عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک برای سال 1400 به تصویب رسید

تهران (پانا) - اعضای شورا در دویست و شصت و هشتمین جلسه علنی شورا لایحه شهردار تهران مبنی بر «اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال 1400 را با 25 درصد افزایش به تصویب رساندند.

کد مطلب: ۱۱۵۹۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک برای سال 1400 به تصویب رسید

در دویست و شصت و هشتمین جلسه علنی شورا، محمد علیخانی گزارش کمیسیون مشترک حمل و نقل-برنامه بودجه در خصوص لایحه شهردار تهران مبنی بر «اصلاحیه مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال ۱۳۹۹» را ارائه نمود و گفت: طبق اصلاحیه، در این مصوبه چند تغییر صورت گرفت که نخستین در موضوع افزایش پایه عوارض بود که در لایحه شهرداری 20 درصد افزایش را شامل می‎شد اما در کمیسیون آن را به ۲۵ درصد افزایش دادیم.

وی افزود: در تبصره پنجم هم عوارض از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. بهای خدمات صدور مجوز سالانه تردد هم از 20 درصد به 25 درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین به پیشنهاد آقای فراهانی عبارت(مفاد جداول این ماده و تبصره به قوت خود باقیست) در پایان همه مفاد مصوبه اضافه شد. در ماده 8 این اصلاحیه نیز افزایش عوارض از مبلغ 5 هزار تومان به 25 درصد افزایش یافت. البته بصورت استثنا ورود کامیون‎های حمل سوخت و آرد رایگان شد.

همچنین در ماده (13) هم تعیین موارد هزینه و تخصیص درآمدهای حاصل از این مصوبه مورد اصلاح قرار گرفت و قرار شد که چهل درصد از آن سهم شهرداری تهران جهت نوسازی بافت فرسوده شد.

احمد مسجد جامعی در مخالفت با این اصلاحات گفت: شهرداری افزایش درآمدی ۲۰ درصد را پیشنهاد داده است که کمیسیون آن را ۲۵ درصد تبدیل کرده است. اما در قسمت مربوط به عوارض حوزه شهرسازی میزان جابجایی‎ها در این لایحه مشخص نشده است. همچنین در این عواض رقم‎ها بسیار بالا رفته است. نکته دیگر اینکه طبق سنت دوره شورا برای افزایش مشارکت مردم، میزان هزینه ها را کاهش میداد درحالی که در این لایحه افزایش داشته است.

سید حسن رسولی در مقام موافق لایحه افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه دیماه امسال 5/38 درصد است و پیشبینی ها نشان می‎دهد که نرخ تورم امسال نسبت به سال قبل به بیش از چهل درصد برسد و این درحالیست که هزینه‎های شهرداری به ۶۰ درصد افزایش رسیده است.

او ادامه داد: تحقق درامدهای شهرداری هنوز به مرز 70 درصد نرسیده است و دولت هم از پرداخت سهم شهرداری از محل ماده 23 قانون راهنمایی و رانندگی جلوگیری می‎کند و بیش از 2000 ملیارد تومان به شهرداری بدهکار است. حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شهر داده نشده و دولت به مترو فقط ۶۴ هزار ملیارد تومان اختصاص داده است.

کلیات طرح به رای گذاشته شد و با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید.

سپس مسجد جامعی با بیان استدلال‎های سابق پیشنهاد بازگشت به لایحه و تبدیل به ۲۰ درصد افزایش را مطرح کرد که به رای گذاشته شد که با ۷ موافق به تصویب نرسید.

همچنین پیشنهاد آروین برای افزایش نرخ به رای گذاشته شد و با ۱۸ موافق به تصویب رسید و سپس کلیات لایحه با اصلاحات انجام شده به رای گذاشته شد و با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره ای بر دکل ها و آنتن های مخابراتی در شهر تهران» بنا به درخواست حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری، بازپس گرفته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار