در گفت و گو با پانا

روایت تصویری گوشه‌ای از تاریخ ایران با «سلفی با رستم»

اولویت اصلی فیلم‌های کودک باید سرگرمی باشد

تهران (پانا) -کارگردان فیلم «سلفی با رستم» می‌گوید این فیلم پیام مهمی در خود جای داده است و بچه‌ها با دیدن آن به نوعی با گوشه‌ای از تاریخ کشورشان آشنا خواهند شد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
روایت تصویری گوشه‌ای از تاریخ ایران با  «سلفی با رستم»

فیلم سینمایی «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت حائز حضور در بین فیلم های اولیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ شده بود. اولین رونمایی از این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود. این فیلم نتوانست نظر داوران را برای حضور در بین نامزدهای بخش های مختلف جشنواره فجر کسب کند و در بین 16 فیلم سودای سیمرغ را داشتند راه پیدا نکرد.

قناعت کارگردان فیلم کودک در گفت‌وگو با پانا درباره فیلم سینمایی «سلفی با رستم» گفت: «فیلم «سلفی با رستم» اقتباسی آزاد از رمان «سیاه دل» نوشته کورنلیا فونکه به شمار می‌رود که چندین سال من را درگیر خود کرده بود. از ایده این رمان خوشم می‌آمد، همیشه قصه‌هایی که جادو داشتند را دوست داشتم. طرحی نوشته بودم و زمانی که تکمیل شد فیلمنامه را تکمیل کردم.»

وی ادامه داد: «این فیلم پیام مهمی در خود جای داده است و بچه‌ها با دیدن آن به نوعی با گوشه‌ای از تاریخ کشورشان آشنا خواهند شد، در فیلم «سلفی با رستم» می‌خواهیم بچه‌ها را با کتابخوانی آشنا کنیم. این فیلم یکی از خاص‌ترین فیلم‌های من است و با باقی اثرهایم فرق دارد.»

آموزش، در فیلم‌های من نقش مهمی دارد

قناعت خاطر نشان کرد: «فیلم من حرفی برای گفتن دارد و فقط صرفا به سرگرمی نمی‌پردازد. همیشه تا جایی که می‌توانم در فیلمنامه‌هایم صرفا به سرگرمی توجه نمی‌کنم و آموزش بخش مهمی در موضوع فیلم‌هایم دارد.»

وی با اشاره به ساخت فیلم در ایام کرونا گفت: «فیلم «سلفی با رستم» را قبل از کرونا ساختم. درواقع دو سال بود که دغدغه ساخت آن را داشتم. بعد از آن کار دیگری به نام «والدین امانتی» را تولید کردم، بهمن ماه ساخت این فیلم را شروع کردیم که آن زمان هنوز کرونا جدی نشده بود. در ایام فیلمبرداری ما موضوع کرونا جدی شد و مجبور شدیم کار را تعطیل کنیم. بسیار سخت گذشت، چون نگران افراد گروه بودیم.»

در فیلم‌های کودک باید سرگرمی را در اولویت قرار بدهیم

کارگردان فیلم «دزد و پری» با اشاره به جایگاه فانتزی در فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: «طبیعتا فیلم‌های کودک باید جنبه سرگرمی داشته باشند، یعنی اول باید بچه را جذب کنیم و بعد حرفی که می‌خواستیم بزنیم را به صورت غیرمستقیم به او بگوییم. در فیلم «قهرمانان کوچک» پیامی مهم داشتیم اما پیش از همه سرگرمی را در اولویتمان قرار داده بودیم.»

بازگشت سرمایه برایم اهمیت دارد

این کارگردان درباره تاثیر بازیگران چهره بر فروش فیلم‌های کودک تصریح کرد: «اکران شدن فیلم‌هایم برای من بسیار اهمیت دارد. فیلمی که می‌سازم باید مناسب کودک و نوجوان ایرانی باشد و سعی می‌کنم مواردی را در قصه قرار بدهم که اگر پدر و مادر هم همراه کودک بودند، خسته از سالن بیرون نروند. فیلم‌های من با سرمایه‌گذاری شخصی ساخته می‌شوند؛ بازگشت سرمایه برای من اهمیت دارد. برای اینکه سینمای کودک در اکران داخلی سر پا بایستد و بتواند خودش را نشان بدهد من به بازیگر چهره نیاز دارم. به همین جهت تمام تلاشم را می‌کنم تا در فیلم‌هایم از بازیگران چهره استفاده کنم، حتی گاهی نقش را برای آن‌ها می‌نویسم.»

از جمله بازیگران «سلفی با رستم» می‌توان به امیرحسین صدیق، شقایق فراهانی، آناهیتا همتی، زهرا جهرمی، محمدرضا هدایتی، مرتضی زارع، رامین ناصرنصیر، عباس محبوب، امین چنارانی و با هنرمندی میرطاهر مظلومی و علی استادی اشاره کرد.بازیگران کودک این فیلم نیز راستین عزیزپور و هلیا آهنگری هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار