ملکی خبر داد

تولید محتواهای الکترونیکی درسی برای سال 1400

تهران (پانا) - مراسم رونمایی از کتاب‌های تعاملی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تولید محتواهای الکترونیکی درسی برای سال 1400

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این مراسم گفت: اگر همه نیازهای بشر برآورده شود اما کلمه حق را نشنود و در مسیرحق قدم برندارد گویی همیشه گداست و باید دست ذلت و بندگی به سوی مستکبران عالم دراز کند و هر دستی که به سوی استکبار دراز می‌شود دست خواری است. خدمت بزرگ انقلاب اسلامی ایران این بود که آدرس و نشانه عزت را به بشریت نشان داد و به او آموخت که اگر می‌خواهید عزیز بمانید با باطل مبارزه و خودتان را با کلمه حق مانوس تر کنید.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران ما را زنده کرد پس باید از آن صیانت کرد افزود: امروز بنده خیلی با نشاط هستم از این بابت که به یکی از خواسته‌های مشترک خود رسیدیم و آنچه سند تحول بنیادین در محورهای مختلف متذکر شده است به توفیق رسیدیم. توفیق مضاعف ما این بود که این کار با همدلی و همراهی دوستانمان در استان اصفهان صورت گرفت. محور اصلی کتاب‌های تعاملی از سوی دوستان در استان اصفهان صورت گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: اگر متن آموزشی می‌خواهد زنده باشد باید تعاملی باشد چرا که خود فرایند آموزش تعاملی است. بدون تعامل حیات انسان می‌میرد. سخن از کتاب‌های الکترونیکی تعاملی یعنی سخن از متن آموزشی زنده. تعامل روح است و هر جا دمیده شود آنجا می‌ماند.

ملکی با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم این کتاب‌ها را دقیق تر درک کنیم که اشاره به جامعه ای اطلاعاتی داشته باشیم افزود: یکی از نام‌هایی که به جامعه امروز می‌گویند، جامعه اطلاعاتی است؛ جامعه‌ای که با اطلاعات اداره می‌شود.

وی با اشاره به چند ویژگی جامعه اطلاعاتی گفت: در جامعه اطلاعاتی که جامعه جهانی را باید یک جامعه اطلاعاتی نامید، اطلاعات سیطره دارد. یعنی شما هر جا بروید خالی از اطلاعات نیست و بر شما محیط است. همچنین جامعه اطلاعات امروز از جهت اطلاعات قدری بی انضباط است و نظم ندارد و باید مراقب آن باشیم. به همین دلیل غرق شدگان در دریای اطلاعات کم نیستند. باید صیادی در دنیای اطلاعات امروز را آموخت. دیگر اینکه اطلاعات تابع ابزار است. در دنیای امروز هر کسی ابزار اطلاعات را در اختیار نداشته باشد کلاهش پس معرکه است. یعنی ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات باید در دسترسمان باشد. اطلاعات گاهی بر دانش غلبه می‌کند و این خیلی نامبارک است. باید در این جامعه شنا بلد بود وگرنه غرق می‌شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: اگر شما ناهشیارانه به سراغ اطلاعات بروید ممکن است ضربه ببینید. در مدیریت کتاب‌های تعاملی باید مراقب باشیم که کدام اطلاعات را می‌خواهیم سر سفره یادگیرنده بیاوریم. کدام اطلاعات را می‌خواهیم از شبکه شاد گسترش دهیم و این سوال درباره کدام اطلاعات پایدار است و کهنه نمی‌شود. به کودک معصوم می‌خواهیم بگوییم از طریق رمزینه‌های سریع به محتواهای مکمل برسید، آن اطلاعات کدام است و مطمئن هستیم آن اطلاعات او را رشد می‌دهد و به حیات طیبه نزدیک می‌کند.

ملکی بیان کرد: در این جغرافیایی که بر اساس علم و عقل و قانون یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ترسیم کردم موظف بودیم و هستیم که خودمان را به امکانات فناورانه مجهز کنیم. در راهکارهای مختلف در سند تحول به ما این معنا متذکر شده است.

وی گفت: این کتاب‌ها با محتواهای تعاملی که امروز رونمایی می‌شود ۲۰۳ عنوان کتاب درسی را در بر می‌گیرد. کل کتاب‌های دوره ابتدایی و متوسطه اول و کتاب‌های نظری متوسطه دوم مشمول این طرح هستند. مخاطبان کتاب‌های تعاملی دانش‌آموزان دوره‌های مختلف، مربیان و معلمان و والدین مختلف خواهند بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: تیمی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی فعال است تا الگوی برنامه ریزی درسی آموزش‌های مجازی را انجام دهند تا برای سال ۱۴۰۰ محتواهای الکترونیکی درسی و معمولی تولید شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار