تاسیس موزه ملی کار برای اولین بار در کشور

تهران (پانا) - مدیرعامل موزه ملی کار از تاسیس موزه ملی کار برای اولین بار در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۹۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
تاسیس موزه ملی کار برای اولین بار در کشور

تقی علی حسینی در گفت‌وگو با پانا با تشریح جزئیات ایجاد موزه ملی کار اظهار کرد: «موزه‌هایی که در ایران وجود دارد عمدتا میراث فرهنگی و تاریخی کشور را به نمایش می‌گذارد و بیشتر مجموعه‌داری است تا اینکه به معنای واقعی، موزه باشد. به این معنی که یکسری آثار باستانی و اشیای عتیقه در یک مکان خاص قرار می‌گیرد و به نمایش درمی‌آید اما در برخی کشورهای صنعتی و پیشرفته، به منظور ارتقای فرهنگ کار آن کشور، یکسری موزه‌هایی تاسیس شده است که تاریخچه تحول صنعت و کار را در کشور مربوطه نشان می‌دهد تا نسل جدید، دانش‌آموزان، نوجوانان و دانشجویان و کارآموزان با تحول کار و صنعت کشور خود از زمان قدیم تا زمان حال آشنا شوند.»

خلأ موزه کار در کشور وجود دارد

مدیرعامل موزه ملی کار با بیان اینکه خلأ موزه کار در کشور وجود دارد، گفت: «در همین زمینه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد دادیم که جای چنین موزه‌ای در کشور خالی است. با وزارت میراث فرهنگی نیز صحبت شد، آنها نیز اذغان داشتند که جای موزه کار برای اینکه بتواند تحولات کار و صنعت را از ایران باستان تاکنون نشان دهد، در کشور خالی است.»

علی حسینی خاطرنشان کرد: «موزه ملی کار تاریخ حقوق کار در ایران شامل شکل‌گیری و توسعه قوانین و مقررات کار در طول تاریخ، نقش کارگران و اتحادیه‌های کارگری در دوره‌های مختلف تاریخی برای حفظ حقوق کار و رابطه مسئولیت‌های دولت و حقوق کار در ایران می‌پردازد. ضمن اینکه این موزه در نظر دارد با به نمایش گذاشتن ابزارها و ادوات کار، ماشین‌آلات قدیمی و اسناد، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به کار در ایران به معرفی مشاغل ایرانی و تاریخ کار در ایران بپردازد.»

وی در ادامه از تشکیل هیات امنا برای تاسیس موزه ملی کار خبر داد و گفت: «هیات امنایی در موزه تعریف شد و اهداف و دیدگاه‌هایی مربوط به موزه در آن مطرح شد. در هیات امنای موزه علاوه بر بنده، آقایان حسین کمالی، وزیر اسبق کار، علیرضا محجوب از تشکل‌های کارگری، حسین سلاحورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سید ضیاء الدین شجاعی برهان، مشاور وزیر کار حضور دارند. سعی شد هیات امنایی تشکیل شود که از پشتوانه قوی برخوردار باشد. همچنین برای اداره موزه یک هیات مدیره پنج نفره انتخاب شده است که علاوه بر دو نفر از اعضای هیات امنا، ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی وزارت تعاون، عباس تقی پور و روزبه کردونی، رئیس مرکز پژوهش تامین اجتماعی نیز از اعضای هیات مدیره این موزه هستند.»

علی حسینی درباره جانمایی موزه نیز گفت: «محلی که برای موزه تعیین شده است، در کارخانه پارس الکتریک در جاده مخصوص است که قرار است موزه ملی کار در آنجا مستقر شود.»

مدیرعامل موزه ملی کار خاطرنشان کرد: «برای راه‌اندازی موزه ملی کار از سوی شستا که متعلق به سازمان تامین اجتماعی نیز حمایت‌هایی صورت گرفته است. علاوه بر این اقداماتی نیز از قبل انجام شده است. همچنین اسناد و عکس‌های مربوط به کار و مقررات کار که از گذشته وجود داشته، تحقیق و بررسی شده است. به طوری که یکسری ابزارهای کار که می‌توان در موزه به نمایش گذاشت، جمع‌آوری شد. عکس‌ها درباره مشاغل قدیمی که از رده خارج شده است اما به عنوان میراث قدیمی کار و شغل در ایران به شمار می‌رود نیز جمع‌آوری شده تا در موزه به نمایش گذاشته شود.»

وی درباره زمان بهره‌برداری از موزه ملی کار نیز گفت: «امیدواریم با تکمیل محل موزه بتوان موزه ملی کار را هر چه سریعتر افتتاح کنیم. پیش از این دو تاریخ برای بهره‌برداری از موزه در نظر گرفته شد اما با توجه به اینکه در اجرا به مشکل برخوردیم، زمان را نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد اما امیدواریم ظرف یک تا دو ماه آینده، افتتاح اولیه از این موزه انجام شود.»

زمان بهره‌برداری از موزه ملی کار

علی‌حسینی در پاسخ به این سوال که آیا بهره‌برداری نهایی از موزه ملی کار به عمر دولت دوازدهم می‌رسد، تصریح کرد: «به عمر دولت دوازدهم خواهد رسید و امیدوار هستیم تا دولت دوازدهم مستقر است از حمایت‌های لازم برای تکمیل موزه بهره‌مند شویم تا اقدام خوبی در دولت باشد زیرا چنین موزه‌ای که هدف از آن فرهنگسازی و توسعه فرهنگ کار برای نسل جدید است، برای همیشه در تاریخ می‌ماند.»

مدیرعامل موزه ملی کار همچنین در توضیح مشاغلی که در این موزه مطرح می‌شود نیز گفت: «موزه ملی کار، کلیه مشاغل و صنایع را در بر می‌گیرد اما قرار است این موزه به مرور تکمیل شود چون به طور معمول موزه‌ها اینگونه هستند و به تدریج تکمیل می‌شوند. در موزه ملی کار نیز با یکسری موارد موجود تکمیل می‌شود و به مرور آثاری که نشان دهنده تحول صنعت و حرفه‌ها است در موزه اضافه می‌شوند.»

وی اضافه کرد: «همچنین وسایل اهدایی و امانی که از سوی صنایع و مشاغل به موزه اهدا می‌شود نیز با اسم اهداکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. به عنوان نمونه صنعت نساجی اعلام می‌کند که تاریخچه تشکیل صنعت نساجی و توسعه آن در ایران را در قالب عکس‌ها و اسناد به موزه ارائه می‌دهد که ما به نام اهداکنندگان در موزه به نمایش می‌گذاریم تا بتوانیم به بهترین وجه تحول تاریخی آن صنعت و حرفه را نشان دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار