دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

لیست 15نفره «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» نهایی نیست

علی صوفی: کاندیدای غیر اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ نخواهیم داشت/ اگر اجازه دهند با کاندیدای خودمان بیاییم رویکرد مردم دولت کارآمد خواهد بود

تهران (پانا) - دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ضمن تشریح رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات 1400 تاکید کرد کاندیدای غیر اصلاح‌طلب در سال 1400 نخواهیم داشت و اگر اجازه دهند که ما کاندیدای خود را به صحنه بیاوریم حتما رویکرد مردم دولت کارآمد خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد
لیست 15نفره «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» نهایی نیست

فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شب گذشته اعلام کرد که کارگروه 9 نفره تعیین شخصیت‌های متنفذ اصلاح‌طلب، اسامی 15 نفر را برای تشکیل "نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان" انتخاب کرده‌اند که اسامی آن‌ها عبارت است از: «بهزاد نبوی، سیدحسین مرعشی، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، سیدحسن رسولی، سیدسراج‌الدین موسوی، محسن میردامادی، سیدمعروف صمدی، محمود صادقی، فخرالسادات محتشمی‌پور، علیرضا علوی‌تبار، عماد بهاور، اسماعیل گرامی مقدم، فاطمه سعیدی و بدرالسادات مفیدی». نهادی که تمام امور مربوط به مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد 1400 را برعهده خواهد داشت. علی صوفی در این باره به پانا گفت: «تعیین مصداق برای کاندیدای ریاست‌جمهوری اکنون بی‌مورد است، نهاد اجماع‌ساز که متولی این قضیه است، راجع به این موضوع صحبت خواهد کرد. نهاد اجماع‌ساز به این خاطر درست می‌شود که دیگر متفرق صحبت نشود، یکجا اجماع به وجود بیاید و صحبت‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری از جانب اصلاح طلبان را این نهاد اعلام کند.»

وی ادامه داد: «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکنون چند تصمیم مهم گرفت که در نهایت تصمیم گرفتند جایی منتشر نشود، ولی همگی منتشر شد، حتی اسم این 15 نفر. بنده هم از طریق حزب پیشرو اصلاحات 15 نفر را پیشنهاد دادم که 8 نفرشان اکنون انتخاب شده‌اند. متاسفانه من هم اسم این 15 نفر را در یکی از این گروه‌های هم‌اندیشی مشاهده کردم. ولی این را می‌توانم بگویم که این فهرست 15 نفره که منتشر شده است، هنوز کاملا نهایی نشده است. هنوز کار دارد. نهاد اجماع‌ساز اولین جلسه خود را هفته آینده تشکیل خواهد داد و در آن جلسه این لیست نهایی می‌شود و بعد از تشکیل این جلسه آیین‌نامه و اساسنامه باید نوشته شود، استان‌ها را فعال کنند و بعد وارد موضوعات جدید شوند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «ما نسبت به اصولگرایان یک مشکل داریم. اصولگرایان از الان تکلیف‌شان روشن است ولی ما باید منتظر بمانیم تا ثبت‌نام انجام شود، سپس بررسی صلاحیت‌ها صورت گیرد، فهرست کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده اعلام شود، آن زمان ما باید ببینیم آیا کاندیدایی از ما مانده یا نه؟ اگر مانده، تعدادشان اگر بیشتر از یک نفر بود آن زمان چطور بین این‌ها یک نفر را انتخاب کنیم. تقریبا تا روزهای انتخابات درگیر همین موضوعات هستیم. بنابراین اگر نهاد اجماع‌ساز اکنون هم درست شود، بر روی مصادیق هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات تاکید کرد: «ممکن است گفته شود این لیست 15 نفره اکنون انتخاب شده‌اند، اما نهایی نیستند. متاسفانه این لیست نباید رسانه‌ای می‌شد. قرار نبود رسانه‌ای شود. همانطور که قرار نبود نهاد اجماع‌ساز تا نهایی نشده و هماهنگی‌ها با آقای خاتمی انجام نشده، رسانه‌ای نشود. حتی آن کمیته‌ 5 نفره در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، آن هم قرار نبود رسانه‌ای نشود تا کارشان را انحام دهند. ولی همه این‌ها رسانه‌ای شده که این مساله‌ای برای شورای هماهنگی است.»

اعتراض اصلاح‌طلبان به نظارت استصوابی برای این است که عده‌ای به عنوان قیم مردم انتخابات گزینشی برگزار نکنند

استاندار سابق گیلان در دولت اول و وزیر سابق تعاون در دولت دوم اصلاحات در ارتباط با رویکرد اصلاح‌طلبان در قالب این نهاد اجماع‌ساز، ادامه داد: «اصلاح‌طلبان فعالیت‌هایی را که حول محور نهاد اجماع‌ساز انجام می‌دهند برای انتخابات 1400 است، بنابراین اصلاح‌طلبان مصمم‌اند به فرصت انتخاباتی 1400 فکر کنند. اساسا اصلاح‌طلبان برای احقاق حقوق اساسی مردم که بزرگترین حق‌شان، حق حاکمیت به سرنوشت است، همچنان ‌که در قانون اساسی آمده است، تلاش می‌کنند. این حق حاکمیت بر سرنوشت مردم از طریق انتخابات اعمال خواهد شد. اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا از طریق انتخابات، مردم به حق‌شان برسند و جمهوریت نظام که در قانون اساسی بر آن تاکید شده و از ویژگی‌های جمهوری اسلامی است، محفوظ شده و مورد تعرض قرار نگیرد. اگر اصلاح‌طلبان به نظارت استصوابی یا امثالهم اعتراض دارند برای این است که حق مردم ضایع نشود و عده‌ای به عنوان قیم مردم انتخابات گزینشی برگزار نکنند. این گزینش و انتخاب را بر عهده مردم بگذارند.»

اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اهتمام خواهند داشت

استاندار سابق کهگیلویه و بویر احمد در دولت اول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اهتمام خواهند داشت و محور فعالیت‌شان حضور در انتخابات و ترغیب و تشویق مردم برای حضور در انتخابات و معرفی کاندیداهای مناسب از طریق احزاب اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند از طریق نهادهای مدنی و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای، حاکمیت را که حق مردم است به مردم عطا و مسیر مردم را تسهیل کنند. این رویکرد ما است.»

علی صوفی گفت: «طیفی اما این حق را که در قانون اساسی هم آمده برای مردم قائل نیستند، جمهوریت نظام از نظر آن‌ها یک چیز تشریفاتی است. از نظر آن‌ها مردم فقیرند و تئوریسین‌های‌شان با تکیه بر آیات قران مانند «اکثر الناس لایعقلون» بارها این را بدون ترس و بی‌محابا مطرح کرده‌اند. برای قانون، قانون اساسی و مردم جایگاهی قائل نیستند. آنها حق حاکمیت را از آن خدا می‌دانند مثل خوارج که می‌گفتند «لا حکم الا لله»؛ خوارج هم در مقابل امیرالمومنین علیه‌السلام همین را می‌گفتند، هیچ حکمی غیر از حکم خدا نیست و شما چه حکمی دارید چه حقی دارید که می‌خواهید حکم کنید؟ ولو اینکه مردم شما را انتخاب کرده باشند. این حرف خوارج اکنون دوباره مطرح می‌شود، این‌که حق حاکمیت ازآن خداست و خداوند نماینده خودش را برای شما معین می‌کند و شما هم رعیت هستید و هر جه نماینده خدا در زمین گفت شما هم باید تبعیت کنید. این برداشت انحرافی از ولایت فقیه است که در قانون اساسی آمده است، ولایت فقیهی که مد نظر امام بود. آن زمانی که در حال نوشتن قانون اساسی بودند در کنار آن، اساس را جمهوریت قرار دادند و تعیین حق مردم در سرنوشت‌شان را به رسمیت شناختند و امام هم فرمودند میزان رای مردم است. این‌ها را اما این طیف اصلا به رسمیت نمی‌شناسند و قبول ندارند. بنابراین طبیعی است که دنبال این هستند که اصلاح‌طلبان که به عکس آن‌ها معتقدند که باید مردم در سرنوشت‌شان حاکم شوند، می‌خواهند این فکر را جمع و منزوی کنند.»

فکر اصلاح‌طلبی از نظام اجتماعی جداشدنی نیست

وی در این راستا تاکید کرد: «اما فکر اصلاح‌طلبی از نظام اجتماعی جداشدنی نیست ولو اینکه دیکتاتوری بخواهد حاکم شود، ولو اینکه بخواهد کودتا شود. همیشه هستند در جامعه کسانی که بخواهند پرچم اصلاح‌طلبی را به دوش بکشند. ما بازسازی جریان اصلاحات را به ویژه بازسازی آسیب‌های هشت سال اخیر را به هشت سال دیگر واگذار نمی‌کنیم. این حرف‌ها که می‌گویند اصلاح‌طلبان باید تا هشت سال دگیر صبر کنند، انتزاعی است. مثل این می‌ماند که بگویند باید زندگی را تعطیل کرد. فعالیت سیاسی مانند زندگی کردن است، مگر می‌شود یک جمع فعالیت خود را تعطیل کند؟ مگر می‌شود احزاب فعالیت خود را تعطیل کنند؟ در قانون احزاب آمده که حزب متشکل از اشخاص حقیقی است که برای کسب قدرت و مشارکت در قدرت و نقد و اصلاح قدرت در قالب قانون اساسی به وجود می‌آیند و در قالب قانون می‌توانند فعالیت کنند. این حزب اگر می‌خواهد برای کسب قدرت و مشارکت در قدرت کاری نکند دیگر اسمش حزب نیست. اگر بخواهد برود خانه بنشیند اصلا سیاسی تلقی نمی‌شود. چطور می شود 8 سال فعالیت سیاسی را تعطیل کرد؟ ما در تمام این مدت هم فعالیت خود را تعطیل نکردیم. در زمان احمدی‌نژاد با آن محدودیت‌ها و انسداد سیاسی به ویژه از 88 به وجود آمد، ما را مجبور کردند که در انتخابات سال 90 مجلس، مشارکت نکنیم؛ چون می‌دانستیم هر کاندیدایی که معرفی کنیم با انگ فتنه و فتنه‌گر او را حذف خواهند کرد، آنقدر عزم‌شان جدی بود که اصلاح‌طلبان به این نتیحه رسیدند که در این دوره اصلا کسی را معرفی نکنند. ضمن اینکه اساسا انسداد سیاسی اصلا اجازه فعالیت سیاسی به آن‌ها را نمی‌داد.»

نارضایتی و دلخوری فعلی مردم دامن اصلاح‌طلبان را هم گرفته است

مردم از ما نمی‌پذیرند، یعنی مردم، مردم گذشته نیستند که ما هرچه بگوییم گوش کنند یا آقای خاتمی هرچه بگوید گوش کنند. حال برای اینکه اعتماد مردم را جلب کنیم راهی جز رو آوردن به اصول اصلاح‌طلبی نداریم، راهی غیر از معرفی کاندیداهای اصلاح‌طلب نداریم با برنامه قابل قبول. لذا در 98 این را به صراحت اعلام کردیم که ما دیگر حضور بدون قید و شرط در انتخابات نخواهیم داشت مانند 92 تا 96، ما حضورمان مشروط به حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب است. اگر نداشته باشیم هم معرفی نخواهیم کرد همین کار را هم کردیم

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات ادامه داد: «ولی به محض اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری شروع شد که با انتخابات مجلس هم متفاوت بود، ورود یک کاندیدای اصلاح‌طلب در رقابت انتخاباتی باعث فعال شدن اصلاح‌طلبان پشت سر او می‌شد و یخ‌ها ذوب می‌شدند و جامعه هم حرکتی می‌کرد، بنابراین اصلاح‌طلبان از این فرصت استفاده کردند. حتی در بدو امر هم خیلی به پیروزی فکر نکردند ولی اصل فعالیت را پذیرفتند و برخلاف انتخابات مجلس نهم، پذیرفتند که باید در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال شوند، فعال هم شدند و نتیجه را هم در دست گرفتند. متاسفانه نارضایتی و دلخوری فعلی مردم که حق هم دارند دامن همه را از جمله اصلاح‌طلبان را گرفته است. اما اکنون اصلاح‌طلبان در فضای جدید که هم مردم هم مقداری امیدوار شده‌اند ورود خواهند کرد.»

کاندیدای غیر اصلاح‌طلب در سال 1400 نخواهیم داشت

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «ما کاندیدای غیر اصلاح‌طلب در سال 1400 نخواهیم داشت. رویکردمان در انتخابات 92 با رو آوردن به کاندیدای غیر اصلاح‌طلب مثل آقای روحانی صرفا بر مبنای استراتژی سلبی بود. برای این‌که این دولت احمدی‌نژاد و کاندیداهایی که با او مرتبط هستند، دوباره ریاست‌جمهوری را در دست نگیرند. در 94 اصلاح‌طلبان تن دادند به یک لیست ائتلافی امید که در آن حتی اصولگرایان معتدل هم حضور داشتند. در سال 96 مجددا از آقای روحانی حمایت کردند تا این زمان همه اقدامات سلبی بود. در سال 94 آمدند تا مجلس نهم را کلا برکنار کنند، آن نمایندگان وابسته به جناح تندرو را که برای منافع ملی ما ضرر داشتند. چون همین نمایندگان تندرو باعث شده بودند تا شورای امنیت سازمان ملل به تصویب شش قطعنامه ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل علیه ایران و خطر حمله نظامی علیه کشورمان اقدام کند. بنابراین کشور در ورطه خطرناکی افتاده بود که باید کاری می‌کرد و حداقل کاری که می‌شد کرد این بود که این‌ افراد بروند ولو اینکه جای آن‌ها کسانی بیایند که خیلی نسبتی با اصلاح‌طلبان ندارند یا حتی کارآمدیشان هم آنقدر تضمین شده نباشد، ولی حداقل کسانی باشند که اینگونه خطرآفرین نباشند. بنابراین عدول از اصول اصلاح‌طلبی‌ و معرفی کاندیداهای میانه‌رو و معتدل و غیر اصلاح‌طلب باعث شد تا کارآمدی دولت و مجلس بسیار پایین بیاید. در انتخابات 98 به این نتیجه رسیدیم که دیگر مردم از ما نمی‌پذیرند، یعنی مردم، مردم گذشته نیستند که ما هرچه بگوییم گوش کنند یا آقای خاتمی هرچه بگوید گوش کنند. حال برای اینکه اعتماد مردم را جلب کنیم راهی جز رو آوردن به اصول اصلاح‌طلبی نداریم، راهی غیر از معرفی کاندیداهای اصلاح‌طلب نداریم با برنامه قابل قبول. لذا در 98 این را به صراحت اعلام کردیم که ما دیگر حضور بدون قید و شرط در انتخابات نخواهیم داشت مانند 92 تا 96، ما حضورمان مشروط به حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب است. اگر نداشته باشیم هم معرفی نخواهیم کرد همین کار را هم کردیم.»

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات افزود: «نهاد اجماع‌ساز برای همین عزم اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد. ما تاکید می‌کنیم اصلاح‌طابان در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی و عادلانه و در تراز قانون اساسی با معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب مورد تایید نهاد اجماع‌ساز شرکت خواهند کرد. یعنی اصلاح‌طلبان حق خود می‌دانند از حاکمیت این را مطالبه کنند که انتخابات باید این ویژگی‌ها را داشته باشد و حاکمیت هم باید این حق را برای ما قائل شود که ما کاندیدای خودمان را داشته باشیم. وقتی کاندیدای خود را نداشته باشیم طبعا دیگر حضورمان در انتخابات بی‌معناست. این کاملا تصریح شده است. تصمیم‌گیری دو سطح دارد، سطح نخبگان و سطح مردم. در سطح نخبگان اگر بخواهیم عدول کنیم و مصلحت‌سنجی کنیم دیگر این امید را از دست داده‌ایم که در سطح مردم بتوانیم مقبولیت داشته باشیم. بنابراین چون در سطح مردم این تفکر دیگر پذیرش ندارد، مجبوریم با مردم به زبان صریح و مسئولانه صحبت کنیم. باید بگوییم بله ما دیگر تضمین می‌دهیم به شما با این کاندیداها و با این برنامه، دیگر ریسک نمی‌کنیم که بگوییم چون روحانی معتدل است و آن‌ها تندرو هستند شما بیایید و آقای روحانی را انتخاب کنید.»

در انتخابات آینده اگر اجازه دهند کاندیدای خود را به صحنه بیاوریم حتما رویکرد مردم، دولت کارآمد خواهد بود

علی صوفی در پایان تاکید کرد: «در انتخابات آینده اگر اجازه دهند که ما کاندیدای خود را به صحنه بیاوریم حتما رویکرد مردم دولت کارآمد خواهد بود. دولتی که مردم را از بحران خارج کند، دولتی که توان تعامل بین‌المللی را داشته باشد، در عرصه دیپلماسی موفق و واقع‌بین باشد و در عرصه سیاست داحلی رویکرد مردمی داشته باشد. و به هر بهانه‌ای فشار را به مردم زیاد نکند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار