بررسی اقدامات شورای ویراستاری سازمان پژوهش

تهران (پانا) - نشست شورای ویراستاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای هم افزایی و ایجاد وحدت رویه در محتوای کتاب‌های درسی و تدوین دستورالعمل ویرایشی و نگارشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
بررسی اقدامات شورای ویراستاری سازمان پژوهش

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این نشست حسن ملکی معاون وزیر رئیس سازمان، ضمن خیرمقدم به میهمانان با تشکر از حمایت‌ها و توجه دکتر حداد عادل ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی نسبت به سازمان پژوهش گفت: باید تاکید کنم که موضوع ویراستاری در ارتباط با تولیدات متنی سازمان پژوهش یک امر مستحبی و درجه دوم نیست بلکه یک واجب آموزشی است. دلیل این امرهم این است که در مسائل آموزش و پرورشی همانطور که سیرت اهمیت دارد صورت نیز حائز اهمیت است و به همان اندازه که قالب مهم است محتوا نیز اهمیت دارد.

ملکی افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جایگاه منحصر به فردی دارد و تنها جایی است که اسناد معتبر آموزشی را تولید می‌کند؛ این سازمان محتواهای آموزشی از پایه اول ابتدایی تا دوره دبیرستان را تولید می‌کند که این کار بزرگ نیازمند نظام‌نامه متقن ویراستاری است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر مرجعیت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تشکیل شورای ویراستاری سازمان در راستای اهمیت مرجعیت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. بنده و همکارانم برای این مرجعیت احترام قائل هستیم.

وی ادامه داد: در این شورا قصد نداریم کارها را از صفر شروع کنیم چرا که قبلاً کارهای خوبی صورت گرفته و اساتید و صاحب نظران مختلف در قالب‌های گوناگون اقداماتی را انجام دادند و تالیفاتی داشتند که ما نمی‌توانیم خودمان را بی نیاز از آن‌ها بدانیم.

ملکی با تاکید بر توجه به ماهیت دوره‌های تحصیلی به عنوان یک امر مبنایی بیان داشت: ویراستاری یک نگاه کلی به مسئله است اما آنچه نیازمندیم پاسخ به این سوال است که شیوه ویراستاری در دوره ابتدایی چگونه باید باشد؟ و این شیوه در دوره دبیرستان باید چطور باشد؟ اینها از یکدیگر جدا هستند.

در ادامه موسی اسوار عضو پیوسته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن تشکر از اقدامات سازمان پژوهش در زمینه تلاش برای ارتقای کیفیت ویراستاری کتاب‌های درسی به تاریخچه تدوین دستورالعمل‌های ویرایشی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: آن اقدامات یک ذخیره غنی علمی مناسب برای کارهای پیش رو است که یکی از مهمترین این دستور العمل‌ها با همکاری همین سازمان آماده شده بود.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به مراتب زبانی و مقاطع تحصیلی در دستورالعمل‌های ویرایشی گفت: امیدوارم این تلاش‌ها ثمرات خوبی برای کتاب‌های درسی داشته باشد؛ معتقدم سنگ بنای فرهنگ و زبان فارسی ما در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و این کار ما را سخت تر و مهمتر جلوه می‌کند.

سیداکبر میرجعفری دبیر این شورا و ملاحت نجفی عرب سرپرست گروه پژوهش و برنامه ریزی درسی و تولید بسته های یادگیری زبان و ادبیات فارسی سازمان پژوهش نفرات بعدی بودند که گزارش مختصری از اقدامات انجام شده، ارائه کردند. مهدی قنواتی مدیر آموزش فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز نظرات خود را بیان کرد.

سیدسعید بدیعی سرپرست حوزه ریاست سازمان پژوهش نیز بر در نظر گرفتن یک چارچوب کلی و توجه به مشترکات برای شروع ماموریت های این شورا تاکید کرد.

حسن ملکی در جمع بندی این نشست با تاکید بر اینکه نیاز به سند ویراستاری یک حالت اورژانسی است، گفت: اگر در این زمینه سریع عمل نکنیم دچار اموات متنی خواهیم شد؛ چراکه متن آموزشی فقط به دلیل فقر علمی نمی‌میرد بلکه به دلیل فقر بیانی هم از بین می‌رود.

وی ادامه داد: این شورا تا اطلاع بعدی با حضور بنده برگزار خواهد شد و پیشنهادم این است از حضور اساتید و صاحب نظران دیگری هم برای غنای علمی بیشتر، دعوت شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از از تجارب پیشینیان در این زمینه که در داخل سازمان پژوهش و چه در دیگر نهادها و افراد استفاده شود یادآور شد: مایل هستیم کارهای تخصصی در این زمینه صورت گیرد اما مراقب باشیم که ظرایف تخصصی مانع کار اصلی نشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه انجام ویراستاری فنی برای این سازمان در اولویت قرار دارد گفت: تاکید چندباره من بر دستورالعمل ویژه برای دوره‌های تحصیلی است.

دکتر ملکی ابراز امیدواری کرد که سند ویراستاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ان شاالله تا پایان بهمن ماه آماده شود و برای تایید نهایی و نظارت به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال شود.

با طرح این پرسش که آیا کتاب‌های غیردرسی هم ویراستاری می‌شوند؟ فرق ماهوی کتاب‌های درسی با غیردرسی چیست؟ گفت: امیدوارم کارگاه‌های آموزشی برای تبیین مفاهیم و تسریع فعالیت‌های شورای ویراستاری سازمان پژوهش هرچه زودتر برنامه‌ریزی و اجرا شود.

همچین مقرر شد جلسه بعدی شورای ویراستاری سازمان پژوهش اواخر بهمن ماه برگزار شود.

Select ratingGive it 1/5Give it 2/5Give it 3/5Give it 4/5Give it 5/5

Give it 1/5

Give it 2/5

Give it 3/5

Give it 4/5

Give it 5/5

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار