مسیب‌زاده تشریح کرد؛

جزئیات چهارمین دوره مسابقات مدیحه سرای دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های این اداره کل و چهارمین دوره مسابقات مدیحه سرای دانش‌آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات چهارمین دوره مسابقات مدیحه سرای دانش‌آموزان

محمدرضا مسیب‌زاده در نشست خبری امروز خود که از شبکه شاد به طور زنده پخش شد ضمن تبریک ایام دهه فجر و با تأکید بر اینکه کتاب انقلاب، قرآن است، گفت: خوشحالیم که چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم و این از نعمات الهی است و نباید تصور کنیم که این برکات را به راحتی به دست آورده‌ایم، هر چند که ملت شریف و عزیز نیز حق دارند به زیبایی زندگی کنند و بهترین‌ها برای آنها باشد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های جشن‌های انقلاب اسلامی امسال در آموزش و پرورش رنگ و بوی دیگری دارد و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تهدید ایجاد شده، خدا را شاکریم که این تهدید زمینه مثبتی را در بخش‌های دیگر فراهم کرده است. با راه‌اندازی شبکه شاد و بستر فضای مجازی، زمینه خوبی ایجاد شد که بتوانیم این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم. کرونا انتخاب ما نبوده است، این اتفاق را باید مدیریت کرد و در همان روزهای ابتدایی کرونا، کار بزرگی با راه‌اندازی شبکه شاد انجام شد که در بستر آن دانش‌آموزان فعالیت علمی، آموزشی و پرورشی و فرهنگی خود را دنبال کردند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در ایامی که عزیزان درگیر این بیماری هستند و امکان فعالیت حضوری و گروهی یا فردی مهیا نیست، چه اندازه خوب است که به قرآن و اهل‌بیت(ع) تمسک بجویند و فعالیت‌های دینی و مذهبی را دنبال کنند که در آموزش و پرورش به ویژه در حوزه پرورشی سعی شده است که در این زمینه کارهای مناسبی در بستر فضای مجازی انجام شود.

وی ادامه داد: بدون شک حوزه فعالیت پرورشی در شرایط کرونا، هیچ کمبودی نسبت به زمان پیش از کرونا نداشته است و تنها مشکل جدی، عدم حضور دانش‌آموزان در فضای حقیقی است. بستر مجازی، فرصت مناسبی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد که با طیب خاطر در فضای امن خانه، این فعالیت ارزشی را دنبال کنند و نوعی غنی‌سازی اوقات فراغت، به اوقات اصلی‌ آنها تبدیل شده است و می‌توانند خودشان را با آموزه‌های ارزشمند دینی درگیر کنند. در وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد، فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف، فرهنگی ـ هنری، جشنواره‌ها، کارویژه‌های خاص دارند، اما نکته حائز اهمیت این است که فعالیت ما جنبه مرکزی و مرجعی دارد و حال آنکه بی‌شمار کانال در مدارس و مناطق در سطح کشور با استفاده از تولیدات دانش‌آموزان و فرهنگیان و مربیان شکل گرفته است در عین حال کانال‌های اداره‌کل و وزارتخانه جنبه مرجعیت دارد.

مسیب‌زاده با اشاره به فعالیت شاخص قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز از ابتدای سال ۹۹، گفت: بلافاصله به شناسایی معلمان، مربیان و معلمان توانمند در سطح کشور اقدام کردیم و سپس برای آنها دوره‌های آموزشی برگزار و براساس آن برنامه‌ریزی قرارگاه مجازی به صورت رسمی در هفته قرآن، عترت و نماز راه‌اندازی شد. در حال حاضر از ۱۷ کانال این قرارگاه، ۹ کانال به صورت رسمی راه‌اندازی شد، البته این به معنای فعال نبودن سایر کانال‌ها نیست، بلکه دارای محتوا است.

وی با اشاره به اینکه ضعف ما در اطلاع‌رسانی دقیق، به دانش‌آموزان است، تأکید کرد: باید به صورت مستمر و صحیح اطلاع‌رسانی کنیم تا دانش‌آموزان با فعالیت‌های این قرارگاه بیش از پیش آشنا و از محتوای آن بهره‌مند شوند. از این رو، قرارگاه مجازی به عنوان پایگاه اساسی حوزه قرآن، عترت و نماز به ۱۷ کانال و گروه با هدف پاسخگویی و سؤالات، نیازها و آموزش دانش‌آموزان در حوزه قرآن، عترت و نماز با همکاری خوب اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان چون غلامرضا شاه‌میوه، حسینعلی شریف و ... راه‌اندازی شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ایام دهه فجر، گفت: یکی از فعالیت‌های محوری، برگزاری مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور است. ۷۵۰ مرکز دارالقرآن‌ الکریم در هر منطقه آموزش و پرورش، فعالیت می‌کند. از ابتدای مهرماه که رسماً کار آموزشی شروع می‌شود، فعالیت دارالقرآن نیز در بستر فضای مجازی و شبکه شاد شکل گرفت. از فعالیت جنبی این دارالقرآن‌ها، تشکیل گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی است. نمود عینی فعالیت مراکز دارالقرآن‌ها در کار گروهی شکل‌ می‌گیرد. این گروه‌ها تشکیل شده بود و تمرینات را انجام می‌دادند و طبق روال مسابقات باید در آبان‌ماه برگزار می‌شد، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در بستر فضای مجازی به تأخیر افتاد. از سوی دیگر شاهد گروه‌های زیادی در سطح مسابقات استانی بودیم.

وی با اشاره به رقابت بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ گروه دانش‌آموزی همخوانی و مدیحه‌سرایی در سطح استان افزود: مجموعاً از ۳۲ استان، ۲۵ استان در حوزه دختران و ۲۵ استان در حوزه پسران حائز رتبه و حضور در مرحله کشوری شدند و از این ۵۰ گروه، ۱۰ گروه در بخش دختران و ۱۰ گروه در بخش پسران برای مرحله نهایی انتخاب شدند که ۱۳ و ۱۴ بهمن‌ماه به صورت غیر حضوری اما با حضور اساتید در محل دبیرخانه این دوره از مسابقات مدیحه‌سرایی، در استان سمنان، برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده گفت: گروه داوران متشکل از اساتید، قاریان و داوران بین‌المللی و ملی چون محمود لطفی‌نیا، حمیدرضا احمدی‌وفا، حسین‌پور و احمد لیایی در بخش پسران و خانم‌ها الوندی، الماسی و ایمان صحاف و نجات صحاف در بخش دختران است. هر چند یکی از اصول حاکم در برنامه‌های ما توجه به فعالیت گروهی و حضوری است، اما شرایط کرونا، وضعیتی را ایجاد کرد تا به صورت غیر حضوری برگزار شود.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های شاخص در ایام دهه فجر می‌توان به برگزاری محفل انس با قرآن با حضور دانش‌آموزان تراز قرآنی طی ۱۰ شب با دعوت از قاریان ملی و ممتاز در مشهد مقدس، حرم حضرت معصومه(س) و نجف اشرف اشاره کرد. همزمان ۱۰۰ هزار نفر شاهد محافل هستند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دیگر برنامه‌ها اظهار کرد: بزرگترین گردهمایی مدیران قرآنی کشور طی ۲۷ تا ۲۹ بهمن‌ماه به صورت غیر حضوری اما با میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار می‌شود. در حوزه قرآن، عترت و نماز، گردهمایی دوسالانه کارشناسان این عرصه را که حدود هزار و ۲۰۰ نفر هستند و هم گردهمایی دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن‌ها را داریم. بنابر این پنجمین دوره توانمندسازی دوسالانه مدیران دارالقرآن‌‌های آموزش و پرورش کشور را در پایان بهمن‌ماه به صورت مجازی خواهیم داشت. البته تمام برنامه‌های حضوری این دوره چون برگزای محفل، بازدید از اماکن مذهبی و تفریحی کشور و ... و بهره‌گیری از بهترین اساتید در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصول کار ما توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری است، گفت: از این جهت توجه جدی به این موضوع بوده است، لذا از همکاری و مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن‌ الکریم، شورای عالی قرآن، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر بخش‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی دارند، استفاده شده است. این گردهمایی با هدف تبیین فعالیت‌ها در فضا و زیست‌بوم جدید، آموزش سواد رسانه‌ای، توجه به اهمیت این فضا، نحوه ارتباط و آموزش‌هایی که باید در این مسیر به دانش‌آموزان بدهند، تجلیل از قرآنیان و ... برگزار می‌شود.

مسیب‌زاده افزود: تمام تصمیمات حوزه قرآن، عترت و نماز با مشورت و تصمیم اتاق اندیشه‌ورز انجام می‌شود و از سوی دیگر هیچ کاری بدون مرحله آزمایشی به مرحله کشوری نمی‌رسد. محوریت تمام کانال‌ها در بستر شبکه شاد پاسخگویی به سؤالات دانش‌آموزان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار