معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

خبرگزاری پانا بزرگترین ظرفیت تربیتی برای ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان است

اصفهان(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد مهم ترین ماموریت حوزه پرورشی ایجاد موقعیت‌های تربیتی برای دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۱۵۸۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
خبرگزاری پانا بزرگترین ظرفیت تربیتی برای ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان است

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در لایو زنده با معاونین پرورشی استان اصفهان در شبکه شاد درخصوص فعالیت های پرورشی و فرهنگی در استان اصفهان گفت: در طرح روز نهج البلاغه و طرح سبحان که در دو بخش اجرا شد، محتوای فاخر و بسیار ارزشمندی در استان اصفهان تولید شد. همچنین در بخش های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری، مشاوره و هدایت تحصیلی، میزبانی خوب و شایسته جشنواره فرهنگی و هنری علمدار و برگزاری شایسته اردوهای راهیان نور که در سطح کشور، اصفهان یک الگو شد و خوش درخشید.

کاظمی در مورد حوزه آسیب‌های اجتماعی و اجرای مطلوب طرحها در این حوزه افزود: از 2 میلیون و 800 هزار خانواده در سطح کشور که با صدای مشاور که در قالب طرح همدل با خانواده ارتباط برقرار کرده‌اند، حدود 400 هزار نفر از آنان مربوط به اصفهان است و رتبه اول را در این حوزه به خود اختصاص داده است که این نشان از دغدغه‌مندی و دلسوزی مشاوران استان اصفهان دارد.

وی در خصوص کسب رتبه‌های برتر استان اصفهان گفت: همانطور که در حضور وزیر بیان شد، در شاخص های اختصاصی، استان اصفهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین در امور ملی از جمله دبیرخانه کشوری، گروه‌های آموزشی و همینطور بحث دبیرخانه ملی توسعه و سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مربیان و مشاوران در سطح کشور که برای کل کشور در حال برنامه‌ریزی است و اقدامات خوبی در حوزه نیروی انسانی در استان شکل گرفته که طبیعتا مدیون زحمات و تلاش‌های ارزشمند آقای اسماعیلی است.

کاظمی در خصوص مشکلات آموزش و پرورش بیان کرد: در حوزه پرورشی مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به کمبود نیروی انسانی و بخشی از آن مربوط به نامحدود بودن انتظارات از فضای آموزشی و پرورشی است که طبیعتا باعث می شود برنامه ها گسترش پیدا کند. بخشی دیگر مربوط به محدودیت منابع است که امسال تزریق بی‌سابقه منابع به طوری‌که حداقل در برنامه‌های استانی هیچ مشکلی نداشته باشیم صورت گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با تلاش‌های فراوان توانستیم برای اولین بار بعد از حذف رشته امور پرورشی در دانشگاه فرهنگیان دوباره آن را راه اندازی کنیم و امسال برای اولین بار از مجموع تقریبا 40 هزار نیرو که از آموزش و پرورش استخدام می شوند، 8000 نفر از آنان به حوزه پرورشی و فرهنگی و مشاوره اختصاص پیدا کرده است که این عدد بسیار بالایی است. همچنین در تلاش هستیم که دغدغه های شما را برطرف کنیم. به عنوان مثال حجم کارهایی که بر عهده مربیان است را کاهش دهیم و در عین حال فعالیت ها را گسترش دهیم.

وی در خصوص برنامه‌های ملی گفت: در تلاشیم اپلیکیشن کارآمد هدایت تحصیلی را که در استان خراسان رضوی طراحی کرده‌ایم، در آینده نزدیک در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

کاظمی افزود: مهم‌ترین ماموریت حوزه پرورشی، ایجاد موقعیت‌های تربیتی برای دانش آموزان است. به نظر من زمانی می‌توانیم پیشرفت کنیم که نگاه تنها به سمت آموزش نباشد و آموزش و پرورش هر دو در سایه یکدیگر انجام شوند. ما با این نگاه دنبال موقعیت‌آفرینی تربیتی برای دانش آموزان در سطح کشور هستیم.

معاون وزیر آموزش پرورش ادامه داد: شعار ما در بسته تحولی، «هر دانش آموز، یک نقش» بود. اردوهای راهیان نور و اردوهای شمیم نور موقعیت‌های تربیتی برای دانش آموزان است. شما مجلس دانش آموزی کشور را دنبال کردید که چقدر اثربخش است. از استان اصفهان هم دو نماینده صحبت کردند که چقدر زیبا صحبت کردند. این موقعیت های تربیتی می تواند اعتماد به نفس روحیه پرسشگری را در ساحت های مختلف تربیتی دانش آموز نهادینه کند.

کاظمی بیان کرد: امروز خبرگزاری پانا بزرگترین ظرفیت تربیتی برای ارتقای مهارت‌های دانش آموزان در تمام عرصه هاست. چون خبرنگار در حوزه پانا صرفا به عکاسی و تهیه خبر مشغول نیست، او در سایه این حضور، اعتماد به نفس لازم را در مهارت‌های ارتباطی، پرسشگری، مطالبه گری و نقادی را کسب می‌کند. همچنین آگاهی و بصیرت دانش آموز به سرعت رشد می یابد. شما دیدید دانش آموزان در مجلس در حضور معاون اول رییس جمهور چگونه صحبت کردند. در واقع، آموزش در کلاس دربسته، آموزش در تراز سند تحول بنیادین را به ما تحویل نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای که در سازمان دانش آموزی فعال هستند را یک تیم منسجم می بینم. در هفته گذشته یک اتفاق بسیار خوب در سازمان دانش آموزی رخ داد و آن، بازبینی هم در سازمان، هم در ساختار، هم در نمادها و هم در محتواها بود. بعد از 22 سال فعالیت سازمان دانش آموزی در این فعالیت ها بازنگری کردیم، تمام نمادها در سازمان تغییر پیدا کرد، محتواها با رویکرد ارزشی، انقلابی، ولایی و بومی تغییر پیدا کرد و توسط وزیر از آن ها رونمایی شد. اگر از من بپرسند بزرگترین کاری که در دوره مسئولیت انجام دادید چیست، یکی از آنها، بازبینی و بازمهندسی در سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران بود که یک اتفاق بسیار بزرگ بود.

وی در خصوص برگزاری آزمونها تصریح کرد: در تلاش هستیم آزمون ها را یکسان سازی کنیم و حجم آنها را کاهش دهیم و یک زمان اثربخش و کارآمد را طراحی کنیم.

کاظمی در انتها بیان کرد: استان اصفهان همیشه در فعالیت های آموزشی و پرورشی سرآمد، پیشتاز و پیشرو بوده است و از تیم پرورشی استان اصفهان نهایت تشکر را دارم. خبرنگار: رضا قره خانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار