وقت برای نجات کوسه‌ها و سفره‌ ماهی‌ها تنگ است

تهران (پانا) - به‌گفته کارشناسان حیات وحش کوسه‌ها و سفره ماهی‌ها در اقیانوس‌های جهان با سرعت نگران کننده‌ای درحال ناپدید شدن هستند.

کد مطلب: ۱۱۵۸۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
وقت برای نجات کوسه‌ها و سفره‌ ماهی‌ها تنگ است

به‌گزارش ایسنا، براساس یک مطالعه تازه شمار کوسه‌های اقیانوسی در نیم قرن گذشته ۷۱ درصد کاهش یافته که عمدتا به دلیل صید بی رویه است.

سه چهارم گونه های مورد مطالعه اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند.

محققان می‌گویند که تضمین آینده‌ای روشن‌تر برای این گونه های فوق العاده و بی بدیل نیازمند اقدامات فوری است و از دولت ها خواسته اند تا با تکیه بر یافته های علمی، محدودیت هایی بر ماهیگیری اعمال کنند.

"ریچارد شرلی" از دانشگاه اگزِتِر گفت: به نظر می رسد افت جمعیت این حیوانات عمدتا به دلیل فشار ناشی از ماهیگیری باشد.

وی خاطر نشان کرد: این عامل کاهش حدودا ۷۰ درصدی جمعیت آنها در ۵۰ سال گذشته است. به طور متوسط در میان همه این گونه ها از هر ۱۰ کوسه ای که در دهه ۱۹۷۰ در اقیانوس های آزاد وجود داشت، حالا فقط سه حیوان باقی مانده است.

کوسه ها و سفره ماهی ها برای گوشت، باله و روغن کبد صید می شوند. آنها همچنین به طور تفننی شکار می شوند و گاه به صورت تصادفی توسط قایق های ماهیگیری به دام می افتند.

از ۳۱ گونه مورد مطالعه ۲۴ گونه اکنون در معرض خطر انقراض هستند و جمعیت سه گونه از کوسه ها (وایت تیپ، اسکالوپد و سرچکشی) به اندازه ای افت کرده که اکنون "به شدت در معرض خطر" طبقه بندی می شوند.

پروفسور "نیکلاس دالوی" از دانشگاه سایمون فرِیزر در بریتیش کلمبیای کانادا که این مطالعه را انجام داده گفت که کوسه ها و سفره ماهی های اقیانوسی در معرض خطر شدید انقراض قرار دارند در واقع خیلی بالاتر از خطری که پرندگان، پستانداران یا قورباغه ها به طور متوسط با آن روبرو هستند.

او گفت: صید بی رویه کوسه ها و سفره ماهی های اقیانوسی کل اکوسیستم دریایی و امنیت غذایی برخی از جوامع فقیر را به خطر می اندازد.

با این حال دانشمندان می گویند که به رغم این تصویر تیره و تار، نتیجه برخی تلاش ها برای نجات کوسه ها امیدوار کننده است.

سونجا فوردهام، رئیس "گروه بین المللی دفاع از کوسه ها" که از پروژه های غیرانتفاعی "بنیاد اقیانوس" است گفت: جمعیت دو سه گونه از جمله کوسه بزرگ سفید با اعمال محدودیت هایی بر ماهیگیری که متکی بر یافته های علمی بوده، شروع به بهبود کرده است.

او گفت: تدابیر نسبتا ساده دفاعی می تواند به نجات کوسه ها و سفره ماهی ها کمک کند اما وقت زیادی برای این کار نداریم.

بنابر گزارش شبکه خبری بی بی سی، کوسه ها در راس هرم غذایی قرار دارند و وجودشان برای حفظ سلامت اقیانوس ها حیاتی است. نابودی آنها بر سایر گونه های دریایی و همچنین امرار معاش برخی جوامع اثر خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار