هشتمین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در زاهدان آغاز شد

بیماری‌های قلبی، سرطان و حوادث رانندگی، شایعترین عوامل مرگ و میر در سیستان و بلوچستان

زاهدان (پانا) - همزمان با سراسر کشور، هشتمین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر ( STEPES ) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
بیماری‌های قلبی، سرطان و حوادث رانندگی، شایعترین عوامل مرگ و میر در سیستان و بلوچستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، معاون بهداشت این دانشگاه اظهار کرد: امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و گذار اپیدمیولوژیک، عوامل خطر و بیماری‌های غیرواگیر به یکی از مهمترین اولویت‌های سلامت تبدیل شده‌اند.

سید مهدی طباطبایی افزود: در راستای دسترسی به برخی اطلاعات مربوط به تعدادی از بیماری‌های مزمن، همچنان نیازهای اطلاعاتی در زمینه وضعیت و توزیع عوامل خطر آن‌ها در جمعیت‌های مختلف برای طراحی برنامه های پیشگیری و کنترل مورد نیاز است، به همین منظور، هشتمین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان آغاز شد.

وی ادامه داد: هدف از انجام این مطالعه کمک به اجرای برنامه‌های کاهش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و حوادث رانندگی، به عنوان شایعترین بیماری های غیرواگیر منجر به مرگ و میر در دانشگاه و کشور است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: طبق آمار و اطلاعات کشور، به طور متوسط سالانه 136 هزار نفر به علت بیماری های قلبی عروقی، 56 هزار نفر به علت سرطان و 22 هزار نفر به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند که از علل اصلی مرگ و میر در ایران است.

طباطبایی ادامه داد: متاسفانه به دلایل گوناگون از جمله سبک ناسالم زندگی، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف دخانیات و الکل، مرگ و میر شهروندان، حاصل از بیماری های غیرواگیر افزایش یافته، بدین معنی که سن ابتلا به این بیماری ها کاهش یافته و به دنبال آن مرگ ناشی از این بیماری ها نیز در سنین پایین تر اتفاق می افتد.

وی هشتمین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری ها را دستیابی به نمایی از عوامل خطر و بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: این ابتکار بر گردآوری مستمر اطلاعات دارای کیفیت تمرکز دارد، که سه گام آن شامل پرسشگری با پرسشنامه (گام اول)، انجام سنجش‌های جسمانی (گام دوم) و اندازه‌گیری‌‌های آزمایشگاهی (گام سوم) است.

وی گفت: به دنبال هفت پیمایش کشوری گذشته طی سال های 1383تا 1390 و 1395، هشتمین مطالعه STEPS پس از تعلیق 11 ماهه به دلیل شیوع کووید 19، از تاریخ یکم بهمن ماه سال جاری با تعداد 46 خوشه شهری/روستایی توسط 10تیم 2 نفره متشکل از نیروهای بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی زاهدان آغاز شد.

طباطبایی ادامه داد: در این پیمایش، افراد بزرگسال 18 سال و بالاتر، در هفت گروه سنی، دو گروه جنسی (زن و مرد)، دو گروه منطقه شهری و روستایی به عنوان جامعه هدف مورد مطالعه قرار خواهند گرفت و اطلاعات هر واحد آماری شامل اطلاعات دموگرافیک، عوامل خطر متابولیک و رفتاری بیماری های غیرواگیر از طریق گام های پرسشنامه، سنجش جسمانی و آزمایشگاه ( در افراد بالاتر از 25 سال ) مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار