گفت‌وگو با مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان

خواسته‌های فیفا را اجرا نکردیم

تهران (پانا) - حدود یک ماه پیش فدراسیون جهانی فوتبال جدیدترین رنکینگ تیم‌های ملی بانوان را اعلام کرد که در آن خبری از فوتبال بانوان ایران نبود. در واقع فوتبال بانوان ایران که پیش‌تر دارای رنکینگ 71 جهان بود این بار از رنکینگ جهانی خارج شده بود.

کد مطلب: ۱۱۵۶۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
خواسته‌های فیفا را اجرا نکردیم

به‌گزارش ایران، اتفاقی ناراحت کننده بخصوص برای زنان فوتبالیست که تمامی زحمات سال‌های اخیر خود را بر باد رفته می‌دیدند. حالا باید تیم ملی بانوان کشورمان برای حضور مجدد در رنکینگ فیفا تلاش کند. در این میان هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای به دبیران کل فدراسیون‌ها از اعلام آمادگی ۳۴ تیم در مسابقات جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا ۲۰۲۲ که به میزبانی هند برگزار می‌شود، خبر داد که در این بین نام ایران هم دیده می‌شد.

مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان گفت:‌«تیم ملی بانوان همیشه با آمادگی در جام ملت‌ها شرکت می‌کرد، البته شرایط این دوره نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت است. در بخش بانوان تنها مسابقات لیگ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درحال برگزاری است اما با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا در کشورمان امکان تشکیل اردوهای تیم ملی وجود ندارد. حدود 2 سال است که هیچ اردویی برای تیم ملی بزرگسالان تشکیل نشده است. فرصت خوبی داشتیم که با آمادگی بهتر در جام ملت‌های آسیا حضور یابیم و مسابقات دوستانه‌ای برگزار کنیم اما کرونا همه برنامه‌های ما را به هم زد، البته اردوهای تیم‌های ملی کشورهای دیگر در حال برگزاری است. مثلاً در انگلیس وضعیت کرونا به هیچ وجه خوب نیست اما تیم ملی این کشور بازی‌های دوستانه برگزار می‌کند. انگلیس یک سری شرایط و امکاناتی دارد که می‌تواند تیم ملی خود را ایزوله کند اما ما چنین شرایط و فضایی در آکادمی ملی نداریم.»

او صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد:‌ «امکانات ما خیلی کم است و چون اردوهای تیم ملی باید در تهران برگزار شود عملاً مسافرت‌ها در شرایط کرونایی کار آسانی نبود. امکانات ما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی فیفا و ای‌اف‌سی بسیار پایین بود و به این دلیل نتوانستیم در این مدت اردوهای تیم ملی را برگزار کنیم. ما سال‌ها برای رسیدن به این جایگاه و رنکینگی که داشتیم زحمت کشیدیم اما متأسفانه ماه پیش از رنکینگ فیفا خارج شدیم و این اتفاق بسیار بدی برای تیم ملی بود.»

آزمون با اشاره به اینکه صحبت کردن در خصوص دلایل خروج تیم ملی بانوان از رنکینگ فیفا تنها فوتبال بانوان را به حاشیه می‌برد، گفت:‌«تیم ملی بانوان نیاز به حمایت دارد و باید باشگاه‌های بزرگ هم در لیگ از فوتبال بانوان همانند تیم‌های ذوب آهن و سپاهان حمایت کنند. بازیکنانی که در تیم بانوان ذوب آهن و سپاهان بازی می‌کنند، دغدغه زیادی ندارند. ما باشگاه‌های بزرگی همچون پرسپولیس، استقلال، تراکتور و فولاد داریم که این باشگاه‌ها می‌توانند در رده بانوان هم تیمداری کنند چون فوتبال بانوان نسبت به آقایان هزینه‌ای ندارد. حضور این تیم‌ها در لیگ بانوان باعث می‌شود بانوان با دغدغه کمتری در لیگ حضور یابند و علاوه‌بر این انگیزه بازیکنان چند برابرمی شد. در ادامه کار ما هم در تیم ملی راحت‌تر می‌شود و بازیکن با آمادگی کامل در اردوی تیم ملی حاضر می‌شود و ما تنها وظیفه هماهنگی بازیکنان را خواهیم داشت. عملاً وظیفه سرمربی تیم ملی در تمام دنیا همین است و کار هماهنگی را انجام می‌دهد. متأسفانه برنامه‌ریزی‌های ما برای تیم ملی بانوان مقطعی است و ما در هر مقطع یک برنامه برای تیم ملی داریم و پس از آن تیم رها می‌شود.»

سرمربی تیم ملی با اشاره به اینکه ما باید منتظر بمانیم تا رئیس فدراسیون مشخص شود، افزود: ‌«من کاری به شخص خاصی ندارم و چون خودم جزو اعضای مجمع انتخابات هستم نمی‌خواهم از شخص خاصی نام ببرم. تیم ملی برای مطرح شدن در دنیا نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت دارد. تیم ملی از رنکینگ خارج شد و حالا باید مجدداً برای حضور در رنکینگ تلاش کنیم. اگر بتوانیم در فیفادی با تیم‌هایی که رنکینگ خوبی دارند، بازی کنیم و برد به‌دست بیاوریم مجدداً به رنکینگ بازمی گردیم.» آزمون با تأکید بر اینکه چند موضوع باعث شد تا تیم ملی از رنکینگ خارج شود، گفت:‌«از زمانی که کرونا آمد، وضعیت تهران همیشه قرمز بود و نتوانستیم اردوهای خود را برگزار کنیم. ما مشکلات ریشه‌ای داریم و رسانه‌ها از تیم ملی بانوان حمایت نمی‌کنند. تیم ملی 18 ماه است که هیچ برنامه‌ای ندارد و حتی یک اردو هم برگزار نکرده و در این شرایط بدیهی است که از رنکینگ خارج شود. این قانون فیفاست و بی‌برنامگی باعث خروج تیم ملی بانوان از رنکینگ شد. ما در این مدت نمی‌توانستیم با برگزاری اردوها بدون امکانات، سلامتی بازیکنان را به‌خطر بیندازیم. ما خواسته‌های فیفا را اجرا نکردیم. البته تیم ملی برنامه داشته اما این برنامه‌ها اجرا نشده و این موضوع هم به‌دلیل کمبود امکانات بود. ما نتوانستیم به چیزهایی که در نظر داشتیم، برسیم. امیدوارم بتوانیم با حمایت باشگاه‌های بزرگ حاشیه امنی برای بازیکنان و مربیان به‌وجود بیاوریم. باید برای تیم ملی بانوان یک کارگروه با حضور بزرگان فوتبال تشکیل بدهیم. نمی‌توانیم یک فرد را مقصر خروج تیم ملی بانوان از رنکینگ بدانیم.»

سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان در پاسخ به این سؤال که آیا خروج تیم ملی از رنکینگ باعث ناامیدی بانوان شده است؟ افزود:‌«ما بانوان زخم‌های زیادی خوردیم و سختی‌های زیادی کشیدیم. ما گاهی به مسابقات اعزام شدیم و نگذاشتند که مسابقه بدهیم اما مجدداً از نو شروع کردیم و روحیه‌مان را از دست ندادیم. بانوان در شرایط بسیار سختی کار می‌کنند و در این شرایط سخت همیشه حاضر و آماده بوده‌اند. در 3 سال اخیر کارگروه استعدادیابی ما بسیار خوب کار کرد و توانست بازیکنان نوجوان و جوان را به تیم ملی بزرگسالان معرفی کند. ساختن بازیکن وظیفه باشگاه‌هاست که البته این موضوع برعکس شده و چند سالی است که فدراسیون این بار را به دوش می‌کشد.» آزمون در پایان گفت:‌«تغییر یک سری از موارد باعث می‌شود که ما تیم ملی خوبی داشته باشیم. همانند اتفاقی که در فوتسال افتاد. فوتسال ما یک‌شبه قهرمان آسیا نشد و این موضوع اتفاقی نبود. این تیم بازی‌های دوستانه و اردوهای زیادی برگزار کرد که از این نظر با فوتبال قابل قیاس نیست. فوتبال آسیا قدرتمند است و تیم‌های کره‌جنوبی، کره‌شمالی، چین، استرالیا، تایلند و ویتنام تیم‌های مدعی در آسیا هستند و این تیم‌ها همیشه تورنمنت‌های 4 جانبه برگزار می‌کنند.»

بــــرش
قنبری: حذف از رنکینگ فیفا شوک بدی بود

زهرا قنبری، کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان در مورد خروج تیم ملی فوتبال زنان از رنکینگ فیفا گفت:‌ «به تیم ملی خیلی اهمیت نمی‌دهند و آن را فقط برای حضور در تورنمنت‌ها تشکیل می‌دهند که این همیشه به زنان ضربه زده است. بی‌توجهی مسئولان به این مسأله نشان‌دهنده بی‌اهمیتی آنها به بخش زنان است. این موضوع ارزش فوتبال زنان را زیر سؤال می‌برد، همچنین انگیزه و تلاش بازیکنان را کاهش می‌دهد چون در لیگ خوب کار می‌کنند اما تیم ملی ندارند. هر سال وضعیت این بوده و همراه با سایر بازیکنان به بی توجهی مسئولان اعتراض کرده‌ایم، دیگر درست نیست به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای بارها تکرار کنم که چرا اردوی تیم ملی را برگزار نمی‌کنند، به تیم ملی اهمیت نمی‌دهند، به بازیکنان احترام نمی‌گذارند و برنامه ندارند؟ واقعاً دوست ندارم دیگر راجع به این مسائل حرف بزنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار