جهانگیری: باید شکوه بنادر خرمشهر و آبادان را بازگردانیم

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پاسخگویی به مطالبات مردم آبادان و خرمشهر از مهمترین وظایف دولت است، تاکید کرد باید کاری کنیم تا شکوه بنادر خرمشهر و آبادان به دوران پیش از زمان دفاع مقدس برگردانده شود.

کد مطلب: ۱۱۵۸۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: باید شکوه بنادر خرمشهر و آبادان را بازگردانیم

اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی فرودگاه بین‌المللی آیت‌اله جمی(ره) آبادان، گفت: خرمشهر و آبادان در یاد و خاطره ملت ایران بعنوان نماد و اسوه پایداری، استقامت، ایثار، تاب آوری، استقامت و از خودگذشتگی ثبت شده‌اند. همه مردم ایران به ویژه مردم خرمشهر و آبادان در روزهای دشوار حمله متجاوزان، ایستادگی و مقاومتی بزرگ کرده‌اند تا ملت ایران در برابر دشمنان به پیروزی رسیدند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا آثار جنگ با مسائل و مشکلات مرتبط با آن از چهره منطقه زدوده شود، گفت: دولت تلاش کرده است تا به مطالبات به حق مردم آبادان و خرمشهر پاسخ داده شود.

وی افزود: در ابتدای دولت وقتی درخصوص وسعت منطقه آزاد اروند در حد شهرهای آبادان و خرمشهر بحث می‌شد فکر می‌کردیم که با چنین اقدامی، توسعه و تحول جدی در منطقه انجام شود و انصافاً منطقه آزاد هم کارهای بزرگی انجام داده است که باید قدردان زحمات آنها باشیم که نمونه آن همین فرودگاه بین‌المللی آبادان است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دو اقدام مهم برای توسعه منطقه با دولت عراق در دست اجرا داریم که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد، اظهار داشت: خوشبختانه روابط دو کشور بعنوان دولت‌های دوست و برادر در حوزه سیاسی و اقتصادی به خوبی گسترش یافته است. یکی از توافقات اصلی لایروبی اروند رود است که در سفر رییس‌جمهوری کشورمان به بغداد انجام شد ولی هنوز اجرایی نشده است، قطعاً لایروبی این رودخانه و آمد و رفت کشتی‌های تجاری و باری تحول جدی در اقتصاد خرمشهر و آبادان ایجاد خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: طرح دوم که با عراقی‌ها به نتیجه رسیده‌ایم و در هفته‌های گذشته هم گفت‌وگوهای لازم در مرز انجام شده احداث راه‌آهن شلمچه به بصره است این خط ریلی برای دو کشور بسیار اهمیت دارد و اگر به سرعت اجرایی شود، به یکی از بزرگترین مسیرهای ریلی دنیا مبدل خواهد شد. با ایجاد این خط می‌توان از چین تا دریای مدیترانه کالاها را بصورت ریلی جابجا کرد و یکی از مهمترین کانون‌های حمل و نقل در دنیا ایجاد خواهد شد. در ضمن بخشی از مسیر از عراق تا سوریه نیاز به بازسازی دارد.

وی سپس به موضوع تامین آب شرب آبادان و خرمشهر در این دولت اشاره کرد و گفت: کار بزرگی در آن مقطع بصورت شبانه‌روزی انجام شد تا مشکل آب مردم برطرف شود، راجع به فاضلاب آبادان و خرمشهر نیز امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد. هفته گذشته جلسه‌ای در این خصوص و به مناسبت این سفر در دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد که در آن نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک‌ها، وزارت نیرو و استاندار خوزستان حضور داشتند که امیدوارم آن توافق در هفته‌های آینده نهایی شود و 800 میلیارد تومان برای تکمیل کار فاضلاب آبادان اختصاص یابد.

جهانگیری افزود: خوشبختانه تصفیه‌خانه‌های در حال احداث 85 درصد پیشرفت فیزیکی کرده‌اند. با این وجود برخی شهرهای استان هنگام بارندگی با مشکل مواجه می‌شوند که نگران‌کننده است. شهرداری‌ها در موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی مسئول هستند و با حمایت دولت به اختصاص منابع امیدواریم شاهد یک تحول خوب در این زمینه باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به سالن زیبای مسافری فرودگاه آبادان، گفت: فرودگاه آبادان فرودگاهی قدیمی است که از قبل از انقلاب پرواز و رفت و آمد داشته است و لازم بود که در جهت ارائه خدمات بهتر توسعه یابد. خوشبختانه مدیران اجرایی ساخت این پروژه از رنگ زرد نیز که نماد فوتبال آبادان است در طراحی این فرودگاه استفاده کرده‌اند که نوعی خوش ذوقی است.

وی همچنین گفت: یکی از دغدغه‌های منطقه مربوط به پالایشگاه آبادان است که گفته می‌شد غیر اقتصادی و زیان‌ده است، اعتباری بزرگ و چند میلیاردی برای نوسازی پالایشگاه آبادان اختصاص یافته است، برخی فکر می‌کنند در دوران تحریم این گونه کارها متوقف شده است اما کار در حال پیشرفت است و منابع داخلی و خارجی برای این طرح مشخص شده است.

جهانگیری افزود: پالایشگاه آبادان به پالایشگاهی مدرن تبدیل خواهد شد که محصولاتش در دنیا مشتری خواهد داشت و قطعا فعالیت آن قدرت اقتصادی در منطقه را افزایش خواهد داد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سالروز ورود شکوهمند رهبر کبیر انقلاب به کشور، گفت: 12 بهمن روزی به یاد ماندنی است استقبالی بی‌نظیر از یک رهبر که در تاریخ بی‌سابقه بود. مردم از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا حضور داشتند و پس از ده روز انقلاب را به پیروزی رساندند. فریاد انقلابی خواهی و آزادی‌خواهی به ثمر نشست و انقلاب به پیروزی رسید، این ایام را به خانواده شهدای انقلاب اسلامی و کسانی که در پیروزی این انقلاب شکوهمند نقش داشتند و تلاش کردند تبریک می‌گویم.

احداث ترمینال اروند به مساحت 7200 متر مربع، افزایش ظرفیت 800 هزار نفر مسافر در سال و حجم ترافیک سالیانه، احداث ساختمان های تاسیسات و تاکسیرانی به مساحت 1000 متر مربع، محوطه سازی و جاده سازی و ایجاد 15 هکتار فضای سبز و نیز تجهیز سالن فرودگاه قدیمی آبادان از جمله پروژه های عمرانی این فرودگاه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار