رئیس‌جمهوری در نشست هیات دولت؛

مردم بدانند رنج سه سال گذشته تکرار نخواهد شد

تهران (پانا)‌ - رئیس‌جمهوری تاکید کرد اگر طرف مقابل و دولت جدید آمریکا به قطعنامه‌ 2231 برگردد و اگر آنها صادقانه بیایند و در عمل نشان بدهند صداقت خود را در برابر قانون، در برابر تعهد و قطعنامه، ما هم به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد و اصلا هیچ مشکل حقوقی ندارد و سخت نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۵۶۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
مردم بدانند رنج سه سال گذشته تکرار نخواهد شد

حسن روحانی در نشست امروز هیات دولت با بیان اینکه باید شکرگزار خداوند باشیم که در سال 99 قمری یک ظالم کارش تمام شد و امروز هم در 99 شمسی هم دوران یک مستبد دیگر تمام می‌شود، گفت: امام در طول مبارزه و بعد هم در طول حکومت اسلامی بر دو مساله همیشه تکیه داشت، توکل به خداوند، اتکال به حق و اعتماد به مردم. امام اسلام و اجرای احکام اسلام را با نظر اکثریت جامعه مسلمان ایران کنار هم قرار داد. وقتی اسلام در جامعه ما می‌تواند حاکمیت کامل داشته باشد که ما بتوانیم اکثریت مردم را با اسلام آشنا کنیم. ما باید بتوانیم دعوت کننده خوبی باشیم وگرنه اسلام عجین با فطرت انسان است.

وی ادامه داد: آنچه اسلام می‌گوید منطبق با فطرت انسانی است. امام ضمن اینکه در همه جا بر موازین اسلامی تاکید می‌کنند اما بر روی مساله مردم‌سالاری را هم تاکید می‌کنند. یعنی این کلمه که میزان رای مردم است، یک حرف حکیمانه و سیاسی است که اصل 6 قانون اساسی بر همین اساس تدوین شده است. امام خطاب به منتخبان مجلس خبرگان قانون اساسی فرمودند اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان مناط و معیار است ولو به ضرر خودشان باشد. شما فقط وکیل مردم هستید، مردم خود مصالح خود را می‌دانند. ما همه وکیل هستیم، دولت و مجلس و همه با آرای مردم سر کار آمدیم. مردم به ما رای دادند. این خیلی مهم است که ما جمهوری اسلامی ایران که تلاش کرد و به پیروزی رسید تا روزی می‌ماند که ما دو اصل جمهوریت و اسلامی بودن را مدنظر قرار دهیم. در جمهوریت هم توجه به مردم سالاری مهم است. اسلام هم را نباید خرافی یا افراطی تبلیغ کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز روزی است که ماه بهمن و پیروزی انقلاب است، گفت: انقلاب که پیروز شد در دو سال اول تثبیت انقلاب و نیز در مبارزات 16 ساله ما تنها بودیم. در جنگ تحمیلی هم تنها بودیم و مقاومت کردیم. در مساله تحریم هم که سال‌هاست که در فشار تحریم هستیم و در سه سال اخیر جنگ اقتصادی نیز تنها بودیم. امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می‌شود. هر ظالمی که سرنگون می‌شود ما می‌گوییم الحمدالله رب العالمین، ممکن است برخی خوششان نیاید اما این دستور ما است. آدمی که امروز حکومت منحوسش پایان می‌یابد میراثی که به جا گذاشت دوقطبی کردن جامعه آمریکا بود. امروز واشنگتن دی سی به یک پادگان نظامی تبدیل شده است، این جزو ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است. انزوای سیاسی آمریکا از میراث ترامپ است. آمریکا در سیاست‌هایش تنها ماند.

وی ادامه داد:‌ هرجا که در سازمان ملل وارد شد که اسنپ بک را اجرا کند، جلوی اتمام تحریم تسلیحاتی را بگیرد و همینطور در موارد زیادی که می‌خواست جهان را علیه ایران قرار دهد، شکست خورد. بی‌اعتمادی جهان به آمریکا میراث ترامپ است. ما یک تروریسم احمق دولتی را شاهد بودیم. وی رسما دستور ترور یک سردار بزرگ را داد و اعلام کرد کار ما بوده است. انتظار ما اما از رئیس‌جمهور جدید این است که به قانون و تعهدات برگردند و تلاش کنند در 4 سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال گذشته را پاک کنند. به قطعنامه‌ 2231 برگردند. اگر آنها صادقانه بیایند و در عمل نشان بدهند صداقت خود را در برابر قانون، تعهد و قطعنامه، ما هم به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد. برای ما بیشتر روشن شد که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران صد در صد شکست خورد. درست است مردم ایران رنج کشیدند اما سیاست فشار حداکثری شکست خورد. حتی زمانیکه که کرونا هم همراه با تحریم شد، مردم ما مقاومت کردند. حتی آنها علیه خرید دارو برای مردم سنگ‌اندازی کردند. امروز می‌بینیم بعد از همه این فشارها، مسیر صادرات نفتی و غیرنفتی ما به مراتب از گذشته بیشتر است.

روحانی با بیان اینکه ترامپ سیاست بلد نبود بلکه برج‌ساز بود، گفت: آدم جدید سیاست بلد است، اگر آنها امضایی داشته باشند، در ایران هم یک امضا خواهند دید نه بیشتر؛،اگر آنها فرمانی صادر کنند در ایران هم فرمانی خواهند دید نه بیشتر، اگر اجرای موثر تعهدات خود را انجام دادند این طرف هم همینطور خواهد بود. توپ در زمین واشنگتن است. ترامپ مرد و برجام زنده ماند، تمام تلاشش این بود که برجام را نابود کند اما نتوانستند. برجام زنده است و سرحال‌تر از دیروز است. این وابستگی دارد به 1+5 و بدانند اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات باز خواهیم گشت.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: آنچه که سر ما در این سه سال آمد، توطئه‌های ترامپ بود. اگر در این سه سال همه فعالیت‌های ما عادی می‌بود، شرایط عادی بود. نسبت به اهدافشان که می‌خواستند مردم را به خیابان بیاورند و نظام را شکست دهند، شکست خوردند. آمادگی داریم اگر طرف مقابل با صداقت جلو بیاید این مسائل حل می‌شود. بازگشت به تعهدات کاری ندارد و هیچ مشکل حقوقی هم ندارد. آنچه به وجود آمده این است که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد، رنج سه سال گذشته به وجود نخواهد آمد. ارز به سمت تعادل می‌رود. آمار و ارقام فعالیت‌های ما مناسب است.

وی تاکید کرد:‌ آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد، توقع ما این بود که همه دوستان سیاسی هم حمایت حداکثری را از دولت انجام می‌دادند. بعضی انجام دادند و برخی ندادند. در شرایط اقتصادی سخت به جای کمک به ما زبان دیگری را انتخاب کردند. ما امروز یک رهبر و یک منافع و یک مصالح ملی داریم. انتخابات 1400 ملی است و برگزار می‌شود، این همه دولت را به خاطر انتخابات اذیت نکنند. در انتخابات حضور قاطع مردم برای ما مهم است. رهبر انقلاب فرمودند برای من مهم است اکثریت قاطع مردم حضور پیدا کنند. اگر اکثریت مردم پای صندوق آرا آمدند پیروزیم و گرنه شکست خوردیم. دولت همه توان خود را می‌گذارد و من از همه سیاسیون و احزاب خواهش می‌کنم هدف اولشان همین باشد.

روحانی به لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: من 27 سال است در بودجه بودم و امسال ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. نمایندگان بدانند ما باید با هم همکاری کنیم. بودجه جای ادبیات سیاسی نیست. بودجه حساب و کتاب است، من بلدم همه آن شعارها را جواب بدهم ولی مردم زندگی و معیشت خوب می‌خواهند. خواستیم به دنیا اعلام کنیم که تحریم شکست خورد. بعضی ولی توجه نکردند معنای این کار چیست. ما گفتیم فروش 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت این پیام دارد. ولی شما مدام تهدید می‌کنید. می‌گویید سهم نفت را کم کنید، ارزش پول را افزایش دهید، شما ارزش پول ملی را افزایش دادید؟ آقایان نفت را کم کردند ولی قیمت را بالا بردند. این را چطوری درست کردید؟ هر کسی که کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چکار کردید. شما 6 هزار ارزش پول ملی را کم کردید و دلار را به 17500 رساندید. این جور در نمی‌آید.

رئیس‌جمهوری خطاب به نمایندگان تاکید کرد:‌ ما حرف مهمی در بودجه زدیم، ما گفتیم کالاهای اساسی 4200 باشد می‌گویند نباشد. من از همه نمایندگان خواهش می‌کنم مساله زندگی مردم است، آینده مردم است، بودجه خوبی را با هم ببندیم.

روحانی در ادامه گفت: فردا افتتاح بسیار مهمی داریم، این طرح 3 میلیارد دلاری پالایشگاهی است که بسیار مهم است و مهمتر اینکه تمام گازهایی که در فضا می‌سوخت جمع می‌شود و محیط زیست درست می‌شود. اول دولت ما 18 درصد این طرح نهایی شده بود اما بقیه آن در دولت ما به اتمام رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار