گزارش پانا از بررسی علنی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی؛

کلیات لایحه بودجه 1400 کشور تصویب نشد

موافقان و مخالفان بودجه در مجلس شورای اسلامی چه گفتند؟ / ماجرای قطع میکروفون محمدباقر نوبخت و شوخی دردسرساز الیاس نادران چه بود؟

تهران (پانا) - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف امروز برگزار شد و مهمترین دستور امروز نمایندگان بررسی و تعیین تکلیف لایحه بودجه 1400 بود که در نهایت بعد از رای‌گیری، نمایندگان کلیات لایحه بودجه 1400 را تصویب نکردند.

کد مطلب: ۱۱۵۹۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
کلیات لایحه بودجه 1400 کشور تصویب نشد

جلسه علنی امروز سه‌شنبه 14 بهمن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 215 نماینده آغاز شد. مهمترین دستور کار امروز نمایندگان بررسی لایحه بودجه سال 1400 کشور بود. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشتند. نمایندگان در روزهای اخیر خواستار حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه بررسی علنی بودجه بودند. محمدباقر قالیباف در ابتدای این جلسه ولادت حضرت زهرا و فرارسیدن روز مادر را تبریک گفت. او ادامه داد: سعادت و شقاوت هر جامعه‌ای به مادران آن جامعه بستگی دارد. در دوران سخت جنگ و بعد از آن، بانوان و خانم‌های ایرانی در اوج همراهی توانستند ایفای نقش کنند. ما با تمام وجود مجاهدت‌های خاموش مادران ایرانی و فداکاری و زحمات آنها را در سرزمین‌مان برای مردم و انقلاب درک می‌کنیم و برای آنها آرزوی موفقیت داریم و قدردان مجاهدت‌های آنها هستیم.

گزارش کمیسیون تلفیق بودجه/ تصویب مشروط کلیات لایحه بودجه

در ادامه این جلسه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق گزارش این کمیسیون از بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور را قرائت کرد و گفت: لایحه بودجه در کمیسیون بودجه با اصلاحاتی رای آورد و تصویب شد. لایحه بودجه سال 1400 دولت بر اساس قوانین به کمیسیون تلفیق ارجاع و با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و آنچه به عنوان مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ارائه می‌شود نتیجه رأی‌گیری و مجموع نظرات اعضای این کمیسیون است. هر چند برخی افراد با کلیات لایحه دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات این لایحه رأی آورد و اصلاح شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در ادامه با اشاره به مقایسه آماری لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق، افزود: رقم درآمدها در لایحه دولت 317هزار میلیارد تومان بود که بر اساس مصوب کمیسیون تلفیق به 455 هزار میلیارد تومان تغییر یافت. دولت در بخش واگذاری های دارایی‌های سرمایه‌ای 252 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این مبلغ در مصوبه کمیسیون به 368 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. همچنین در مورد واگذاری دارایی‌های مالی دولت در لایحه 208 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که کمیسیون تلفیق آن را با 370 هزار میلیارد تومان تغییر داد.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جمع منابع عمومی در لایحه دولت 841 هزار میلیارد تومان بود که ما در تلفیق این مبلغ را به هزار و 194 هزار میلیارد تومان تغییر دادیم. درآمدهای اختصاصی 88 هزار میلیارد تومان در لایحه در نظر گرفته شده بود که به 95 هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق تبدیل شد.

زارع یادآور شد: منابع بودجه عمومی دولت در لایحه 929 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق بودجه به هزار و 289 هزار میلیارد تومان تبدیل شد. سرجمع بودجه شرکت‌ها و بودجه عمومی دولت در لایحه 2 هزار و 491 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق به 2 هزار و 851 هزار میلیارد تومان تبدیل شد البته اقلامی که دو بار در بودجه شرکت‌ها و در لایحه عمومی دولت محاسبه شده، کسر می‌شود و منابع بودجه کل کشور در لایحه 2 هزار و 435 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در کمیسیون تلفیق به 2 هزار و 795 هزار میلیارد تومان تغییر یافت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تغییرات لایحه دولت گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که در برنامه ششم توسعه 10 درصد دیده شده بود در لایحه دولت 5.9 درصد پیشنهاد شد و در مصوبه تلفیق به 8.2 درصد تغییر یافت. نسبت مالیات به کل منابع بعد از شفاف سازی ارقام در لایحه دولت 29.5 درصد پیشنهاد شد ودر مصوبه به 28.6 درصد تبدیل شد. در مورد نسبت منابع حاصل از نفت 23.7 در لایحه دولت عنوان شد که در مصوبه تلفیق به 18 درصد تغییر یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 افزود: در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی 75 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شد که به 46 هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرد یعنی 39 هزار میلیارد تومان این رقم در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری تقلیل پیدا کرد.

اسامی موافقان و مخالفان گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به شرح زیر بود:

اسامی موافقان: ابوالفضل ابوترابی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسن آصفری، سیدکاظم دلخوش اباتری، محمد رشیدی، سیدمحمدرضا میرتاج الدین و احد آزادیخواه.

اسامی مخالفان: علی بابایی کارنامی، کمال علی پور خنکداری، جبار کوچکی نژاد، محمدرضا پورابراهیمی، روح الله ایزدخواه، محسن زنگنه و سید احسان خاندوزی.

بابایی‌کارنامی، مخالف: نمی‌توانیم به این بودجه رای موافق بدهیم

علی بابائی کارنامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، گفت: بررسی لایحه بودجه را در فضای هیجانی آغاز کردیم و با نگاهی به آن در میابیم که کاهش وابستگی به نفت که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بود در آن لحاظ نشده است. همچنین کاهش رانت و فساد را در بودجه شاهد نیستیم.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به تولید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم درخصوص بودجه است که تاثیر مستقیمی در رشد اقتصادی و معیشتی دارد اما این موضوع در بودجه دیده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شرایط کرونایی، گفت: فرهنگ و سلامت به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا یکی دیگر از اولویت‌های مهمی است که باید در بودجه به آن توجه می‌شد اما این موضوع نیز در بودجه مغفول مانده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس، تاکید کرد: توجه به عدالت و محرومیت‌زدایی یک انتظار عمومی است که از مجلس انقلابی مطالبه می‌شود، همچنین نادیده گرفتن اصلاح روابط کار و مشکل کسری 320 هزار میلیارد تومانی در بودجه که باعث تورم و رشد نقدینگی می‌شود نیز از جمله نقایص بودجه است.

بابایی کارنامی تاکید کرد: اصلاح نظام یارانه‌ها در این بودجه دیده نمی‌شود ضمن آنکه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و عدالت در توزیع منابع و نقص در اصلاح نظام مالیات که مبنای بودجه است از مواردی است که باعث می‌شود ما نتوانیم به این بودجه رأی موافق بدهیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت بودجه سال 1400، گفت: سال آینده یک سال سیاسی است و سالی است که دو تفکر در کشور مشغول رقابت سیاسی خواهد بود اما دولت هم اکنون اعلام کرده است که آمادگی اجرای این بودجه را ندارد.

خنکداری، مخالف: مگر می‌شود ارز 4200 تومانی را 17500 تومان کنیم و بگوییم اتفاقی نمی‌افتد؟

کمال علی پورخنکداری هم در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: همکاران عزیز! در نخستین سال گام دوم انقلاب در حال تصویب بودجه‌ای هستیم که باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد؛ چرا که ما در سال آینده با چند رویداد در کشور مواجه خواهیم شد که در وهله نخست با انتخابات و تغییر دولت و همچنین تورم جاری کشور که در دولت بعد همراه ما خواهد بود ضمن اینکه بحران کرونا و افزایش نامتوازن مالیات را نیز شاهد خواهیم بود. باید بودجه‌ای را مصوب کنیم که تامین کننده آرامش در کشور باشد، امروزه که ارز ترجیحی 4200 تومانی وجود دارد 42 درصد تورم در کشور مشاهده می شود لذا چه کسی می تواند تضمین کننده این باشد که اگر نرخ دلار را به 17 هزار و 150 تومان تغییر دهیم شاهد کاهش قیمت ها در سال آتی خواهیم بود؟

وی ضمن تشکر از زحمات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400، تصریح کرد: در سال آینده باید آرامش را در کشور تزریق کنیم که مردم با یک آسودگی خاطر پای صندوق های رأی حاضر شوند بنابراین نباید صورت مسئله را پاک کرد زیرا ما در حال پاک کردن صورت مسئله هستیم لذا بایستی شرایطی را فراهم کنیم که سال آینده با مشکل تورم 400 برابری مواجه خواهیم بود.

علی‌پور خنکداری گفت: مگر می‌شود امروز ارز 4200 تومانی را به 17 هزار و 150 تومان افزایش داد و در حقیقت نرخ این ارز را به 4 برابر بالا برد اما بگوییم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین ما حق نظارت داریم و باید این سوال پرسیده شود که چرا ارز 4200 تومانی در جای خود هزینه نشده است؟

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر اعضای کمیسیون تلفیق نگران ارز ترجیحی هستند مجلس باید ورود جدی داشته باشد و نباید صورت مسئله پاک شود زیرا لایحه بودجه‌ای را که کمیسیون تلفیق ارائه داده است در واقع 841 هزار میلیارد را امروز به هزار و 200 هزار میلیارد رسانده است اما در تملک دارایی‌ها و کارهای عمرانی فقط 2 هزار میلیارد تومان افزایش داده شده است، آیا در راه‌های روستایی و کارهای عمرانی، آب شرب مشکلی وجود ندارد؟ مگر می‌شود نگرانی‌ها را فقط به سمت معیشت سوق داد و کارهای عمرانی را تعطیل کرد؟ لذا در این لایحه چنین موضوعات مهمی لحاظ نشده است.

وی اظهار کرد: امروزه اگر قرار باشد کشور روبه توسعه و قدرت برتر منطقه‌ای داشته باشیم باید زیرساخت‌ها را به صورت مطلوبی احداث کنیم؛ وقتی به لایحه بودجه نگاه می‌شود هیچ اعداد و ارقام و همچنین مبلغی به صنایع افزوده نشده است ضمن اینکه نگرانی حضرت آقا تولید اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بوده است اما باید پرسیده شود در این زمینه چه امر مهمی صورت گرفته است بنابراین لایحه بودجه دولت سراسر ایراد و اشکال بوده، اما لایحه تلفیق هم زخمی به زخم لایحه دولت افزوده است لذا بایستی با این لایحه مخالفت جدی صورت بگیرد تا آرامش به کشور بازگردد.

ابوترابی، موافق: رد کلیات لایحه بودجه اشتباه است

در ادامه ابوالفضل ابوترابی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: در ابتدا باید گفت تا زمانی که وارد کار اساسی و بنیادی اصلاح نظام اداری نشویم، بودجه‌بازی و مشکلات کنونی کشور در حوزه اقتصادی همچنان باقی خواهد ماند. اصلاح نظام اداری منجر به اصلاح نظام بودجه نویسی در کشور می‌شود. ضعف نظام اداری باعث شده است که هر سال چنین بودجه‌نویسی در کشور تکرار شود، از این رو انتظار می‌رود مجلس انقلابی وارد کار اساسی و اصلاح نظام اداری شود و این کار دردآور و سخت است، چرا که باید تمرکزها تبدیل به نیمه تمرکزها شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید توجه داشت که وضع سیاسی حال حاضر کشور به گونه‌ای است که با دولت متزلزلی روبرو هستیم و اگر بودجه را رد کنیم در واقع اعتبارات کشور در اختیار دولت قرار می‌گیرد و با روحیه‌ای که از آنها می‌دانیم در 6 ماه آینده کار خاصی صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که باید درصدی از حقوق‌ها را افزایش دهیم و اگر تنخواهی در اختیار دولت قرار دهیم بدون اینکه حساب و کتابی شود، در واقع بهترین حالت برای آنها خواهد بود، بنابراین رد لایحه بودجه اشتباه است.

ابوترابی با بیان اینکه در صورت رد کلیات لایحه بودجه با سکوت آیین‌نامه داخلی مجلس مواجهیم، توضیح داد: سال گذشته با رد کلیات لایحه بودجه، موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، اما امسال رئیس مجلس است که باید تصمیم بگیرد که اگر کلیات رد شود، بودجه به دولت بازگردد یا خیر، و اختیارات بودجه به دست دولت بیفتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بودجه‌ای که دولت ارائه کرد، افتضاح بود و تصمیم کمیسیون تلفیق قدم مثبت رو به جلو بود، باید قبول کرد که ظرفیت کشور که در سال آینده چند ماه در دست یک دولت و چند ماه دست دولتی دیگر است، بیش از این نیست که ایده‌آل‌ها را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه گام بلند اساسی از ابعاد سیاسی برداشته شده است، پیشنهاد کرد: بهتر است کلیات تصویب شود و در صحن علنی پیشنهادات نمایندگان را بررسی کنیم و ایده‌آل بودجه‌نویسی را که امر درستی است سال آینده دنبال کنیم، چرا که ظرفیت کشور برای رد کلیات فراهم نیست و باعث می‌شود درگیری‌هایی ایجاد شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس یازدهم، با اشاره به مسئله ارز آزاد در لایحه بودجه گفت: بسیاری بر این باورند که تغییر ارز 4200 تومانی به 17500 تومانی تورم‌زا است و از اکنون گرانی‌ها را به گردن مجلس می‌اندازند، مجلس انقلابی باید بداند که اگر کار درست را شجاعانه و مسئولانه انجام دهد، در بلندمدت نتیجه بخش خواهد بود هرچند در کوتاه مدت به ضرر آن تمام شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: همچنان برای دارو ارز 4200 تومانی باقی است، اما برای واردات نهاده‌های دام و طیور ارز 17500 تومانی در نظر گرفته شده که باید گفت در حال حاضر مردم برای خرید مرغ، تخم مرغ و گوشت هزینه ارز بازار را می‌دهند.

امیرآبادی، موافق: باید ارز 4200تومانی حذف شود

احمد امیرآبادی فراهانی در ادامه در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: قطعاً با کلیات لایحه ارائه شده از سوی دولت مخالفم و در این راستا در کمیسیون تلفیق نیز به عنوان مخالف صحبت کردم. اکنون درخصوص گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 در حال بحث هستیم؛ 45 نفر از نمایندگان به مدت یک ماه طی سه شیفت کلیات و جزئیات را بررسی کرده و بخش عمده ای از آن را تغییر دادند. لایحه دولت قابل دفاع نیست، زیرا سیاسی نوشته شده است تا مجلس در تنگنا قرار گیرد تا یا آن را بپذیرد، یا در صورت عدم پذیرش به ضررش تمام شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات مختلف با مسئولان دولتی، وزرا، معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسئولان بانک مرکزی؛ همگی تاکید بر ضرورت حذف رانت ارز 4200 تومانی دارند، اما در رسانه ملی رفتار سیاسی می‌کنند و تاکید دارند با حرف ارز 4200 تومانی اجناس گرانتر می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طی دو سال اخیر کدامیک از مردم توانسته‌اند مرغ با ارز 4200 تومانی خرید کنند و از این امکان استفاده کرده‌اند؟

وی تصریح کرد: متاسفانه این رانت در جیب عده قلیلی می‌رود که این افراد از وابستگان بخشی از مدیران اجرایی، هم حزبی‌ها و یا سلبریتی‌ها بوده‌اند! اگر بررسی شود مشاهده می‌شود که فواید این مهم به دست مردم نرسیده، زیرا در غیر این صورت قیمت مرغ نباید به 30 الی 40 هزار تومان می‌رسید.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم گفت: به نظر می‌رسد که باید این امر را به صورت یارانه به دست مردم برسانیم، کما اینکه واردکنندگان، توزیع کنندگان، مسئولان بخش خصوصی و اتاق‌ها عنوان می‌کنند که ارز 4200 تومانی یا 11000 تومانی تاثیری در بازار ندارد، زیرا هیچ کالایی با نرخ 4200 تومانی توزیع نمی‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مبلغ 8 هزار میلیارد تومان برای صنایع، 8 هزار میلیارد تومان برای تولیدات کشاورزی، 8 هزار میلیارد تومان برای راه و راه آهن و 8 هزار میلیارد تومان برای تولید در بخش روستایی و شهری که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد، پیش بینی کرده که مجموعه 32 هزارمیلیارد تومان برای تبصره 18 در نظر گرفته شده است.

وی افزود: 20 هزار میلیارد تومان نیز برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در بودجه سال آینده پیش بینی شده است. 23 درصد بودجه قوه قضائیه افزایش یافته و این در حالی است که بودجه نهاد ریاست جمهوری بیش از 50 درصد افزایش داشته است، لذا این امر نشان می‌دهد لایحه ارائه شده از سوی دولت قابل دفاع نیست.

توضیح قالیباف درباره عدم حضور رئیس‌جمهوری در مجلس

در ادامه محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نمایندگان درباره الزام حضور رئیس‌جمهوری در صحن علنی برای دفاع از بودجه، تاکید کرد: رئیس‌جمهوری باید امروز در دفاع از بودجه در مجلس حاضر می‌شدند و من هم وظیفه خود را انجام دادم و از 10 روز پیش نامه کتبی فرستادم اما اجابت نشده است.

کوچکی‌نژاد، مخالف: یک شبه نمی‌توان ارز 4200 تومانی را حذف کرد

جبار کوچکی‌نژاد نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، این لایحه را مهم و حساس دانست و گفت: انتظار داریم مخالفان و موافقان به ارقام توجه کنند تا صلاح مردم رقم بخورد. بودجه 1400 در زمان انتقال دو دولت رقم می‌خورد لذا معتقدیم کمیسیون تلفیق باید بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به دولت و مجلس، کلیات این لایحه را رد می‌کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حذف تبصره 4 اظهار کرد: معتقدیم باید صندوق توسعه ملی تقویت شود و دولت در فرصت دیگری بودجه بهتری را ارائه کند چرا که در حال حاضر دولت اعلام می‌کند بودجه فعلی را قبول نداشته و گرانی به مردم تحمیل می‌شود لذا باید به جنگ روانی حاصل از شعارهای دولت در نزدیکی به ایام انتخابات توجه کرد.

کوچکی‌نژاد در ادامه با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم گرانی بر مردم تحمیل شود، عنوان کرد: تورم نباید افزایش پیدا کند اما این بودجه باعث کسری 40 درصدی و تورم می‌شود چراکه درآمدهای دولت مشخص نبوده و ناپایدار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وابستگی 30 درصدی بودجه به نفت که خلاف قانون برنامه و سیاست‌های کلی است، اظهار داشت: گرانی فراورده‌های نفتی باعث تنش می‌شود و عدالت باید در پرداخت‌ها در نظر گرفته شود.

وی همچنین فرار مالیاتی را بیش از صد هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که 30 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و مستقیم از جیب مردم دریافت می‌شود پس بودجه فعلی در جهت رفاه و تولید نخواهد بود.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: معتقد بودیم درآمد 840 هزار میلیارد تومانی دولت در لایحه ناپایدار بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به هزار و 200 هزار میلیارد تومان رسیده؛ همچنین بودجه عمومی کشور 571 هزار میلیارد تومان بود که به 600 هزار میلیارد تومان در برخی تبصره ها رسیده است لذا درآمدها غیرواقعی است.

این عضو مجمع نمایندگان استان گیلان همچنین با اشاره به عدم آشکار بودن بودجه تبصره‌ها، عنوان کرد: موافق حذف ارز 4200 تومانی هستیم اما روش در نظر گرفته شده درست نیست و یک شبه نمی‌توان ارز 4200 تومانی را حذف کرد لذا روش کمیسیون تلفیق بحران جدیدی ایجاد می‌کند و مجلس انقلابی نباید اجازه دهد این موضوع باعث گرانی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ابراز داشت: قیمت مواد اولیه وارداتی از این طریق بیش از 100 درصد افزایش پیدا می‌کند که باعث گرانی کالاها می‌شود از سوی دیگر نمی‌توان به جای کالا، پول در اختیار نیازمندان قرار داد چرا که همگی می‌دانیم همه نیازمندان این مبلغ را صرف خرید کالا نخواهند کرد.

کوچکی نژاد با اشاره به درآمد 199 هزار میلیارد تومانی بودجه از محل فروش نفت، گفت: درآمد بیش از 300 هزار میلیارد تومانی که مجلس برای دولت در نظر گرفته است پایدار نیست و 30 درصد وابستگی به نفت دارد همچنین جلوی فرارهای مالیاتی گرفته نشده است.

وی همچنین درآمد حاصل از 455 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و 298 هزار میلیارد تومان اوراق را واقعی ندانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به کاهش بودجه عمرانی از 15 درصد به 11 درصد، خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث تعطیلی پروژه‌های عمرانی کشور و موج جدیدی از بیکاری خواهد شد.

آصفری، موافق: اگر بودجه به صورت سه دوازدهم مصوب شود اختیار از مجلس گرفته می‌شود

محمدحسن آصفری هم در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: دغدغه هایی که همکاران در مخالفت با لایحه بودجه بدان اشاره کردند صحیح است اما واقعیت امر این است که اگر نگاهی به لایحه دولت بیاندازیم می‌بینیم که کمیسیون تلفیق بعد از تلاش های شبانه روزی چه تغییراتی در آن اعمال کرده است. لایحه بودجه دولت بیش تر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود و این موضوع را در تراز بودجه به عینه دیدیم کما اینکه عدم برابری هزینه‌ها و درآمدها بیانگر این مهم است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور بسیار حساس بوده و باید زودتر بودجه عملیاتی جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم تصویب شود، تصریح کرد: این اولین اقدام مجلس یازدهم است و اگر از آن موفق بیرون آییم باعث امیدواری مردم در آینده نسبت به مجلس می‌شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه سه دوازدهم که برخی همکاران بدان اشاره کردند در مجلس قبل انجام شد اما تجربه خوبی نبود ضمن اینکه باید به این مهم توجه شود با این اقدام اختیار را از خودمان گرفته و به سران قوا می‌دهیم بنابراین بهتر است ایرادات بودجه را در بررسی بندها و تبصره ها رفع کنیم.

وی در تشریح تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق در اصلاح لایحه بودجه، افزود: یکی از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق انضباط مالی شرکت‌ها بود و این در حالی است که در بودجه‌های گذشته این موضوع درخصوص دخل و خرج شرکت‌ها مشخص نبود بنابراین این کمیسیون از این طریق مانع از سوءاستفاده رانت خواران شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: کمیسیون تلفیق برای تولید و اشتغال 32 هزار میلیارد تومان تعیین کرد آن هم در شرایطی که اکثر کارخانجات و تولیدی‌ها به دریافت تسهیلات نیازمند بوده همچنین با لشگری از بیکاران در کشور مواجه هستیم بنابراین اگر این میزان اعتبار تعیین نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی عنوان کرد: ما درخصوص محرومان شرمسار هستیم چرا که بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز شاهد محرومیت در کشور هستیم به همین دلیل کمیسیون تلفیق 20 هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی تخصیص داد همچنین برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ 10 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

آصفری بیان کرد: در مورد ارز 4200 تومانی که دغدغه بسیاری از همکاران است در تبصره 16 مبلغ 106 هزار میلیارد تومان برای جایگزینی این ارز تعیین شد، همچنین 2.5 میلیارد دلار به عنوان ارز دارو تخصیص داده شد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود امروز شاهد قاچاق دارو به کشورهای همسایه هستیم بنابراین باید در این حوزه یک انضباط مالی ایجاد شود.

وی افزود: در کمیسیون تلفیق اعتبارات قابل توجهی برای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تخصیص داده شد که از این طریق از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شود، از سوی دیگر تاکید شد که باید مالیات بیشتری از افرادی که درآمد بالاتری دارند دریافت شود و در این زمینه نباید فردی که ماهانه 40 میلیون تومان دریافتی دارد مالیاتی برابر با کارگران بپردازد به همین دلیل پرداخت مالیات را پلکانی کردیم.

آصفری تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق کاهش پایه حقوق مدیران ارشد بود که از 21 برابر به 15 برابر کاهش پیدا کرد همچنین ردیفی برای افزایش یارانه‌ها تخصیص داده شد چراکه بعد از گذشت 10 سال و با وجود افزایش نرخ حامل‌های انرژی اما هنوز قیمت یارانه افزایش داده نشده است.

دلخوش، موافق: صحبت‌های شعاری درباره بودجه کفایت نمی‌کند

سیدکاظم دلخوش اباتری در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق، ظلم به مجلس است اگر انتقادی به برخی از مواد بودجه است امکان این وجود دارد که در بررسی جزئیات اصلاح شود اما اگر امروز این لایحه رد شود دولت مجددا با بزک کردن لایحه آن را تقدیم مجلس خواهد کرد.

وی افزود: طرح برخی تئوری‌ها درخصوص لایحه بودجه و صحبت‌های شعاری کفایت نمی‌کند و باید در عمل بگوییم که در این سال‌هایی که مسئولیت داشتیم و در مجلس در کمیسیون حضور داشته‌ایم چه اقدامی انجام داده‌ایم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما معتقدیم که ارز 4200 تومانی فسادآور است اما 2.5 میلیارد دلار آن برای دارو اختصاص داده شده و 5.5 میلیارد آن نیز برای ضعفا و کالای اساسی اختصاص داده شده است و اگر انتقادی نیز به آن وجود دارد در جزئیات قابل اصلاح است و در خصوص مشکلات و اعتباراتی که به سایر موضوعات بودجه ای وارد است در جزئیات قابل حل است و شورای نگهبان نیز پذیرفته است که لایحه دولت تغییرات اساسی کند و ما نیز حدود 13 درصد لایحه را تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه آیا اقدام کمیسیون تلفیق در شفاف سازی لایحه بودجه اقدامی غلط است که نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند، گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم جهل مصوبات کمیسیون تلفیق ظلم است. دولت 4 نرخ را برای ارز در بودجه تعیین کرده بود اما کمیسیون تلفیق این ارقام را شفاف کرد و آیا این شفاف سازی کار غلطی است، این نشان‌دهنده شفافیت و صداقت در مجلس است و باعث انضباط مالی در کشور خواهد شد.

دلخوش اباتری تصریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در سال 99، 6.3 درصد پیش‌بینی شده بود اما در لایحه دولت 5.3 درصد و در لایحه‌ای که از تلفیق خارج شد این رقم به 8.2 درصد رسید و این اقدام از سوی کمیسیون تلفیق اقدام قابل تقدیر و توجه است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در کمیسیون تلفیق به آن اشاره شد و یکی از مشکلات اساسی مردم بود موضوع قیر در تبصره یک بود که کمیسیون تلفیق آن را به لایحه بودجه اضافه کرد و در لایحه دولت نبود. همچنین بند «و» را نیز کمیسیون تلفیق شفاف کرد و سهم فقرا و محرومان از بودجه کشور را بیشتر کرد و همه این ها اقداماتی بود که در کمیسیون انجام شد.

رشیدی، موافق: مجلس در آزمون بودجه باید سربلند بیرون بیاید

محمد رشیدی اما در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: همکاران عزیز! لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارجاع داده را مشوش، فاقد شفافیت و دارای مخفی‌کاری دانسته‌اید که همه این موضوعات را کمیسیون تلفیق تأیید می‌کند اما کمیسیون مذکور برای اصلاحات در لایحه بودجه زحمات فراوانی کشیده است و البته این اقدام را نیز به نمایندگی از همکاران گرامی انجام داده‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: همگی می‌دانید که 5 واحد درصد معافیت به واحدهای تولیدی ارائه کرده‌ایم، مالیات اصناف را تا صد میلیون تومان سود در سال بخشیده‌ایم، تسهیلات ازدواج را به صد میلیون تومان رسانده‌ایم، حقوق ماهیانه سربازان را به یک میلیون و 800 تومان افزایش داده‌ایم، مصرف آب، برق، گاز بری محرومان و کم و مشترکان کم مصرف رایگان کرده‌ایم و همچنین افزایش یارانه‌ها را به نفع مردم تا 4 برابر در دستور کار داشته‌ایم بنابراین مردم را با این اقدامات خوشحال کرده‌ایم پس ملت را پشیمان نکنید.

وی تأکید کرد: رأی به لایحه بودجه به مفهوم موافقت با دولت نیست و در حقیقت با این کار با اصلاحات انجام شده لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق موافقت صورت گرفته است، عزیزان! باید دولت را وادار به کار کنیم، این چه منطقی است که ما بگوییم هر کاری را انجام دهیم دولت آن را عملیاتی نمی‌کند پس دیگر نمایندگان چه کاره هستند لذا ما نماینده ملت بوده‌ایم و بایستی دولت را وادار به انجام کار کنیم بنابراین درخواست دارم که رأی خود را به موافقت با لایحه بودجه ثبت کنید.

رشیدی اظهار کرد: ما همگی شعار مبارزه با فساد و رانت‌خواری را سر داده‌ایم ضمن اینکه اگر با لایحه بودجه مخالفت کنیم بدان معناست که با ارز 4200 تومانی موافقت کرده ایم بنابراین ما مخالف رانت‌خواری هستیم و این را باید در عمل نشان دهیم لذا چنین اتفاقی زمانی خواهد افتاد که ما با اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق موافقت کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید در این مسیر سربلند بیرون بیاید و قطعاً رضایت خداوند و ملت را در پی خواهد داشت.

ایزدخواه، مخالف: باید قدرت ارزش پول ملی را حفظ کنیم

روح اله ایزدخواه نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: از منظر اقتصادی-سیاسی نکاتی را عرض می‌کنم، اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه‌ها، کاهش هزینه‌های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین المللی پول INF ارائه شده است. آن‌ها از سال‌ها قبل برای کشورهایی مثل ما چنین نسخه‌ای را دیده‌اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم شروع کرده‌ایم به اجرای نسخه شوک درمانی این صندوق که منجر به بیکاری سنگین، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن‌ها می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است، گفت: در کتاب هنر تحریم گفته‌اند می‌خواسته‌اند تحریم‌های جدید را اعمال کنند اما دیدند دولت خودش می‌خواهد برای ارز کارهایی انجام دهد که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود که در نهایت منجر به بحران مرغ شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه علم اقتصاد بیش از آنکه حسابداری باشد علم رفتاری است، گفت: کمیسیون تلفیق زحمت بسیاری کشید و قدردان آن هستیم اما باید گفت اصلاحات روی کاغذ در جامعه جور دیگری رقم می‌خورد در حال حاضر چنین پالسی داده می‌شود که مجلس ارز 4200 تومانی را به 17 هزار و 500 تومان افزایش داده است، خاتمه این پالس دست شما نیست و جامعه جور دیگری رفتار می‌کند بنابراین باید قدرت ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: این که گفته می‌شود حذف رانت از اصلاح ارز شروع می‌شود آدرس غلط است اطلاعات کامل، دقیق و محرمانه‌ای دارم که نشان می دهد این قصد به سرانجام نمی‌رسد و البته وضع ارز 4200 تومان سیاست غلطی بود برای اینکه در بازار نرخ ارز آزاد را بالا ببرند و سیاست تک نرخی بودن ارز را کنار بگذارند به جای آنکه انضباطی اعمال کنند. بعضی‌ها استناد می‌کنند با حذف ارز ترجیحی گوشت گوسفندی شاهد کاهش 30 درصدی قیمت آن بوده ایم اما باید گفت مگر گوشت گوسفندی 90 درصد به نهاده ها وابسته است و سهم آن در سبد خانوار به اندازه مرغ است؟

زنگنه، مخالف: برای بررسی بودجه نباید وارد بحث‌های صرفا سیاسی شویم

محسن زنگنه اما در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، گفت: برای بررسی بودجه باید با معیار صحبت شود نه اینکه صرفاً وارد بحث‌های سیاسی شویم. شاخص همپوشانی با اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه از جمله مواردی است که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت و همچنین اصلاح شده از سوی کمیسیون تلفیق مشاهده نمی‌شود زیرا چارچوب لایحه پیشنهاد شده تناسبی با اسناد یاد شده ندارد.

وی ادامه داد: نرخ نقدینگی باید دو هزار و 800 باشد اما اکنون از 3 هزار نیز گذشته است؛ باید پاسخ داده شود چه برنامه‌ای برای جلوگیری از نقدینگی داریم و همچنین مسئله بیکاری، اشتغال و ... نیز چطور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

زنگنه افزود: اصلاح ساختاری بودجه نیز از دیگر شاخص‌های مهم محسوب می‌شود؛ در زمانی که مجلس یازدهم توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب را داشت، ایشان خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند، آیا می‌توانیم پای بودجه‌ای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمی‌دهد. چطور در آینده باید به مردم، دانشگاهیان و متخصصان در خصوص ساختار بودجه پاسخ دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک نباید در مورد لایحه بودجه احساسی رفتار کنیم؛ البته کمیسیون تلفیق زحمت زیادی برای اصلاح لایحه پیشنهادی کشیده است اما بنیان بودجه ارائه شده مشکل دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص شفاف‌سازی نیز از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال در تبصره 14 به دولت اجازه داده شده اگر منابع‌اش تأمین نشد می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه می‌خواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.

وی ادامه داد: عدالت در توزیع منابع نیز در لایحه پیشنهادی رعایت نشده است؛ طی 7 سال گذشته همواره از دولت خواسته شد یارانه دهک‌های بالا را حذف کند اما اکنون یارانه دهک‌های بالا از 45 هزار تومان به 90 هزار تومان افزایش داده شده است.

زنگنه افزود: به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد آیا متعهد می‌شود لایحه بودجه اصلاح شده در کمیسیون تلفیق را به درستی اجرا کند؟

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک ابعاد اقتصاد سیاسی بودجه دارای اهمیت است؛ در واقع اکنون با دولتی طرف هستیم که طرح‌های معیشتی و قیر را اجرا نکرده است بنابراین اگر اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق نیز تصویب شود، چه کسی قرار است آن را اجرا کند زیرا دولت با صراحت اعلام کرده این کار را انجام نمی‌دهد و در این راستا عزمی هم ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال دولت چطور می‌تواند 25 هزار میلیارد به درآمدهای ارزش افزوده اضافه کند. آیا دولت می‌تواند 17 هزار میلیارد از محل ورود خودرو از مناطق آزاد به کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: متأسفانه منابع را چاق کرده‌ایم به امید این دولت و دولت نیز نمی‌تواند منابع را تأمین کند بنابراین مجلس انقلابی نباید امضایش پای بودجه‌ای باشد که اصلاح ساختار ندارد، منابع‌اش پایدار نیست و نهایتاً تورم‌زا است.

زنگنه افزود: امروز تحمل شرایط از سوی مردم به 10 رسیده است لذا تورم دو درصدی هم می‌تواند آنها را غرق کند؛ نباید پای بودجه‌ای را مهر بزنیم که تورم‌زا است.

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: اکنون دو حالت در مواجهه با بودجه وجود دارد، ابتدا باید اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود اما دولت آنها را اجرا نمی‌کند یا اینکه دولت هر آنچه می‌خواهد اجرا می‌کند که آن وقت فقط امضای مجلس انقلابی پای این بودجه مانده است.

پورابراهیمی، مخالف: قرار ما این نبود به جای جایگزینی نرخ ارز ترجیحی، آن را تبدیل کنیم به منابعی تحت عنوان یارانه و به 97 درصد از جامعه پرداخت شود

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی نیز در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گفت: در ابتدا باید گفت چرا ما اساساً در حوزه لایحه بودجه این حساسیت‌ها را داریم و گزارش تلفیق بودجه برای ما مهم است، شاید بخواهیم دو موضوع اساسی را در نظام اقتصادی کشور مورد نظر قرار دهیم که چه دلایلی باعث شده این وضعیت در حوزه اشتغال، بیکاری، تورم و موضوعات مختلف دیگر ایجاد شود. یکی از محورهای مهمی که در این متغییرها تاثیرگذار بوده است، موضوع بحث بودجه در طی سال های گذشته است، موضوع اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم رسیدن به کسری موضوع بحث بودجه یکی از بحث های مهمی بوده که در دستور کار مجلس بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: همکاران و اعضای کمیسیون تلفیق، آن چیزی که ما امروز نگران آنیم، کسری تراز عملیاتی است که اگر به روش درآمد پایدار آن را نبینیم، سال آینده از محل پول پرقدرت و افزایش حجم نقدینگی، آثار تورم آن در اقتصاد کشور به جای کمک به مردم هزینه ایجاد خواهد کرد. ما 100 واحد برای مردم منابع افزایش داده ایم، اما 150 واحد به واسطه تورم از آنها پس میگیریم. تورم یعنی عدم تخصیص منابع و برداشتن منابع از جیب مردم.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما چند محور اساسی داشتیم؛ اول تحولات در ساختار نظام مالیاتی که آقای زارع توضیحاتی درباره آن ارائه کردند. اعتقاد ما این است که حکم اساسی در بودجه ، ایجاد منابع پایدار درآمدی ناشی از مالیات است، نه اینکه مالیات را افزایش دهیم برای کارگران و کارمندان و حتی کار خیلی خوبی که در کمیسیون تلفیق انجام شده، 5 واحد درصد مالیات بر عملکرد بنگاه های اقتصادی نیز کاهش پیدا کرده، اما صحبت ما این است که حجم فرار مالیاتی به واسطه عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی امروز اصلی ترین بحث ماست، اما حکم آن در کمیسیون تلفیق کجاست؟

وی افزود: موضوع مولدسازی دارایی های دولت، یکی از محورهای مهم اصلاح ساختار بوده است، لذا امروز برای آن باید حکم بیاوریم و با توصیه کار پیش نمی رود. موضوع بودجه شرکت های دولتی بارها در همین مجلس مورد بحث قرار گرفته است، حجم بودجه شرکت های دولتی 2.5 برابر بودجه عمومی کشور است و سوال من اینجاست حکمی که در 1400 در کمیسیون تلفیق بابت لحاظ کردن صرفه جویی در هزینه های آنها محاسبه کردیم، اگر معادل 10 درصد در بودجه حوزه بانک های دولتی صرفه جویی شود، معادل حدود 130 هزار میلیارد تومان منابع به بودجه عمومی کشور اضافه می شود، اما باید پرسید این احکام کجاست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دوستان زحمت کشیدند ارز ترجیحی را حذف کردند که ما 100درصد با آن موافقیم، چرا که ارز ترجیحی جز ایجاد فساد و رانت چیز دیگری به همراه ندارد، اما قرار ما این نبود به جای جایگزینی نرخ ارز ترجیحی، آن را تبدیل کنیم به منابعی تحت عنوان یارانه و به 97 درصد از جامعه پرداخت شود. دهک های پردرآمد کجا باید مبنا قرار می گرفتند که در اینجا از یارانه سهم نگیرند. قرارمان این بود که مابه التفاوت را برای کالاهای اساسی اختصاص داده و برای مردم دغدغه ایجاد نکنند. البته دولت نیز نامه زده و مطرح کرده که نگران هستیم. باید به جهانگیری بگویم که نگرانی شما در رابطه با این موضوع که به خاطر آن خدمت حضرت آقا نامه زدید را در اصلاح ساختار ببینید. کدام احکام را شما براساس دستور مقام معظم رهبری اجرایی کردید؟

میرتاج‌الدینی: رد کلیات لایحه بودجه بحران‌زا است

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، با بیان اینکه در ادوار گذشته مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه تنها در مورد مسائل کلان بحث می شده است، برای اولین بار در این مجلس در خصوص لایحه کنکاش شده، گفت: ما به راحتی نمی توانیم کلیات لایحه بودجه را رد کنیم چرا که دولت بیش از 6 ماه روی آن کار کرده و مجلس نیز به مدت دو ماه در کمیسیون های تخصصی و تلفیق به طور شبانه روزی این لایحه را بررسی کرده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه سند مالی یک سال بوده که کشور را نمی توان بدون آن اداره کرد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که تصویب بودجه یک دوازدهم یا سه دوازدهم برای شرایطی است که یا زمان کافی برای بررسی آن نداشته باشیم و یا وضعیت بحرانی ایجاد شده باشد بنابراین با رد کلیات بودجه 1400 پیام منفی به جامعه داده می شود.

وی افزود: ثبات اقتصادی که از آب حیات واجب تر است با رد کلیات بودجه وضعیت بدتری پیدا نمی کند بنابراین لازم است ما در این زمینه منابع کلان را در نظر بگیریم.

میرتاج الدینی با یادآوری سوابق خود در دولت و مجلس برای بررسی لوایح بودجه بیان کرد: با صراحت اعلام می کنم اگر چندین بار نیز این لایحه را به کمیسیون تلفیق یا سایر کمیسیون های تخصصی برگردانید حاصل غیر از این نخواهد بود چرا که با محدودیت منابع مواجه هستیم و ساختار بودجه نیز اصلاح نشده است.

وی با بیان اینکه دغدغه های مخالفان کلیات لایحه بودجه ارزشمند بوده و به آن ها احترام می گذارد، خاطرنشان کرد: اگر ما مباحث پیرامون بررسی کلیات لایحه بودجه را سبک و سنگین کنیم به این مهم می رسیم که اگر آن را تصویب کنیم دست مجلس باز می شود اما با رد آن جامعه را به سمت بحران می بریم بنابراین می توانیم در زمان بررسی جزئیات ایرادات را رفع کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با استناد به مباحث مطرح شده در جلسه امروز صبح شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی پیرامون دغدغه های موجود در خصوص لایحه بودجه 1400، اظهار کرد: مباحث مطرح شده نشان داد حذف ارز 4200 تومانی باعث مخالفت تعدادی از نمایندگان با کلیات لایحه بودجه شده است و این در حالی است که در این مورد در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری شده است از سوی دیگر ما می توانیم در این مورد در زمان بررسی جزئیات در صحن تصمیم گیری کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبات خوب کمیسیون تلفیق بودجه 1400، تاکید کرد: ایجاد شفافیت، برقراری نظم مالی، تعیین تکلیف نرخ ارز و درآمد حاصل از آن، تقویت اعتبارات تخصیص یافته به محرومیت زدایی، حمایت از اشتغال زایی و تولید کمااینکه اعتبارات این بخش در کمیسیون تلفیق 3 برابر شده، سود یارانه به 32 هزار میلیارد افزایش پیدا کرده، همچنین تعیین ردیف هایی برای ارتقاء حوزه های آموزش و فرهنگ، بهبود معیشت مردم، حمایت از اقشار محروم، همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی، کاهش وابستگی بودجه به نفت و حمایت از افراد فاقد بیمه از مهم ترین اقداماتی است که توسط اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 صورت گرفته است.

خدابخشی، موافق: پیشنهادم رای به کلیات بودجه است

محمد خدابخشی در ادامه این نشست در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: ابتدا اجازه می‌خواهم به برخی از انتقادات که نسبت به لایحه بودجه سال 1400 وجود داشته، اشاره کنم و سپس به اقدامات صورت گرفته در کمیسیون تلفیق اشاره‌ای داشته باشم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از انتقادات درخصوص ترکیب منابع بودجه عمومی کشور بوده زیرا در این ترکیب از نظر مقداری وابستگی کشورمان به نفت و میعانات گازی پیش برآوردی انجام شده بود که از نظر محاسباتی با کسری مواجه می‌شدیم.

وی اظهار کرد: در ترکیب منابع عمومی رشد درآمدهای مالیاتی برای رشد عمومی کشور بسیار ناچیز بود چرا که 10 درصد در مقابل 47 درصد رشد هزینه‌های مربوط به بودجه‌های عمومی بوده است و باعث منفی‌تر شدن تراز عملیاتی بودجه منهای 319 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال 99 بدتر هم می‌شده است.

خدابخشی تاکید کرد: عدم بهبود سهم اعتبارات عمرانی که روی مرز 12 درصد نگهداشته شده بود، هدررفت منابع ارزی، عدم رشد منابع مالیاتی، شرطی کردن امور مربوط به سرمایه گذاری و ... در بودجه سنواتی و گره زدن به مذاکرات 1+5 بوده است.

وی تاکید کرد: پیشنهادم رأی به کلیات بودجه است و یک مورد مربوط به بهبود ترکیب منابع پیشنهادی در کمیسیون تلفیق است، همکاران! در محاسبه سهم دولت از فروش نفت خام و میعانات گازی دلار 11 هزار و 500 تومانی محاسبه شده که میانگین وزنی مربوط به ارز 4200 تومانی و 17 هزار و 500 تومانی است که این میانگین وزنی محاسبه شده براساس دلار 11 هزار و 500 تومانی هیچ توجیه کارشناسی ندارد و قطعا سهم دولت از فروش نفت بیشتر از 199 میلیارد تومان است که در لایحه دولت گزارش شده بود.

خاندوزی، مخالف: رد کلیات لایحه بودجه بهترین انتخاب مجلس یازدهم است

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در ادامه در مخالفت با لایحه بودجه تاکید کرد حجت عقلی و شرعی برای مجلس تمام است، رد کلیات لایحه بودجه بهترین انتخاب برای مجلس است چرا که ما به عنوان مجلس نباید لباس رسمیت بپوشانیم به تمام انحرافاتی که در این لایحه وجود داشته است.

در پایان جلسه امروز مجلس بعد از سخنان موافقان و مخالفان بودجه 1400 و نماینده دولت؛ رای‌گیری از 261 نماینده حاضر در جلسه انجام شد و در نهایت کلیات لایحه بودجه 1400 تصویب نشد. به این ترتیب بودجه به دولت بازگردانده می‌شود و باید بعد از اصلاح به مجلس بازگردد. نمایندگان کلیات بودجه سال 1400 را با 99 ‏رای موافق، 148 ‏رای مخالف و 12 ‏رای ممتنع از مجموع 261 نماینده حاضر در مجلس رد کردند.

صحبت‌های قالیباف پیش و پس از رد کلیات بودجه

محمدباقر قالیباف پیش از رأی‌گیری درباره لایحه بودجه 1400، گفت: ما امروز براساس آیین‌نامه و نظراتی که از حوزه قوانین اخذ شده کلیات بودجه را به رأی خواهیم گذاشت که اگر رأی بیاورد برای ورود به جزئیات مبنای رسیدگی ما گزارش کمیسیون تلفیق است و البته اگر لایحه بودجه تصویب نشود دولت باید آن را اصلاح و به مجلس ارجاع دهد.

محمدباقر قالیباف همچنین پس از عدم پذیرش لایحه بودجه 1400 از سوی نمایندگان گفت: همه مردم آگاه هستند که نمایندگان و اقتصاددانان حاضر در کمیسیون تلفیق و نخبگان تلاش کردند تا لایحه بودجه اصلاح شود. لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت دارای مشکلاتی اعم از برآورد غیرواقعی، کسری بودجه، وابستگی به نفت و ... بود که در کمیسیون تلفیق تلاش شد در آن اصلاح صورت گیرد. بر این اساس تلاش شد با رویکرد توجه به معیشت مردم و مناطق محروم، حذف رانت‌ها، توجه به تولید و اشتغال، رفع تبعیض و سیاست تک نرخی برای جلوگیری از رانت در ارز در کمیسیون تلفیق اصلاحات صورت گیرد. دولت در مواجهه با اصلاح ساختار بودجه که از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفت، تعامل مناسب نداشت و امروز نیز در این نشست شاهد آن بودیم. امیدواریم دولت از فرصت کنونی برای اصلاح بودجه استفاده کند و هر چه سریعتر لایحه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند و در این راستا از تجربه کمیسیون تلفیق نیز بهره ببرد.

چرا میکروفون نوبخت در مجلس قطع شد؟

امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره قطع سخنان نوبخت تصریح کرد: این موضوع عمدی نبوده و به صورت الکترونیکی بعد از اتمام زمان سخنان کسی که در جایگاه قرار می‌گیرد میکروفن قطع می‌شود و زمان اقای نوبخت برای دفاع از لایحه بودجه ۲۰ دقیقه بود که بعد از آن به صورت خودکار میکروفن قطع شد.

شوخی که دردسرساز شد

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در هنگام شروع سخنان خود، گفت: یک شوخی با آقای نوبخت داشته باشم و آن اینکه چه کسی گفته است که تخصیص بودجه کامل اجرا نمی‌شود؟ راه‌آهن قزوین-رشت را ببینید، آزادراه قزوین-رشت را ببینید.

اشاره نادران به اتمام و افتتاح دو پروژه انجام در دولت تدبیر و امید آن هم در شرایطی که محمدباقر نوبخت که اصالتاً رشتی است، معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشته است، بود.

دقایقی بعد سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در مجلس در تکه کاغذی که زیر دست او قرار داد نوشت: آزادراه قزوین-رشت ۳۰ سال معطل مانده بود؛ که نادران پس از قرائت آن گفت: این هم عذر بدتر از گناه است.

در دقایق پایانی زمان سخنرانی او تعدادی از نمایندگان شمال کشور با تجمع در کنار تریبون سخنرانی به این اظهارات او اعتراض کردند که رئیس کمیسیون تلفیق در واکنش به گلایه آن‌ها اظهار داشت: همه جای ایران سرای من است و من قصد شوخی داشتم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار