‌‌های درسی آموزش عمومی ومتوسطه نظری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ملکی:10 درصد از راهنماهای برنامه درسی به بسته‌های تربیت و یادگیری تبدیل می‌شود

به گزارش روابط عمومی امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست معارفه‌ حسین سوزنچی به ‌عنوان سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری با حضور حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و جمعی از کارشناسان و روسای گروه های این دفتر برگزار شد.

حسن ملکی در این مراسم معارفه ضمن تشکر از زحمات کوروش امیری نیا که به کسوت بازنشستگی نائل شد؛ بیان داشت: این سازمان در یک موقعیت خاص تحولی قرار دارد و یک سازمان علمی- مدیریتی و علمی- اجرایی است به همین دلیل مسئولان سازمان باید علاوه بر بعد مدیریتی و اجرایی؛ صاحب فکر و اندیشه باشند تا بتوانند ایفای نقش کنند و در پیشبرد امور موثر باشند.

وی ضمن معرفی حسین سوزنچی گفت: ایشان با سازمان پژوهش غریبه نیست و سال‌ها در دفتر تالیف و بخش معارف و دینی خدمت کرده؛ به ویژه اینکه در بخش علم دینی صاحب نظر است و تالیفاتی در این زمینه دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: نیاز ما به علم دینی مانند نیاز انسان در کویر مانده است که تشنه و محتاج آب است؛ نیاز داریم که تکلیف علم و دین در برنامه درسی مشخص شود. هم اکنون نسبت بین علم و دین در این برنامه مه آلود است و باید فضا را شفاف تر کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار محور راهبردی و اساسی برای فعالیت‌‌های سازمان در دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری باید مد نظر داشت؛ گفت: محور اول این است که خط امتدادی تحولی نباید فراموش شود؛ ما در امتداد تحول قرار داریم. با در نظر گرفتن زحمات دوستان راهنمای برنامه درسی تا پایان سال آماده می‌شود که معتقدم این تازه 50 درصد راه است و هنوز کار زیادی در پیش داریم چرا که این امتداد تحول تمام شدنی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی غنی سازی رسانه‌ای را دومین محور برشمرد و گفت: مرادم از کلمه رسانه‌ای یعنی رسانه‌های تربیت رسمی و مواد آموزشی است برای اینکه این روند را پیش ببریم باید برای سال 1400 حدود 10 درصد از راهنماهای برنامه درسی را به بسته‌های تربیت و یادگیری تبدیل کنیم که این یعنی کتاب‌های درسی ما هنوز ماندگار هستند و عمر دارند.

وی رونمایی از سامانه کتاب‌های الکترونیکی و تعاملی و قرار دادن 203 عنوان کتاب در این سامانه و فرایند تدوین پاسخ رمزینه سریع (QR Code) را بخشی از همین غنی سازی دانست.

دکتر ملکی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص علم نافع در کتاب‌های درسی و به کار بردن علوم مورد نیاز دانش‌آموزان در این کتاب‌ها بیان داشت: سوال مهم اینجا پیش می‌‌آید و آن این است که کتاب‌های درسی اگر بخواهد به علم نافع متصل شود چه اتفاقی باید بیافتد؟ این سوال را باید با یکدیگر و برای سال 1401 پاسخ دهید چرا که باید از طریق مواد آموزشی و رسانه‌های تربیتی علم نافع را با کتاب‌های درسی مرتبط ساختاری کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش آموزش‌‌های مجازی و محتوای الکترونیکی را سومین محور معرفی کرد و اظهار داشت: توانمندسازی معلمان چهارمین محور در این زمینه است که باید به طور مشخص برای آن برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدوارم با حضور دکتر سوزنچی قدم های موثرتری برداشته شود. مطمئنا شما در این دفتر تنها نخواهید بود چرا که کارشناسان گرامی این دفتر دارای اندیشه، فضل و دانش هستند مانند همه کارشناسان سازمان.

در ادامه حسین سوزنچی سرپرست دفتر تالیف کتاب‌‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری با اشاره به اینکه از سال 76 تا 86 در این دفتر حضور داشته است؛ یادآور شد: بسیاری از بزرگواران را می‌شناسم و با آن‌ها ارتباط داشتم.

علی محبی معاون برنامه‌‌ریزی درسی و تولید بسته‌‌های تربیت و یادگیری به عنوان آخرین سخنران این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های کوروش آقای امیری نیا گفت: داشتن دانش و تخصص لازم؛ مشرف بودن به اسناد و قوانین تحولی و رویکرد فطرت گرایی توحیدی حاکم بر این اسناد و تجربه‌‌ی کار در این دفتر و شناخت چالش‌‌ها و مشکلات مهم ترین ویژگی‌های دکتر سوزنچی برای این پست می باشد.

وی در مورد علم نافع و هدف تعلیم و تربیت عمومی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی و دید حیات طیبه بیان داشت: ارتقاء لذت مطالعه و یادگیری در دانش آموزان؛ لذت و ارزش مهارت و کار کردن؛ لذت و مهارت زندگی فردی و خانوادگی و لذت و مهارت زندگی اجتماعی آن چیزی است که ما در این این بخش به دنبال آن هستیم.

در پایان ابلاغ حسین سوزنچی به عنوان سرپرست دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری توسط ملکی به وی اعطا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار