خلاء‌حضور تجار خارجی با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برطرف می‌شود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با بیان اینکه نخستین نمایشگاه مجازی ایران می‌تواند خلاء حضور تجار خارجی در ایران را برطرف کند،گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در نخستین نمایشگاه مجازی ایران، از تخفیف ویژه تا سقف 35 میلیون ریال برخوردار خواهند شد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
خلاء‌حضور تجار خارجی با برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برطرف می‌شود

به گزارش اتاق بازرگانی ایران،‌ رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران که از 5 تا 20 اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه‌های مجازی به دلیل مزیت‌هایی که در کاهش هزینه‌ها، زمان و بهره‌وری دارند، به تدریج سهم مناسبی از برگزاری نمایشگاه‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

بر اساس اظهارات افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران در دنیا حرکت به سمت انجام امور بر بستر محیط‌های مجازی و فناورانه آغاز شده بود؛ اما کرونا سرعت آن را بیشتر کرده و اکنون نیز بحث برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران نمود بارز حرکت شتابان به سمت استفاده از بسترهای مجازی در عرصه تجارت و تولید است.

کلاهی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرد: حرکت به این سمت که ابزارهای فناورانه بتوانند زیرساخت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی باشند، اجتناب‌ناپذیر شده؛ اما کرونا به کارگیری آن‌ها را اجباری کرده اگرچه هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در این مقطع ممکن است تمامی دستاوردهای برگزاری نماشگاه‌های فیزیکی را به همراه نداشته باشد؛ اما به تدریج در اقتصاد جای خود را باز کرده و به همین دلیل، برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران، آزمونی برای این حرکت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه نخستین نمایشگاه مجازی ایران می‌تواند خلاء حضور تجار خارجی در ایران را برطرف کند، اظهار داشت:‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در نخستین نمایشگاه مجازی ایران از تخفیف ویژه تا سقف 35 میلیون ریال برخوردار خواهند شد.

کلاهی با اشاره به تاثیری که شبکه‌های مجازی بر زندگی مردم دارند، عنوان کرد:‌ اگرچه دید و بازدیدها و تماس‌های تلفنی همه برقرار هستند؛ اما بسیاری از ارتباطات نیز از مسیر شبکه‌های مجازی در حال انجام است و جای خود را به خوبی در زندگی مردم بازکرده است، به نحوی که به ابزارهای ارتباطی مناسب و کم‌هزینه‌ای برای مردم شده‌اند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های مجازی به تدریج در جایگاهی قرار می‌گیرند که نقش مهمی در ارتباط میان تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و متقاضیان کالا و خدمات بازی کنند و هرچه به پیش رویم، این نقش پررنگ‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی ایران گفت:‌ نمایشگاه یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و کسب وکار است؛ ضمن اینکه غرفه شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها، محلی برای عرضه محصولات، کالاها یا خدمات و آخرین دستاوردهایی هستند که واحد تولیدی موفق به انجام آن شده است؛ ضمن اینکه نمایش اهداف سازمانی و ابعاد کسب وکار در نمایشگاه‌ها نیز از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد آن واحد تولیدی چه برنامه‌ای برای آینده تولیدات خود دارد، همین شرایط در نمایشگاه‌های مجازی وجود دارد و همه این امکانات در ساختار نمایشگاه مجازی، قابل پیاده‌سازی است.

کلاهی خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از کشورها پس از کرونا از ابزارهای دیگری نیز برای افزایش سهم در بازار استفاده می‌کنند و در ایران نیز کسب و کارهایی که از فناوری استفاده کرده‌اند، جای خود را در اقتصاد ایران پیداکرده‌اند و بر کسب و کارهای سنتی نیز تأثیر گذاشته‌اند، این حرکتی است که آغاز شده و اجتناب‌ناپذیر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد:‌ باید تلاش کنیم تا تحولات مثبت باشد و هم در بخش رگولاتوری و هم در کسب وکارها زمینه استفاده از ابزارهای فناورانه فراهم شود. همان گونه که فروشگاه‌های مجازی کاملاً جای فروشگاه‌های سنتی را نگرفته‌اند اما سهمی مهم از بازار را کسب کرده‌اند. در حوزه نمایشگاهی نیز برگزاری مجازی نمایشگاه‌ها به دلیل مزیت‌هایی که در کاهش هزینه‌ها، زمان و بهره‌وری دارد به تدریج سهم مناسبی از برگزاری نمایشگاه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.

وی اضافه کرد:‌ نمایشگاه مجازی می‌تواند خلاءحضور تجار خارجی را برطرف کند؛ اما ممکن است این حضور منجر به تبادلات بازرگانی مورد انتظار نشود به این دلیل که تحریم و مشکلات بانکی و پولی همچنان برقرار است.

کلاهی درباره ظرفیت‌های پیش‌روی نمایشگاه «نمایشگاه مجازی» اظهار کرد:‌ برای اینکه شرکت‌ها در نمایشگاه مجازی بتواند موفق به جذب مشتری و عقد قرارداد تجاری شوند باید تلاش‌های زیادی انجام گیرد و تنها محدود به پلت‌فرم برگزاری نمایشگاه نخواهد بود.

وی با اشاره به رقابت گسترده در فضای اقتصادی کنونی اظهار کرد: در فرم سیستم حمل و نقل آنلاین شرکت‌هایی زیادی ورود کرده‌اند اما تنها بخشی از آنها فراگیر و محبوب شده‌اند و توانسته‌اند مشتری جذب کنند. شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها نیز باید بتوانند از پتانسیل برگزاری نمایشگاه به گونه‌ای استفاده کنند که بتوانند معرفی درست و کاملی از محصولات خود ارائه دهند و تکنیک‌هایی داشته باشند تا بتوانند در جذب مخاطب و عقد قراردادهای تجاری موفق عمل کنند.

وی تاکید کرد: روش‌هایی که می‌تواند منجر به بازدید مخاطبان از نمایشگاه مجازی شود نیز بسیار مهم است و برای نمایشگاه پیش رو که قرار است از پنجم تا بیستم اسفند برگزار شود باید از این روش‌ها و شیوه‌هایی استفاده شود تا مخاطبان که مهم‌ترین هدف از برگزاری نمایشگاه هستند به بازدید از آن ترغیب شوند.

کلاهی درباره مشوق‌های نمایشگاهی به فعالان اتاق‌های بازرگانی و اعضای تشکل‌های اقتصادی نیز اظهار کرد:‌ این مشوق‌ها می‌تواند عاملی محرک برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی برای حضور در نمایشگاه مجازی باشد؛ اما باید بیش از میزانی که تاکنون اطلاع‌رسانی شده است در مورد برگزاری این نمایشگاه اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی در جریان برگزاری این رویداد قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار