در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی؛

جهانگیری: مشارکت و همبستگی در انتخابات آینده از سطح دانش‌آموزی آغاز می‌شود

مجلس دانش‌آموزی، هر فردی که نسبت به آینده انقلاب نگرانی دارد را امیدوار می‌کند

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور بیان کرد اینکه چه کاری انجام دهیم انتخابات باعث همبستگی بیشتر شود و هر فردی با هرتفکر و جریانی در آن حضور داشته باشد را می‌توان در دوره دانش‌آموزی آموزش داد و تمرین کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: مشارکت و همبستگی در انتخابات آینده از سطح دانش‌آموزی آغاز می‌شود

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی که بعدازظهر امروز 8 بهمن ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه هرکدام از ما در مسئولیت‌هایمان نسبت به آینده کشور دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی داریم گفت: این نگرانی برای افرادی که در پیروزی انقلاب نقش داشتند و سرمایه گذاری کردند ویژه تر است. ما اکنون در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، افراد بسیاری جانفشانی کردند تا این انقلاب به پیروزی برسد و برای تمام مردم و به ویژه این نسل نسبت به آینده نظام دغدغه‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه افرادی که بعد از پیروزی انقلاب در روزگارهایی سختی مانند جنگ قرار گرفتند، نیاز بود نه در حرف و شعار، بلکه در عمل از کیان کشور و نظام دفاع کنند و شهید بدهند، اظهار کرد: عده ای بسیار مردانه در این راه ایستادند، یک عده اکنون هم شعار می‌دهند، اما عده ای در دوران سختی مرد میدان بوده اند و ایستاده اند.

مجلس دانش‌آموزی فرد را امیدوار می‌کند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جلسه مجلس دانش‌آموزی هر فردی که نسبت به آینده انقلاب نگرانی دارد را امیدوار می‌کند، گفت: در این صورت یک عده جوان باشور و توانمندی بالا هستند که سرنوشت کشور و انقلاب به دست آن‌ها خواهد افتاد، چنین پیام بزرگی را می‌توان از این جلسه دریافت کرد.

جهانگیری خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه از این ظرفیت می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد افزود: سعی کنید نتیجه هر جلسه ای را که برگزار می‌کنید نتیجه آن را در قالب مصوبات مورد توافق به وزیر آموزش و پرورش و دولت و حتی 3 قوه ارائه و اعلام کنید.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: در چنین روزهایی بود که امام (ره) به عنوان رهبر انقلاب عزم کردند در شرایطی سخت از پاریس به ایران بیایند، با وجود دلهره ای که یاران انقلاب داشتند امام آمد و چنین استقبالی در تاریخ بی نظیر بود. از هیچ رهبری در دنیا چنین استقبالی صورت نگرفت و انقلاب در 10 روز به پیروزی رسید آن هم در شرایطی که آمریکایی‌ها سعی کردند مانع پیروزی انقلاب شوند. با هوشمندی امام حکومت نظامی لغو شد و بعضی فکر می‌کردند لغو حکومت نظامی یعنی مردم را جلوی گلوله فرستادن، اما همان فرمان منجر به این شد که ارتش تسلیم اراده ملت شود و انقلاب در 22 بهمن به پیروزی برسد.

مجلس کار ارزشمند و ماندگاری شد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی در یک دوره ای شکل گرفت و باید به بانیان آن تبریک و دستمریزاد گفت که بنیان کار خوبی را گذاشتند اظهار کرد: این مجلس در دروان آقای خاتمی شکل گرفت و کار ارزشمند و ماندگاری شد که آثار مبارک آن در ارتقای توان و فرهنگ شهروندی هویدا شده است. آموزش مردم سالاری، تقویت روح همکاری، بالابردن مهارت مشارکت، رقابت موثر اجتماعی و سیاسی از جمله ضروریاتی است که انتظار می‌رود همراه با آموزش دروس به فرزندان منتقل شود.

جهانگیری ادامه داد: یکی از اشکالاتی که گاهی به جوامع در حال توسعه گرفته می‌شود این است که در کار جمعی ناموفق هستند، آموزش و پرورش باید در دورانی که فرزندان مردم در اختیارش قرار دارند کمک کند که این اتفاق بیفتد و روحیه کار جمعی تقویت شود. بسیاری از صاحبنظران توسعه و آموزش در ایران و جهان معتقدند ضرورت‌های دیگری وجود دارد که باید حتما یادگیری آنها در کنار آموزش عمومی مورد توجه باشد که نظام مردم سالاری از جمله آن‌ها است.

وی با تاکید براینکه باید از زمانی که کودک در خانواده است آموزش مهارت‌های زندگی را آغاز کنیم گفت: مهارت گفت‌وگو با یکدیگر بسیار مهم است بارها تاکید کردیم که گفت‌وگوی ملی راهکار حل مشکلات کشور است، اما بسیاری نتوانستند موضوع را به رسمیت بشناسند. نباید وقتی به هم می‌رسیم با زبان خشونت با همدیگر سخن بگوییم چراکه ما دشمنان هم نیستیم، یک ملت هستیم، در یک کشتی نشسته ایم و یک سرنوشت داریم.

نیازمند کسب مهارت هستیم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه نیازمند کسب مهارت تاب آوری، آینده اندیشی و مهارت‌های اخلاقی هستیم، افزود: فرایند رقابت برای راهیابی به مجلس دانش‌آموزی سخت است و نمایندگان به سادگی انتخاب نمی‌شوند. در آموزش و پرورش گفته می‌شود که انتخابات، خوب انتخاب کردن و خوب انتخاب شدن مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. باید از همین دوره دانش‌آموزی این فرایند را آموزش داد.

جهانگیری بیان کرد: اینکه چه کاری انجام دهیم انتخابات باعث همبستگی بیشتر شود و هرکسی با هرتفکر و جریانی در آن حضور داشته باشد را می‌توان در دوره دانش‌آموزی آموزش داد و تمرین کرد. وقتی مردم شما را به عنوان نماینده انتخاب می‌کنند یعنی شما وکیل مردم هستید و قیم آن‌ها نیستید. حتما انتخابات در یک مدرسه به عنوان نمونه می‌تواند در حدی درس آموز باشد که بتوان به کل کشور آن را تسری داد.

وی با تاکید براینکه باید یاد بگیریم چگونه از مسائل و مشکلات کشور درک مشترک پیدا کنیم، اظهار کرد: با تهدیدها و فرصت‌های مختلفی در جامعه روبرو هستیم و وقتی می‌توانیم به راهکار مشترک برسیم که درک مشترکی پیدا کرده باشیم. در آموزش و پرورش فرصت‌های طلایی بزرگی وجود دارد و آموزش و پرورش باید در ارتباطی تنگاتنگ برخی مسائل و اقدامات را به نمایندگان دانش‌آموزان توضیح دهد تا آن‌ها موضوع را در میان دانش‌آموزان دیگر جا بیندازند.

همه ما لرزیدیم و گریستیم وقتی شنیدیم دانش‌آموزی در حادثه ای آسیب دید

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس گفت: همه ما لرزیدیم و گریستیم وقتی شنیدیم دانش‌آموزی در حادثه ای آسیب دید و ما را واداشت که راهکاری بیابیم تا مساله گرمایش را یکبار برای همیشه حل کنیم و اکنون منابع و راهکارهای آن دیده شده تا مسئله حل شود.

جهانگیری افزود: باید یاد بگیریم چگونه از ظرفیت‌ها برای غلبه بر محدودیت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم با تکیه بر همین قابلیت‌ها بر مشکلات غلبه کنیم و مطمئن هستم این کشور آنقدر ظرفیت و فرصت دارد که می‌توان ساعت‌ها درباره آن سخن گفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار