اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

افزایش مبتلایان به کرونا؛ تولید واکسن مشترک ایران - کوبا به کجا رسید؟

تهران (پانا) - اعلام مصوبات ستاد ملی کرونا، هشدار برای خطر عادی انگاری کرونا، نحوه حضور دانش‌آموزان در مدارس، تداوم ممنوعیت تردد شبانه، ارسال لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت و چهارمین سالگرد فروریزش ساختمان پلاسکو بخشی از مهم‌ترین اخبار مطرح شده در حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مبتلایان به کرونا؛ تولید واکسن مشترک ایران - کوبا به کجا رسید؟

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون تعداد یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۱۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۷ هزار و ۵۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۲۱۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون ۸ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۷۳۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در هفته‌ای که سپری شد تعداد مبتلایان به کرونا نسبت به هفته پیش بیشتر شد.

۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز

بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

مصوبات جدید ستاد کرونا

در هفته‌ای که سپری شد علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مصوبات پنجاه و سومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: علاوه بر ۱۰ شهر استان مازندران که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی هستند. مازندران همچنان در وضعیت خوبی نیست و ۱۰ شهر مازندران در وضعیت قرمز قرار گرفته است ضمن اینکه استان گیلان و گلستان هم درگیر هستند. آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدون کنار و نکا شهرهای قرمز استان مازندران هستند و حتما نیاز است پروتکل ها بیشتر و جدی تر رعایت شود.

حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست

رئیسی همچنین درباره بازگشایی مدارس نیز تاکید کرد که مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نخواهد شد. برای پایه‌های اول و دوم در مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری خانواده‌ها می‌توانند دانش آموزان را به مدرسه بفرستند و به ویژه مدارسی که تعداد دانش‌آموزان کم است. کلاس کمتر از ۱۰ نفر و مدرسه با جمعیت کمتر از ۵۰ نفر هم جزو شاخص‌هایی بود که اعلام شد. برنامه‌ریزی خود آموزش و پروش حداکثر دو روز در هفته و یکی دو ساعت در هرروز است که آن هم اصلا اجباری نیست اما حضور کادر مدرسه، مدیریت و کارکنان در مدرسه به عهده خود آموزش و پرورش است و خودشان تصمیم می گیرند که به چه صورت خواهد بود.

تداوم ممنوعیت تردد شبانه

منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهایی که از لحاظ ویروس کرونا شکننده هستند همچون پایتخت ادامه دارد. شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با اعلام این موضوع تاکید کرد: باید پروتکل‌های بهداشتی همچنان به عنوان یک ضرورت در دستور کار همه شهروندان قرار گیرد.

خطر عادی انگاری کرونا

طی هفته‌های گذشته میزان ابتلا و فوتی‌های کرونا روندی کاهشی را آغاز کرده است و محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است اما این مساله موجب نگرانی متولیان نظام سلامت شده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت آمادگی برای مواجهه با پیک‌های بعدی کرونا بر خطر عادی انگاری اوضاع و بازگشت به شرایط قبلی تاکید کرد. سعید نمکی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی باید با جدیت، دقت و به صورت مستمر دنبال شود، عادی پنداری در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی نهایت تلاش خود را کرده تا آمار ابتلا و فوتی ها را پایین بیاورد، قطعا دوباره ما را به شرایط خطرناک همه گیری کرونا باز می گرداند.

آخرین وضع تولید واکسن ایران - کوبا

همچنین مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری درمورد چرایی دلیل همکاری ایران با کوبا برای تولید واکسن کرونا اظهار کرد: نظام سلامت کوبا از جهت عدالت رتبه اول جهان را داراست و این کشور در حوزه پزشکی یکی از قدرت‌های جهان است. در گذشته نیز با کشورمان برای تولید واکسن هپاتیت ب همکاری داشته و همین طور ایران و کوبا سوابق خوبی در حوزه روابط سیاسی و دیپلماتیک دارند. در این راستا از 9 شرکت ایرانی در حال تولید واکسن کرونا، 3 واکسن کرونا در مرحله فاز بالینی قرار دارد و همچنین واکسن مشترک کوبا و انسیستوپاستور ایران نیز در مرحله فاز 3 قرار دارد.

رویای هوای پاک

8 کلانشهر کشور از جمله پایتخت سال‌هاست که در نیمه دوم سال در جستجوی داشتن هوای پاک هستند و هوای پاک به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. کلانشهرهای ایران، زمستان امسال را همچون زمستان‌های گذشته با آلودگی هوا آغاز کردند و امسال بیش از 90 درصد روزهای اولین ماه زمستان را با آلودگی شدید سپری کردند. وارونگی دما، مازوت سوزی نیروگاه‌ها و خودروی فرسوده نشان دهنده اجرا نشدن قانون هوای پاک است که بیش از سه سال است در پیچ و خم اجرا باقی مانده است و بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای این قانون، مسیر داشتن هوای پاک را همچنان غیرقابل دسترس کرده است. قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و قرار شد اجرای آن مرهمی بر کیفیت هوای شهرهای مختلف کشور از جمله کلانشهر تهران باشد اما حالا پس از گذشت چند سال از تصویب این قانون هوای شهرهای مختلف کشور به‌شدت آلوده است. این قانون دارای 34 ماده است که در آن دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری و صدا و سیما را مکلف کرده است که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور انجام دهند.

مرگ سالانه 30 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می‌دهند. در عین حال تلفات کرونا طی یک سال گذشته ۱.۴ میلیون نفر بوده است، این در حالیست که برابر آمار کشوری و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است آلودگی هوا سالانه ۴۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی و بیش از ۳۰۰۰۰ نفر را در کشور به کام مرگ می‌کشد. شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در هفته‌ای که گذشت گفت: مرگ سالانه ٣٠ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور قابل تامل و تکان دهنده است و انجام نشدن محورهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا حکایت از عدم اولویت و اهمیت موضوع هوای پاک دارد.

چهارمین سالگرد فاجعه «پلاسکو»

حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که منجر به شهادت 16 آتش‌نشان و 6 شهروند شد، در هفته‌ای که سپری شد به چهارمین سالگرد خود رسید، حادثه‌ای که در آن زمان بسیاری از ضعف مدیریت بحران در آن صحبت کردند و در گزارش ملی حادثه پلاسکو نیز به این موضوع پرداخته شد. پس از این حادثه بود که ارتقای ایمنی در ساختمان‌های بلند و موجود مسکونی مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان مدیریت بحران ضرورت چاره‌اندیشی برای ارتقای ایمنی در ساختمان‌های بلندمرتبه را مطرح کردند اما امروز و در چهارمین سالگرد حادثه تلخ پلاسکو همچنان این سوال مطرح است که آیا آنگونه که در روزهای ابتدایی حادثه به مساله ایمنی توجه می‌شد، ساختمان‌های بلند ایمن شدند؟ دکتر مهدی زارع، محقق زلزله‌شناسی و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله همزمان با چهارمین سالگرد حادثه پلاسکو در پاسخ به این سوال اظهار کرد: حادثه ساختمان پلاسکو موجب شد همان هفته‌ها و ماه‌های نخست پس از حادثه، به ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه در رسانه‌ها و افکار عمومی توجه شود و موجی به سمت مساله ایمنی و در حمایت از ایمن‌سازی برخواست اما از سال 95 تا 99 در پایتخت و استان تهران روند احداث ساختمان‌های بلندمرتبه ادامه پیدا کرد اما بسیاری از مال‌ها و مراکز خرید بزرگ که قبل از پلاسکو در حال ساخت بود در همین چهار سال تکمیل شد در حالی که بسیاری از این ساختمان‌ها در مراکز پر جمعیت قرار دارند. از جمله مرکز بزرگ لوازم خانگی در مجاورت میدان شوش تهران در همین مدت تکمیل شد و به عنوان افتخارات شهر تهران محسوب می‌شود. همچنین ساختمان‌هایی که روی گسل شمال تهران در ولنجک قرار دارد و برج‌های دوقلوی ولنجک در حریم رودخانه ولنجک در حال ساخت بودند که در همین چهار سال تکمیل شد. به گفته او، به نظر نمی‌رسد که حادثه پلاسکو موجب شده باشد که به صورت بنیادی بر روند ایمن‌سازی ساختمان‌ها اثر بگذارد، البته پس از حادثه پلاسکو هوشیاری بیشتری در مدیریت آتش‌نشانی برقرار شد و به تامین تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی تهران نیز پرداخته شد که قابل توجه است اما توجه بنیادی که موجب تغییر توسعه شهری تهران شود هنوز صورت نگرفته است.

ارسال لایحه تامین امنیت زنان به مجلس

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت پس از حدود 10 سال کش و قوس بین دولت و قوه قضاییه، بالاخره در نیمه دی ماه امسال در دولت به تصویب رسید و در هفته‌ای که گذشت برای بررسی نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد. این لایحه که نام آن به «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» تغییر یافته است هر چند دیر به تصویب رسیده است اما در صورت تصویب می‌تواند برای عاملان خشونت‌ خانگی، بازدارنده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار