مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران تاکید کرد؛

ضرورت تقویت جزئی نگری برای عملیاتی شدن طرح‌های شهری

تهران (پانا) - مشاور و مدیرکل دفتر شهرداری تهران گفت نمی‌توان در طراحی‌های شهری نسبت به مخاطبان و ذی نفعان بی‌تفاوت بود و تقویت جزئی نگری برای عملیاتی شدن این طرح‌ها ضرورت دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تقویت جزئی نگری برای عملیاتی شدن طرح‌های شهری

صبح امروز « کارگاه مجالی برای طراحانه اندیشیدن به فرصت‌های شهری خیابان ولیعصر» با هدف تبدیل خیابان ولیعصر به خیابانی کامل و حرکت در مسیر ثبت جهانی با حضور 14 گروه معمار و طراح شهری، در سه پنل تخصصی برگزار شد.

در پنل اول این کارگاه طرح‌هایی برای اصلاح بن بست فلق، حد فاصله خیابان‌های جهان‌تاب و سی و دوم، ابتدای خیایان سید جمال‌الدین اسدآبادی و خیابان اتحادیه و مقابل دانشگاه تهران ارائه شد.

مصطفی کاظمی، مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران که در این پنل حضور داشت با بیان اینکه طرح‌هایی که ارائه داده می‌شود باید جنبه اجرایی داشته باشد، گفت: در واقع اگر بتوانیم جزییات را مشخص کنیم، تفاوت میان طرح و خروجی زیاد نخواهد بود. شهرداری تهران با پیمانکاران مختلف سروکار دارد، باید طرح‌ها به گونه‌ای باشند که پیمانکاران بتوانند آن را تبدیل به خروجی مطابق با طرح کنند.

او همچنین با اشاره به نادیده گرفته شدن کف خیابان و مشخص نبودن مصالح مورد استفاده در طرح‌ها، گفت: بنا بر آب و هوا، میزان تردد، شکل خیابان و غیره باید نوع مصالح استفاده شده در کف خیابان تفاوت داشته باشد و این موضوع در طرح‌ها باید مشخص شود.

مدیر کل دفتر شهردار تهران اضافه کرد: همچنین در طراحی‌ها خط آسمان نیز اهمیت زیادی دارد، اینکه شهروندان از پایین چه چیزی را می‌بینند و اگر فردی از بالا ببینید، چه سازه‌هایی مقابل چشمش قرار دارد، اهمیت دارد.

کاظمی با بیان اینکه در طرح‌های ارائه شده به گونه‌های گیاهی کم‌تر پرداخته شد، تاکید کرد: ما در طرح‌ها باید به رفتاری که شهروندان با این محیط‌ها دارند و مخاطبان نیز توجه کنیم. طراحی برای مردم نباید باشد باید با مردم باشد. باید حس تعلق در مردم ایجاد کنیم و نمی‌شود نسبت به مخاطبان و ذی نفعان بی تفاوت باشیم.

او همچنین با اشاره به وجود عناصر مزاحم در طول خیابان ولیعصر گفت: شاید این عناصر به چشم شهروندان کم‌تر بیاید اما حضور دارند و چهره مسیر را برهم می‌زند. در طرح‌ها باید به حذف این زوائد هم توجه شود.

مشاور شهردار تهران اضافه کرد: معتقدم ما در طراحی کلان حرفه‌ای هستیم اما در طراحی جزییات نه. اگر یاد بگیرم جزییات را طراحی کنیم در طراحی کلان هم موفق خواهیم بود.

او همچنین به تاثیر علوم شناختی در طراحی شهری اشاره کرد و تاکید کرد که؛ در اصلاح رفتارهای شهروندان و تغییر آن‌ها می‌شود از علوم شناختی استفاده کرد.

در ادامه ایمانی جاجرمی، جامعه‌شناس نیز با بیان اینکه ایده‌ها باید ارتباط بین خیابان ولیعصر را با شهر تهران برقرار کند، گفت: فضای شهری باید زیرساخت اجتماعی نیز داشته باشند. فضایی برای آشناهایی اتفاقی، درنگ‌ها.درعین حال باید تصویری از آینده نیز در طرح‌ها ارائه شود که که بدانیم که در آینده چه فضایی داریم و با آن ارتباط برقرار کنیم.

او همچنین با بیان اینکه نیم رخ اجتماعی از مسائلی است که باید در طرح‌ها دیده شود، اضافه کرد: اینکه چه آدم‌هایی اطراف این پروژه زندگی می‌کنند؛ اهمیت زیادی دارد. درعین حال من مخالف این موضوع هستم که در طرح‌های شهری امتیاز بیشتری به گروه‌های بهره‌مند داده شود و مشکل ما در تهران همین مونوپل گروه‌های اقتصادی است.

او اضافه کرد: در عین حال باید پیامدهای طرح‌ها نیز مشخص و در در ارائه‌ها، تحلیل‌های جنسیتی لحاظ شود. اینکه طرح بیشتر به نفع زنان است یا مردان، آیا سالمندان در طراحی‌ها جایی دارند یا نه ودر عین حال مشخص باشد اجرا کننده طرح‌ها بخش خصوصی یا شهرداری است؛ نوع تعامل هرکدام از این بخش‌ها متفاوت است.

تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 نیز معتقد است که؛ برای اجرای طرح‌ها باید واقع‌نگر بوده و پاهای خود را بر روی زمین بگذاریم. خیابان ولیعصر ستون فقرات شهر تهران است و اقدامات ما در این خیابان اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: علاوه بر داستن نقش خیابان ولیعصر باید بین طراحی‌ها نیز ارتباط منطقی ایجاد شود. هر اقدامی باید مانند نخ تسبیح به هم مرتبط باشد و وقتی از بالا به خیابان ولیعصر نگاه می‌کنیم، ارتباطی جدا نشدنی بین عناصر ببینیم که در عین حال قابلیت اجرایی شدن هم داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار