حال ناخوش بازار سرمایه؛ از افت شاخص تا استعفای ریاست سازمان بورس

تهران (پانا) - حال و هوای بورس همچنان نامساعد است و شاخص کل در پایان معاملات این هفته با ثبت رشد 33 هزار واحدی در ارتفاع یک ‌میلیون و ۱۸۳هزار واحد قرار گرفت اما بورس این هفته حواشی بسیاری هم داشت و با بالا گرفتن اعتراضات نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد، پس از زمان قانونی معاملاتی خبر و متن استعفای حسن قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس اوراق بهادار منتشر، تکذیب و بعد تایید شد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۵۰۸
لینک کوتاه کپی شد
حال ناخوش بازار سرمایه؛ از افت شاخص تا استعفای ریاست سازمان بورس

برخی از کارشناسان معتقدند برکناری و یا استعفای حسن قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس در راستای خروج از تنگنای فشار افکار عمومی بوده و همه می‌دانند که تغییر رئیس این سازمان دردی را دوا نمی‌کند.

برخی کارشناسان بورسی نیز معتقدند رفتار هیجانی در خریدوفروش سهام، باعث شده اتفاقات عجیبی در بورس رخ دهد. با اینکه بازار در حال اصلاح شاخص‌های بورسی است و مثبت شدن آن در روزها و ماه‌های پیش رو، اتفاق خواهد افتاد اما بسیاری در حال فروختن سهام خود هستند و تحولات بورس، نتیجه حضور ۹۰ درصدی سهامداران غیرحرفه‌ای با رفتار هیجانی است.

افت 43 هزار واحدی و سقوط شاخص بورس به ارتفاع 1.1 میلیون واحد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز شنبه بازار سرمایه بیش از ۴۳هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز شنبه 27 دی بازار سرمایه تعداد 8میلیارد و 638میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 7هزار و 52میلیارد تومان در 827هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 43هزار و 43واحدی در ارتفاع یک میلیون و 186هزار و 793واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی، کارخانجات داروپخش و موتورسازان تراکتورسازی ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 11247واحد، کل (هم‌وزن) 10318واحد، قیمت (هم‌وزن) 6751واحد، آزاد شناور 48532واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 33626 و 79597 واحد رشد کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 808میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 801میلیارد تومان در 458هزار نوبت، آیفکس 461واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 859واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، توزیع دارو پخش و توکاریل بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس دوشنبه 36 هزار واحد دیگر افت کرد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه بیش از ۳۶هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه 29 دی بازار سرمایه تعداد 4میلیارد و 320میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 4هزار و 190میلیارد تومان در 515هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 36هزار و 989واحدی در ارتفاع یک میلیون و 149هزار و 721واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی، کارخانجات داروپخش و پرداخت الکترونیک سامان کیش با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 9665واحد، کل (هم‌وزن) 7925واحد، قیمت (هم‌وزن) 5185واحد، آزاد شناور 40750واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 30497 و 62810 واحد رشد کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 949میلیون ورقه به‌ارزش 9هزار و 442میلیارد تومان در 438هزار نوبت، آیفکس 422واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 436واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، شیر پگاه آذربایجان شرقی و توزیع دارو پخش بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

مثبت شدن شاخص بورس در معاملات روز سه شنبه

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز سه شنبه بازار سرمایه به رشد ۳۸۵ واحدی قناعت کرد.

در جریان دادوستدهای روز سه شنبه 30 دی بازار سرمایه تعداد 11میلیارد و 169میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 9هزار و 837میلیارد تومان در یک میلیون و 144هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 385واحدی در ارتفاع یک میلیون و 150هزار و 610واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز سه شنبه به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نوری و فولاد خراسان با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین و بیمه پاسارگاد شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بیمه کوثر بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس با ثبت رشد 33 هزار واحدی بهمن ماه را مثبت آغاز کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه با ثبت رشد ۳۳هزار و ۲۳۰واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۱۸۳هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه یکم بهمن 99 بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 967میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 861میلیارد تومان در بیش از 790هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 33هزار و 230واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 183هزار و 948واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های تولید فولاد سپید فراب کویر، ایران ترانسفو و پست بانک ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 8672واحد، کل (هم‌وزن) 2705واحد، قیمت (هم‌وزن) 1769واحد، آزاد شناور 37977واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 28633 و 52135 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 899میلیون ورقه به‌ارزش 16هزار و 380میلیارد تومان در 847هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 479واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 10واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، تولید برق عسلویه مپنا و نیروگاه زاگرس کوثر بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار