شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد

عرضه روغن خوراکی در شبکه‌ خانوار بدون محدودیت ادامه دارد

تهران (پانا) - شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد روغن خوراکی مورد نیاز کشور در شبکه‌ توزیع خانوار بدون محدودیت عرضه می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۵۷۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
عرضه روغن خوراکی در شبکه‌ خانوار بدون محدودیت ادامه دارد

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، پیرو اخبار منتشره درباره بازار روغن نباتی کشور و در بعضی موارد اعلام نیاز کارخانجات به روغن خام برای تولید بیشتر، این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرد: میانگین تولید و توزیع روغن نباتی کشور در چهار سال گذشته سالیانه نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و میزان روغن خام تامین شده برای کارخانجات از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.

از ابتدای امسال روغن خام مورد نیاز کارخانه های روغن نباتی برای توزیع در شبکه های خانوار و صنف و صنعت از چهار محل واردات بخش خصوصی، استحصالی دانه وارداتی، استحصالی دانه داخلی و ذخایر راهبردی تامین شده که با احتساب موجودی ابتدای دوره میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن روغن خام مورد نیاز تولید روغن نباتی کارخانجات تامین شده است و اکنون روغن موجود در مخازن کارخانجات و مخازن بنادر بخش خصوصی و دولتی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه ایران و مشکلات مترتب بر تامین ارز کشور، واردات روغن خام در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد ( ۴۵۴ هزار تن) کاهش داشته است که تدابیر دولت در مقابله با تحریم و حفظ و ارتقای ذخایر راهبردی کالاهای اساسی موجب شد کسری میزان واردات از محل ذخایر راهبردی به میزان ۵۲۳ هزار تن از ابتدای سال جاری تاکنون تامین و توزیع شود.

به منظور جبران تقاضاهای مضاعف موجود و نیاز های پایان سال، برنامه توزیع ۳۰۰ هزار تن روغن خام مازاد بر توزیع قبلی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده که در حال اجرا است.

برپایه این اطلاعیه، در ۱۰ ماهه امسال با احتساب روغن استحصالی از محل دانه داخلی و موجودی ابتدای سال نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن روغن مورد نیاز کشور تولید و توزیع شده که بیشتر از ارقام تولید متوسط دوره مشابه چهار سال گذشته کشور است، این در حالی است که ذخایر روغن کشور و میزان روغن خام تامین ارز شده و در حال حمل به کشور در شرایط مناسبی قرار دارد و از وضعیت با ثبات و قابل اتکایی برخوردار است .

نکته قابل توجه در تحلیل مشکل پیش آمده در بازار روغن، آثار انتظارات تورمی ناشی از اطلاع رسانی گسترده و متراکم درخصوص آزادسازی نرخ ارز کالاهای اساسی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ است که فشار بسیار سنگینی بر تقاضای بخش صنف، صنعت و خانوار به بازار تحمیل و در عمل بازار را از حالت تعادل خارج کرده است.

همچنین در آخرین جلسه تنظیم بازار کالاهای اساسی که در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد به صراحت اعلام شد: دولت هیچ تصمیمی به منظور تغییر ارز کالاهای اساسی از جمله روغن خام نداشته و امید است با کاهش انتظارات تورمی ناشی از این تدابیر، در آینده نزدیک بازار روغن به آرامش برسد.

نیاز سالیانه کشور به روغن خام یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن است که حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار تن معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد از محل واردات و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از استحصال دانه های روغنی تامین می شود.

اکنون روغن خام و بخشی از دانه روغنی از کشورهای روسیه، مالزی، اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار