گفت‌و‌گوی پانا با مدال‌آور المپیاد زیست کشور؛

ادیب وفا فلاح پور، دانش‌آموز اصفهانی طلای المپیادکشوری زیست را کسب کرد

وقتی آدم به موفقیتی در زندگی خود می‌رسد، به مدال یا افتخاری دست پیدا می‌کند، می‌فهمد که آن مدال قرار نیست در زندگی او تغییری ایجاد کند و قرار نیست با آن مدال به آدمی متفاوت تبدیل شود

اصفهان ( پانا) - ادیب وفا فلاح پور، دانش‌آموز دبیرستان شهید اژه ای یک استان اصفهان، موفق به کسب مدال طلای المپیاد زیست‌شناسی کشوری شد. این دانش‌آموز، اولین طلای یک المپیاد زیست‌شناسی استان اصفهان را در سال 1399 کسب کرده است.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ادیب وفا فلاح پور، دانش‌آموز اصفهانی طلای  المپیادکشوری زیست را کسب کرد

او در گفت و گو با پانا گفت: با توجه به اینکه برادرم در حوزۀ المپیاد زیست فعالیت می‌کرد، من نیز به خواندن المپیاد متمایل شدم. برادر من دارندۀ مدال نقرۀ کشوری زیست شناسی و طلای جهانی سواد رسانه ای است.

وی افزود: پدر و مادرم در این راه نقش خیلی پر رنگی ایفا کردند. برادرم با توجه به سابقه ای که در حضور در المپیادها داشت و تجربه ای که کسب کرده‌بود، کمک بزرگی برای من بود. برادر من موفق به کسب مدال نقرۀ المپیاد زیست شد. من هم از این بابت به این المپیاد علاقمند شدم و شروع به خواندن این المپیاد کردم.

فلاح پور در ادامه تصریح کرد: از پایۀ هشتم شروع به خواندن برای المپیاد کردم. هر روز مقداری برای المپیاد درس خواندم. وقتی به پایۀ دهم که سال اصلی المپیاد من بود رسیدم، درس خواندن من جدی‌تر شد و با پشتکار بیشتری خواندن درس‌ها را ادامه دادم. مراحل المپیاد را یکی پس از دیگری طی کردم و به مرحله کشوری رسیدم و طی درس‌هایی که داده شد و امتحاناتی که به صورت فشرده برگزار شد موفق به کسب مدال طلا شدم.

وی در پاسخ به سوالی که در مرحلۀ کشوری المپیاد زیست چه اتفاقاتی صورت می‌گیرد گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا دورۀ تابستانی به صورت حضوری برگزار می‌شد و آموزش‌های لازم در طی دوره داده‌می شد. همچنین در طی دوره‌ای که به صورت حضوری برگزار می‌شد؛ قسمتی از آموزشها و فعالیت‌ها داخل آزمایشگاه انجام می‌شد که امسال با توجه به محدودیت های وضع شدۀ کرونایی که باعث مجازی شدن دوره آموزشی شد، این قسمت از آموزش‌ها، تدریس نشد. اینگونه دورۀ آموزشی به صورت مجازی برگزار شد. همچنین وقفه ای یک ماهه نسبت به سال گذشته در آزمون ها اتفاق افتاد که باعث خستگی و کلافگی شرکت‌کندگان شد. البته برای من یک سفر کوتاه برای بهبود این خستگی کافی‌بود. نهایتاً آزمون های دورۀ کشوری به صورت حضوری در سه روز برگزار شد که در هر روز باید شرکت‌کنندگان در چندین آزمون شرکت می‌کردند.

در دورۀ کشوری برگزاری المپیاد، به 32 نفر مدال نقره و برنز تعلق می‌گیرد و 8 نفر حائز مدال طلا می‌شوند

دارنده مدال طلای المپیاد کشوری زیست‌شناسی افزود: در بین کسانی که مدال طلا می‌گیرند رتبه‌بندی بیشتر اهمیت دارد. من مدال طلای یک را برنده شدم. یعنی رتبۀ اول را در بین کسانی که مدال طلا گرفتند به دست آوردم. البته رتبۀ اول مدال طلا دارای یک سری مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص است. مثلاً در کمیتۀ ملی المپیاد، مسئولیت قسمتی از آموزش‌ها را به عهده می‌گیرد و کارهایی از این قبیل را انجام می‌دهد.

وی در خصوص اینکه تیم ملی المپیاد به چه صورت شکل می‌گیرد بیان کرد: از بین کسانی که مدال طلا می‌گیرند، 4 نفر در تیم ملی المپیاد زیست عضو می‌شوند و برای شرکت در مسابقات بین المللی آماده می‌شوند. در دوره ای که معروف به دورۀ «طلایی» ها است، کسانی که مدال طلا گرفتند برای عضویت در تیم ملی رقابت می‌کنند. در این دوره آموزش‌ها مبتنی بر منابع و دروسی است که بیشتر در المپیاد جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلاح پور تاکید کرد: من اعتقاد دارم که نداشتن تفریحات سالم در دورۀ آمادگی برای المپیادها منجر به فرسایشی‌شدن روند درس‌خواندن و کاهش بازده مطالعه می‌شود. از این رو تفریحات خود را در طی مطالعه برای المپیاد حفظ کردم. معمولا اوقات فراغت خود را به تماشای فیلم و سریال، ورزش و ... می‌پرداختم. به نظر من هدف از شرکت در المپیاد نباید رد شدن از سد کنکور باشد. حتی به نظر من اگر کسی بخواهد المپیاد را برای این بخواند چون فکر می‌کند از کنکور آسانتر است؛ سخت در اشتباه است. به نظر من خواندن المپیاد باید با توجه به علایق دانش‌آموز و استعداد او باشد. همچنین المپیاد باعث باز شدن مغز و موفقیت در سایر زمینه‌ها و زندگی می‌شود. از این رو حتی اگر دانش‌آموز در المپیاد مدال نقره و برنز بگیرد و یا حتی اگر موفق به کسب مدال هم نشود، باز هم برایش مفید خواهد بود.

پشتکار مهمترین عامل در موفقیت است

عوامل مختلفی در موفقیت یک شخص در حوزۀ المپیاد نقش ایفا می‌کند، اما به نظر من پشتکار از دیگر عوامل مهمتر است. چیزی که می‌خواهم بیان کنم این است که در المپیاد برای بعضی‌ها گرفتن مدال همه چیز است و همه با این دیدگاه حرکت می‌کنند که به قلۀ «طلاشدن» برسند و این باعث می‌شود وقتی فرد می‌خواهد به سمت این قله حرکت کند، دامنۀ مسیر (که منتهی به قله می‌‌شود) را نبیند. خیلی از افراد هستند که وقتی به این قله دست می‌یابند، به این نتیجه می‌رسند که آن دامنه و آن مسیرِ المپیاد همه‌چیز بوده است. خود من هم از این قضیه مستثنی نیستم. وقتی آدم به موفقیتی در زندگی خود می‌رسد، مثلا به مدال یا افتخاری دست پیدا می‌کند، می‌فهمد که آن مدال قرار نیست در زندگی او تغییری ایجاد کند و قرار نیست با آن مدال به آدمی متفاوت تبدیل شود؛ بلکه دامنۀ آن قله ای که از آن گذر می‌کرده، باعث تغییر در آن فرد می‌شود. این باعث می‌شود زمانی که فرد در آن دامنه شروع به حرکت کرد، هر جا از مسیری که در آن متوقف شد و نتوانست به حرکت کردن ادامه بدهد، با آنکه مسیر کوچکی را طی کرده است، اما می‌تواند در زندگی به او کمک کند که در نهایت به درجات بالاتری دست پیدا کند.

در ادامه امامی، مادر ادیب فلاح پور در گفت و گو با پانا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فرزند شما یکی از نخبگان ایران است و تلاش زیادی کرده تا مدال طلای المپیاد زیست را بدست آورد، در طی زمان تحصیل او، آیا شما به صورت خاصی به او رسیدگی می‌کردید گفت: آن چیز که در مواجهه با دانش آموز المپیادی از جایگاه پدر و مادر حائز اهمیت است، صبوری و بردباری آنها در رسیدگی به فرزند خود و ابراز محبت همه جانبه برای حمایت از دانش آموز در این مسیر است. با توجه به اینکه پدر ادیب‌وفا، کاپیتان کشتی است و در سال، حدود شش-هفت ماه از خانه و خانواده به دور است؛ وظیفه ای که در قبال حمایت از فرزندانم دارم، چه از لحاظ عاطفی و احساسی و چه از لحاظ فراهم کردن فضای آرام در خانه و نیازهای ضروری، به مراتب دشوارتر است و نیازمند تلاش بیشتری است که به یاری خدا این تلاش نتیجه داد و این مدال خوش‌رنگ برای فرزندم حاصل شد. این حمایت‌ها جایگاهی مهم در موفقیت فرزندانمان ایفا می‌کند. ولو اینکه در حد دادن خوراکی و ... در حین درس خواندن و یا آرام کردن محیط خانه برای ایجاد شرایط ایده‌آل برای مطالعه باشد. حتی در مواقعی که لازم است فرزندم از بعضی از تفریحات زمان‌بر مثل رفتن به استخر و یا شرکت در بعضی مهمانی‌ها، به دلیل ایجاد زمان مناسب برای مطالعۀ المپیاد چشم‌پوشی کند؛ می‌گوید آن لذت و بهره ای که در رفتن به استخر و یا شرکت در مهمانی برای من حاصل می‌شود را من در مطالعه برای المپیاد پیدا خواهم‌کرد.

داشتن فرزند المپیادی صبوری و بردباری والدین را می‌طلبد

وی اضافه کرد: به شخصه اعتقاد دارم که فرزند خوب و شایسته، گلی از گل‌های بهشت است. در اقوام و آشنایان بعضاً مشاهده می‌شود که وقتی از آنها می‌پرسیم چرا فرزندان خود را به مسیر المپیاد و رسیدن به مدارج علمی دعوت نمی‌کنید، پاسخ می دهند که مدیریت چنین فرزندانی از حوصله و طاقت ما خارج است. در حالی که می‌بایست با صبر و ایستادگی این شرایط را مدیریت کرد تا بهترین نتیجه برای فرزندانمان حاصل شود.

همچنین مادر این نخبۀ اصفهانی گفت: داشتن راهنما و راه بلد در خواندن المپیاد، نکتۀ بسیار مهمی است. با توجه به اینکه فرزند بزرگترم موفق به کسب مدال نقرۀ المپیاد زیست در کشور و مدال طلای المپیاد سواد رسانه ای در جهان شد؛ ادیب وفا بهترین راه بلد و مشاور در زمینۀ المپیاد را همواره در کنار خود داشت. قطعا راه‌بلدِ راه المپیاد و کسی که چاه‌ها و راه‌های این مسیر را به خوبی می‌شناسد، می‌تواند کمک بزرگی به کسی که قصد دارد وارد این راه شود بکند.

در پایان این مادر بیان کرد: با توجه به اینکه ادیب‌وفا در بین کسانی که مدال طلا گرفتند رتبۀ اول را بدست آورد، اولین طلای یک المپیاد زیست استان اصفهان است و همچنین دومین دانش‌آموز پایه دهمی است که توانسته تاکنون در پایۀ دهم موفق به کسب رتبه یک و مدال طلای المپیاد زیست بشود. (لازم به ذکر است که دانش آموزان در دوره‌های دهم و یازدهم می‌توانند در المپیادهای هفتگانه علمی شرکت کنند و در دورۀ تابستانی حضور یابند.) همچنین بنده برای تمامی دانش‌آموزانی که قصد دارند در مسیر المپیاد قدم بردارند، دعای خیر می‌کنم و توفیقات روزافزون را برای آنها از درگاه خداوند خواستارم.

خبرنگارن: محمد مهدی صادقی، عباس صمدانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار