واکسن رازی کُوو فارس در آستانه آزمایش انسانی قرار گرفت

تهران (پانا) - تفاهمنامه همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور اجرای مرحله آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا، با نام رازی کُوو فارس به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۱۵۹۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
واکسن رازی کُوو فارس در آستانه آزمایش انسانی قرار گرفت

به گزارش وبدا، مرحله مطالعاتی این واکسن کاملاً ایرانی به صورت مستقل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به پایان رسیده و همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و دانشگاه علوم پزشکی ایران، به منظور اجرای مرحله آزمایش انسانی این واکسن صورت گرفته است.

مراسم امضای این تفاهمنامه همکاری نیز با حضور دکتر علی اسحاقی، رییس موسسه تحقیقات، واکسن و سرم سازی رازی و دکتر جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاونین این دو نهاد در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

پیش از این، علی اسحاقی، رییس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرده بود که واکسن ایرانی کرونا با نام «رازی کوو فارس» با اخذ مجوز کمیته اخلاق به زودی آزمایش انسانی را آغاز می کند.

اسحاقی گفت: کمیته اخلاق به ما مجوز آزمایش روی انسان را داده و به زودی تزریق انسانی آغاز می شود که مرحله نخست ما شامل 133 داوطلب است.

وی افزود: در ابتدا واکسن برای 13 نفر ظرف 8 روز تزریق خواهد شد و سپس اگر واکنش خاصی بروز نکند، تزریق بر روی گروه های 20 نفره تا 120 نفر دیگر ادامه خواهد داشت که این مرحله نخست 23 روز به طول می انجامد.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در ادامه بیان کرد: ما از اسفند پارسال کار را آغاز کرده بودیم و آزمایش حیوانی بر روی موش، خوکچه، خرگوش و همستر انجام شده بود و سپس آزمایش بر روی میمون آغاز شد که پس از تزریق واکسن، تیتر آنتی بادی در میمون بالا رفت و ایمنی همورال و ایمنی سلولار ایجاد شد و تاکنون به مدت 210 روز است که این ایمنی پابرجا بوده است.

وی تصریح کرد: روش کار ما ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست، بلکه ما از یک پروتئین ویروس کرونا به نام اسپای استفاده کردیم و با تغییرات در ژنوم آن و فرمولی کردن آن، واکسن را تولید کرده ایم.

گفتنی است، مرحله مطالعاتی این واکسن کاملاً ایرانی به صورت مستقل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به پایان رسیده است و این همکاری به منظور اجرای مرحله آزمایش انسانی این واکسن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار