فرهنگی: بعدازظهر سه‌شنبه کلیات بودجه تعیین‌تکلیف می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبر داد جلسات بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به جز روزهای تعطیل در ایام دیگر برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگی: بعدازظهر سه‌شنبه کلیات بودجه تعیین‌تکلیف می‌شود

به گزارش روابط عمومی مجلس، محمدحسین فرهنگی به جلسه غیرعلنی مجلس اشاره کرد و گفت: امروز نزدیک به 2 ساعت بحث بودجه سال جاری در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد و علت اینکه این جلسات به صورت غیرعلنی برگزار می‌شوند، نیز این بوده که در جلسات رسمی ضوابط آیین‌نامه داخلی را داریم و عملا تقسیم‌بندی و تنظیم اوقات با آیین‌نامه داخلی میسر نمی‌شود لذا مجبوریم این قبیل جلسات را که ضروری هم هستند به صورت غیرعلنی برگزار کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه رئیس کمیسیون تلفیق در دو نوبت و همچنین نایب رئیس کمیسیون مذکور، توضیحاتی را درخصوص ابعاد مصوبه این کمیسیون ارائه دادند و البته 10 نفر از همکاران نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردند از جنبه‌هایی که در تایید و تقویت مصوبات تلفیق بیان شد، شفافیت بودجه و حرکت آن به سمت شفاف‌کردن اعداد و ارقام، کمک به تولید، کمک به پروژه‌های عمرانی در قالب محرومیت‌زدایی، بود. تفویض اختیار به استان‌ها، کاهش تمرکزگرایی در بودجه به ویژه بودجه‌های عمرانی و انضباط در بودجه و اعتبارات شرکت‌های دولتی از مواردی بود که به عنوان نقاط قوت بیان شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این نشست مخالفان لایحه بودجه نیز بر عدم همراهی دولت و اینکه دولت اعلام می‌کند این نوع بودجه‌ریزی را قبول ندارد، تأکید داشته و معتقد بودند که باید این لایحه مخالفت شود و بعضا هم در جزئیات نقطه نظراتی مطرح بود که به صورت مبسوط بیان کردند.

وی اظهار کرد: جلسه غیر علنی امروز بدون تصمیم‌گیری تمام شد و تنها دیدگاه‌ها و نظرات مورد بحث قرار گرفت.

فرهنگی عنوان کرد: دولت در لایحه بودجه 1400 اجازه جابه‌جایی 60 درصد از اعتبارات در حوزه جاری و 40 درصد درموارد عمرانی را داده بود که در حقیقت این بودجه نویسی نیست و بدون توجه به اینکه چه چیزی تصمیم گرفته شده است، اجرای آن نیز عملا شکل نمی‌گیرد بنابراین کمیسیون تلفیق تلاش کرد که به این مسائل انضباط ببخشد و قطعا در صورت تصویب آن، انضباط در بودجه تقویت خواهد شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس، با اشاره به برنامه مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400، مطرح کرد: مجلس روز سه‌شنبه به موضوع بررسی کلیات بودجه وارد می‌شود و موافقین و مخالفین هم صحبت‌های خود را مطرح خواهند کرد که در ابتدا دولت و اگر هم رئیس‌جمهور تشریف بیاورند توضیحاتی را مطرح می‌کنند و کمیسیون تلفیق هم گزارش خواهد داد؛ بنابراین پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان مجددا دولت و کمیسیون فرصت توضیح پیدا خواهند کرد و در نهایت رأی‌گیری می‌شود که پیش‌بینی ما این است که روز سه‌شنبه به ویژه در شیفت بعدازظهر کلیات بودجه تعیین تکلیف شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از تصویب کلیات مستقیما وارد بررسی جزئیات بودجه می‌شویم و در جزئیات نیز ابتدا به ترتیب تبصره‌ها ابتدا درآمدها بررسی می‌شود و پس از آن که بررسی درآمدها به اتمام رسید، اعتبارات هزینه‌ای بررسی شده و در نهایت نیز جمع اعداد و ارقام بودجه در ماده واحده درج خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور برای ارائه توضیحات درخصوص بودجه سال 1400 به مجلس خواهند آمد، گفت: از رئیس‌جمهور دعوت می‌شود اما اینکه تشریف بیاورند اطلاعی نداریم.

وی اظهار کرد: جلسات بررسی بودجه به جز روزهای تعطیل در ایام دیگر برگزار خواهد شد ولی چون پنجشنبه‌ها در تهران تعطیل است بعضی از سال‌ها جلسات برگزار نمی‌شد و در برخی از سال‌ها پنجشنبه نیز جلسات برگزار می‌شد، بنابراین امروز در هیات رئیسه به در رابطه با آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار