معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد:

نقش عوامل ژنتیکی و انتخاب سبک زندگی در بروز و شیوع سرطان

رشت ( پانا) - معاون بهداشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه عوامل ژنتیکی، انتخاب سبک زندگی، مصرف دخانیات و همچنین نوع تغذیه می تواند به ابتلای این بیماری کمک کند، گفت تنها پزشک است که می تواند با استفاده از تکنیک های تشخیصی و افتراقی، بیماری را تشخیص دهد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نقش عوامل ژنتیکی و انتخاب سبک زندگی در بروز و شیوع سرطان

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آبتین حیدرزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هفته اول بهمن ماه به عنوان «هفته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری سرطان» اختصاص یافته است، اظهار کرد: هدف از بزرگداشت این مناسبت، افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های سرطانی، عوامل سرطان زا و راه های پیشگیری از آن است.

وی با بیان اینکه سرطان ها از مهم ترین بیماری های غیرواگیر محسوب می شوند، تصریح کرد: سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای در حال توسعه است و در حال حاضر، سرطان عامل ۱۲ درصد مرگ و میر، در سراسر جهان است.

معاون بهداشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: آنچه که ما به عنوان سرطان می شناسیم، رشد بی رویه و گسترش غیرطبیعی سلول‌های بدن است و این مهم، زمانی رخ می دهد که ماده ژنتیکی درون یک سلول آسیب ببیند. سلول ها به طور غیر قابل کنترل، تکثیر شده و رشد می کنند و این رشد غیر معمول موجب از بین رفتن بافت های اطراف می شود و در نوع وخیم، سرطان پخش شده و دیگر نواحی بدن را نیز درگیر می کند.

حیدرزاده با اشاره به این که سرطان، بیماری غیر واگیر است، گفت: احتمال بروز سرطان در همه سنین و در هر نقطه از بدن وجود دارد اما با افزایش سن؛ احتمال بروز این بیماری زیاد است. برخلاف بیماری های مسری مانند AIDS، آنفلوآنزا و یا توبرکولوزیس، سرطان بیماری واگیردار، نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: سلول های سرطانی می توانند تومورها را تشکیل داده و سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و مانع از کارکرد منظم بدن شوند.

وی با تاکید بر اینکه عوامل ژنتیکی، انتخاب سبک زندگی، مصرف دخانیات و همچنین نوع تغذیه می تواند به ابتلا به این بیماری کمک کند، گفت: تنها پزشک است که می تواند با استفاده از تکنیک های تشخیصی و افتراقی، بیماری را تشخیص دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به راه های درمان بیماری سرطان، گفت: در حال حاضر شیمی درمانی با داروها به منظور جلوگیری از تقسیم و تکثیر سلول‌های سرطانی، مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه جراحی، مؤثرترین و سریع ترین راه درمان برای تومورهایی است که در مراحل اولیه رشد هستند، پرهیز از مصرف الکل، دخانیات، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای، عدم استفاده از غذاهای چرب و نمک، انجام فعالیت های فیزیکی، ورزش، کاهش استرس، فشارهای روحی و معاینات پزشکی مستمر را به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان، لازم دانست.

حیدرزاده بیان کرد: در پرتودرمانی نیز از پرتو اشعه X یا سایر انواع اشعه با انرژی زیاد و دوزهای بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کنند و اکثر قسمت‌های بدن به دور از اثرات اشعه خواهد بود. بنابراین عوارض آن در مقایسه با عوارضی که داروهای شیمی درمانی ایجاد می‌کنند بسیار کمتر است.

وی با اشاره به برخی از علائم سرطان ادامه داد: ایجاد توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر از بدن، خال جدید یا هرگونه تغییر واضح در خال ها و یا زگیل های موجود در بدن، زخم های پوستی که بهبود نیابد، تغییرات در عادات دفع ادرار و مدفوع، سوء هاضمه مزمن یا اشکال در بلع غذا، کاهش وزن بدون علت مشخص و خونریزی یا ترشحات غیر عادی از مجاری طبیعی بدن می توانند علائم سرطان باشند. اما این علایم و سایر نشانه ها همیشه دال بر سرطان نیست و می توانند بدلیل عفونت ها، تومورهای خوش خیم و یا سایر مشکلات نیز ایجاد شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان یادآور شد: قرار گرفتن به مدت زیاد در معرض خورشید، با وجود فواید زیاد آن ابتلا به سرطان پوست را قوت می بخشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار